בצה"ל בודקים אם מוחמד דף חוסל: "ערוכים לתגובות ביו"ש ובצפון"

בצה"ל אישרו כי ניסו לחסל את ראש הזרוע הצבאית של חמאס וסגנו בח'אן יונס, גורם מדיני: "הסיכויים גבוהים". דיווח: בחמאס חוקרים "פרצה פנימית" שקדמה לניסיון החיסול של דף וסגנו. בכירים ישראלים בצל החשש לקריסת המגעים לעסקה: "ראש המוסד צפוי לצאת השבוע לקטר להמשך השיחות; בינתיים לא חל שינוי"

זמן צפייה: 04:22

בתקיפה אווירית חריגה בח'אן יונס, צה"ל ניסה היום (שבת) לחסל את מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית של חמאס, ואת סגנו - מפקד חטיבת ח'אן יונס של חמאס, ראפע סלאמה. ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הערב (שבת) הערכת מצב בקריה. הוא צפוי למסור הצהרה בהמשך הערב. במקביל, שר הביטחון יואב גלנט קיים גם כן הערכת מצב בהשתתפות ראש שב"כ והרמטכ"ל - שבסופה הורה על "הגברת הכוננות בכל גזרות הלחימה".

ההערכה בצה"ל היא כי עשרות מחבלים נפגעו במתחם שהותקף בח'אן יונס. בצה"ל אומרים כי מדובר ב"סיכול מתפרץ" שהצבא נערך אליו כבר זמן רב, והתאפשר בזכות מודיעין מדויק של שב"כ, אמ"ן ופיקוד הדרום. המבצע התנהל מחמ"ל מבצעים מיוחד של שב"כ, וקיימת הערכה כי בסביבתם של דף וסגנו נכחו פעילים נוספים, שחוסלו גם הם.

ראפע סלאמה ומוחמד דף
ראפע סלאמה ומוחמד דף

בחמאס תקפו: "מוכיח שישראל אינה מעוניינת בעסקה. מדובר בהסלמה חמורה".  משרד הבריאות בעזה הנשלט על-ידי חמאס: "71 נהרגו ו-289 נפצעו בתקיפות". דיווח: בחמאס חוקרים "פרצה פנימית" שקדמה לניסיון החיסול של דף וסגנו. שב"כ עוקב אחרי בכירי חמאס במשך שנים, ודף היה אחד המבוקשים הבכירים ביותר. במהלך הלחימה באזור היה קשה יותר להגיע אל בכירי הארגון, שכן הם הסתתרו לעתים בחסות אוכלוסיה אזרחית.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-2407132012' autoplay='0' credit='אור הלר' desc='כל הפרטים על ניסיון החיסול של מוחמד דף' poster='' kid='1_lf3u9rvz' duration='259']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407131151' autoplay='0' credit='' desc='התקיפה בח′אן יונס' poster='' kid='1_n71po54d' duration='10']

אזור התקיפה בניסיון החיסול של מוחמד דף
אזור התקיפה בניסיון החיסול של מוחמד דף | צילום: דובר צה"ל

המידע שהגיע מחיל האוויר הוא על תקיפה מדויקת, ובמערכת הביטחון מביעים אופטימיות אך ממתינים לבירור תוצאות התקיפה. ההערכות הן שלכל הפחות דף נפגע קשה מאוד, ובצה"ל אומרים כי "הוודאות המודיעינית ואיכות הביצוע מלמדים על תקיפה איכותית, ונקווה לתוצאות חיוביות". גורם מדיני מסר כי "ישנם סיכויים גבוהים שמוחמד דף אכן חוסל".

התקיפה יצאה לפועל לאור עבודה מאומצת של אמ"ן ושב"כ במעקב אחר בכירי חמאס, ונמסר כי "בתוך שב"כ הוקמה יחידה יעודית של אמ"ן שמביאה את כלל היכולות של האגף סייבר - איסוף, מיפוי ,שפה, מקורות ועוד, ובשיתוף פעולה עם השב"כ מצליחים להביא לניסיונות מסוג זה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407131415' autoplay='0' credit='' desc='זירת התקיפה בח′אן יונס' poster='' kid='1_bqb5i2ql' duration='19']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407131427' autoplay='0' credit='' desc='זירת ניסיון החיסול' poster='' kid='1_981omim5' duration='22']

בכירים ישראלים אמרו כי "ניסינו לחסל את דף מעל הקרקע. ההזדמנות התגבשה במהלך הלילה האחרון, וההערכה היא שלא היו לידו חטופים". גורם ביטחוני אמר לחדשות 13 כי "ייתכן ודף החליט לעלות מעל הקרקע לאור המו"מ המתקדם לעסקה. אף אחד לא חסין".

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "ראש הממשלה נתניהו נתן כבר בתחילת המלחמה הנחיית קבע לחסל את בכירי החמאס. ראש הממשלה עודכן בכל ההתפתחויות במהלך הלילה וממשיך לקבל עדכונים שוטפים. כמו כן, נתניהו יקיים במהלך היום הערכת מצב עם כל גורמי הביטחון והמל"ל כדי לדון על ההתפתחויות והצעדים הבאים".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407131411' autoplay='0' credit='' desc='עינב צנגאוקר: "כולנו בעד לבוא חשבון עם מרצחי החמאס - אבל לא על חשבון חיי יקירנו"' poster='' kid='1_v51v7i7h' duration='44']

עינב צנגאוקר, אימו של מתן החטוף בעזה, התייחסה לדיווחים על ניסיון החיסול: "כולנו בעד לבוא חשבון עם מרצחי חמאס, אבל לא על חשבון חיי היקרים שלנו והסיכוי שלנו לקבל אותם חזרה. אם מוחמד דף חוסל כשהעסקה על השולחן, ונתניהו לא קם עכשיו ואומר שהוא מוכן לקבל את העסקה - גם במחיר סיום המלחמה - זה אומר שהוא ויתר על מתן שלי ועל שאר החטופים".

"אנחנו כפסע מעסקה וזה עלול להתפוצץ לנו בפנים. אנחנו נאבקים יום-יום כדי להשיב את הילדים והמשפחות שלנו הביתה", הוסיפה עינב, ופנתה לנתניהו: "אל תקבור את החטופים. צא לציבור עכשיו ותכריז שאתה תומך בעסקה שעל הפרק. קיבלת את תמונת הניצחון. עכשיו די לטרפד, תביא עסקה".

ממטה משפחות החטופים נמסר "בעקבות האירועים האחרונים ברצועת עזה, המשפחות מזכירות לראש הממשלה נתניהו כי אין ולא יהיה ניצחון לפני שיחזיר את כל 120 החטופים הביתה.. אדוני ראש הממשלה, עסקת נתניהו נמצאת בישורת האחרונה לחתימה ולהחזרת החטופים הביתה, זה הזמן להורות לצוותי המו"מ להגיע להסכמות ולהחזיר את כולם הביתה, את החיים לשיקום ואת החללים והנרצחים לקבורה בארצם. אנחנו מחכים להם כבר 281 ימים. הגיע זמן חטופים".