בכיר אמריקני: "איראן יכולה לייצר חומר לפצצה תוך 12 יום"

קולין קהאל, תת-שר ההגנה האמריקני, אמר כי הרפובליקה האיסלאמית נמצאת במרחק של 12 יום מייצור חומר לפצצה אחת. לדבריו, התקדמותה הגרעינית של איראן מ-2018 היא חריגה

הכור הגרעיני ליד אראק שבאיראן
הכור הגרעיני ליד אראק שבאיראן | צילום: רויטרס

תת-שר ההגנה האמריקני, קולין קהאל, אמר הלילה (רביעי) כי איראן נמצאת במרחק של 12 יום מייצור חומר לפצצה אחת. לדברי קהאל, ההתקדמות הגרעינית של איראן מאז 2018 היא חריגה. אם בעבר לקח לה שנה כדי לייצר חומר לפצצה אחת, כעת ייקח לה, כאמור, כ-12 יום.

בשבוע שעבר, דווח כי במתקן "פורדו" להעשרה גרעינית, אחד ממתקני הגרעין של איראן, נמצאו שרידי אורניום ברמת העשרה של 84% - מרחק של 6% בלבד מהרמה הדרושה לנשק גרעיני. פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית חוקרים את הממצאים.

תת-שר ההגנה האמריקני, קולין קהא
תת-שר ההגנה האמריקני, קולין קהא | צילום: רויטרס

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן, ארכיון | צילום: רויטרס

שלשום פרסמנו במהדורה המרכזית של חדשות 13 את דבריו של גורם דיפלומטי בכיר, שתייחס להגעתם של האיראנים קרוב מאוד ל-90% העשרה - הקו האדום של נתניהו, וכשברקע המצב הנפיץ עם הפלסטינים וכמובן הרפורמה המשפטית. הוא אמר: "ההתרשמות שלנו מנתניהו היא שישראל לא ערוכה עכשיו לתקוף באיראן, אין לה אופציה צבאית אפקטיבית שמסוגלת לעצור את הגרעין האיראני".

"ישראל יכולה להמשיך בפעילות הסייבר ובפעולות ערעור היציבות של המשטר האיראני", אמר אותו גורם, "אבל לא יותר מכך. גם האיראנים מבינים את זה. במבצע 'שומר חומות', תוך 10 ימים ישראל סיימה את מיירטי הטילים שלה, את מלאי טילי כיפת ברזל, ואם ישראל תתקוף באיראן תהיה תגובה ממושכת. ישראל לא בנתה קואליציה אמריקנית או אירופית כדי שתרתיע את האיראנים ותאפשר לה לעמוד בפני מתקפה איראנית".

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן (ארכיון) | צילום: Getty Images/ אימאג'בנק

בתחילת החודש, כאמור, סוכנות הידיעות "בלומברג" דיווחה כי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית איתרה העשרת אורניום לרמה של 84% באיראן - מעט פחות מהנדרש לפצצה גרעינית, 90% - כך לפי שני דיפלומטים בכירים. בסוכנות מנסים כעת לברר כיצד איראן הגיעה לרמה הזו, לאחר שבעבר העידה בפני הסוכנות כי הגיעה לרמת העשרה של 60%.

ערוץ אל-מיאדין ציטט את דבריו של דובר ארגון האנרגיה האטומית באיראן, בהרוז כלאמונדי, בתגובה לדו"ח של בלומברג, שאמר: "הימצאותם של חלקיקים בשיעור של למעלה מ-60% בתהליך ההעשרה, אין פירושו הפקת אורניום מועשר בשיעור של למעלה מ-60%. מטרת הדו"ח של בלומברג היא לסלף את העובדות. הימצאותם של חלקיקי אורניום בשיעור של למעלה מ-60% בתהליך ההעשרה היא דבר שכיח".