הערכה: נסראללה נהרג מהדף הפיצוץ; דיווח: זה מחליפו

גופתו של מזכ"ל חיזבאללה חולצה מהריסות הבונקר שהופצץ בדאחייה. דיווחים: בן דודו, האשם ספי א-דין, נבחר כמחליפו. בישראל מעריכים: חיזבאללה מתקשה לעשות שימוש בנשק ארוך הטווח - ויידרשו לו עוד ימים כדי להפעילו מחדש

זמן צפייה: 01:10

בחלוף שתי יממות מהחיסול הדרמטי של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ברובע הדאחייה שבביירות, פרטים חדשים מתחילים להתגלות על מבצע "סדר חדש" של צה"ל. הערב (ראשון) דווח במהדורה המרכזית כי גופתו של נסראללה חולצה מההריסות, והיא נמצאה בשלמותה. עובדה זו מצביעה על כך שמזכ"ל חיזבאללה ככל הנראה נהרג מפגיעות הדף.

מי שלא נכח בבונקר וניצל מהחיסול הוא האשם ספי א-דין, בן דודו של נסראללה, שעל פי דיווח ברשת אלחדת' נבחר על ידי מועצת השורא של חיזבאללה לתפקיד המזכיר הכללי של הארגון. בפני א-דין ניצבים אתגרים משמעותיים, ובעקבות חיסול שורת בכירי חיזבאללה, לצד הקושי באיתור אמצעי תקשורת בטוחים, הוא יתקשה להביא לידי ביטוי את היכולות של חיזבאללה.

האשם ספי א-דין
האשם ספי א-דין | צילום: "Al-Nur

בעקבות זאת, חיזבאללה מתקשה לעשות שימוש בנשק ארוך הטווח שברשותו, ובישראל מעריכים כי ארגון הטרור יצליח להפעיל מחדש את מערך הטילים שלו רק בעוד כמה ימים. עם זאת, במערכת הביטחון יוצאים מנקודת הנחה כי הנקמה על חיסול נסראללה עוד תגיע - וההיערכות נמצאת בשיאה.

התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות לבנון
זירת התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות | צילום: רויטרס

אמש, הנהגת חיזבאללה פרסמה הודעה רשמית בנוגע לטקסים לזיכרו של נסראללה, בה הודיעה כי היא מקיימת מגעים אינטנסיביים והתייעצויות בדרגים הגבוהים ביותר עם בכירים בעיראק ובאיראן בנושא. בהודעה צוין כי תיערך "הלוויה היסטורית" בביירות עבור נסראללה, ובנוסף תתקיים תפילה באיראן. בסיום הטקס בביירות, הגופה תועבר במטוס נשיאותי לכרבלאא' - שם ייטמן מזכ"ל חיזבאללה לשעבר בסמוך לסבו, האמאם אלחוסיין.

זירת התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות
זירת התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות | צילום: רויטרס

ברשת NBC צוטט גורם ישראלי בכיר שטען כי ישראל מקווה שחיסול נסראללה ייתר את האפשרות של תמרון קרקעי בלבנון. עם זאת, הוא הבהיר: "ישראל תנצל את המומנטום שיש לה כעת". בהמשך הדיווח נכתב כי הגורם הישראלי הודה לארצות הברית על התמיכה שהיא מספקת לישראל מפני איומי איראן ושלוחותיה, אך הוסיף כי ישראל היא היחידה שנלחמת בפועל נגד "האיום הקיומי שמציבים אותם הכוחות".

 ברשת ABC דווח מפי גורמים אמריקנים, ייתכן שצה"ל כבר מבצע, או יחל לבצע בקרוב, תמרון קרקעי מצומצם או "תנועות בגבול" בשטח לבנון, במטרה לסלק עמדות חיזבאללה מהאזור.

לפי אותם הגורמים, נראה שישראל עדיין לא החליטה באופן סופי האם ​​לפתוח במבצע קרקעי - אך מוכנה לכך. הם הוסיפו כי אם אכן תתרחש פעולה קרקעית, היקפה ככל הנראה יהיה מוגבל. נטען כי מטרת התמרון היא השבת המפונים מהצפון לבתיהם.