מתן אלמליח, בן 26 ממעלה אדומים, נרצח בפיגוע בכביש 1

עשרה אנשים נוספים נפגעו, בהם צעירה כבת 23 שנפצעה באורח קשה, וכן צעיר בן 23, אישה כבת 30, גבר בן 51 ואישה בת 52 שנפצעו באורח בינוני. בנוסף פונתה מהזירה אישה כבת 59 שנחבלה וארבעה נפגעי חרדה. שלושה מחבלים נוטרלו בזירה. הלוויתו של אלמליח תתקיים הערב ב-20:00 במישור אדומים

זמן צפייה: 02:46

הותר לפרסום: מתן אלמליח, בן 26 ממעלה אדומים, הוא הצעיר שנרצח הבוקר (חמישי) בפיגוע הירי סמוך למחסום א-זעיים שבאזור מעלה אדומים, כאשר שלושה מחבלים פתחו באש לעבר רכבים שעמדו בפקק בכביש 1. הלוויתו תתקיים הערב בשעה 20:00 בבית העלמין "דרך החיים" במישור אדומים. אלמליח הותיר אחריו הורים, אח ושתי אחיות, ומשפחתו סיפרה עליו: "ילד שומר תורה ומצוות, אהיה על הבריות, ערכי, שירת בצבא, ילד של אהבת הארץ, נתינה ואהבה, פרח".

בפיגוע נפגעו עשרה אנשים נוספים, בהם צעירה כבת 23 שנפצעה באורח קשה, וכן צעיר בן 23, אישה כבת 30, גבר בן 51 ואישה בת 52 שנפצעו באורח בינוני. בנוסף פונתה מהזירה אישה כבת 59 שנחבלה וארבעה נפגעי חרדה. שני מחבלים חוסלו בזירה, המחבל השלישי ניסה להימלט, נוטרל - ופונה במצב אנוש לבית החולים הדסה בהר הצופים.

מתן אלמליח ממעלה אדומים, נרצח בפיגוע בכביש 1
מתן אלמליח ממעלה אדומים, נרצח בפיגוע בכביש 1

לפי הפרטים הראשוניים, שלושת המחבלים תושבי אזור בית לחם הגיעו עם שני רכבים שונים, יצרו פקק תנועה, פרקו מהרכבים במרחק של קילומטר אחד מהשני, ופתחו בירי לעבר הרכבים בכביש עם נשקים ארוכים אוטומטיים. שוטר במטה ארצי שהיה ביחידת לוט"ר, יחד עם אזרח נוסף, חיסלו שניים מהמחבלים. כוחות הביטחון פתחו בסריקות אחר מחבלים נוספים בזירה, איתרו את היורה השלישי ונטרלו אותו. המחבלים הם מוחמד זואהרה, בן 26, אחיו כאד'ם, בן 31, ואחמד אלוחש, בן 31 גם כן מבית לחם.

שניים מהמחבלים שביצעו את הפיגוע במעלה אדומים: כאזם ומוחמד זואהרה
שניים מהמחבלים שביצעו את הפיגוע במעלה אדומים: כאזם ומוחמד זואהרה | צילום: שניים מהמחבלים שביצעו את הפיגוע במעלה אדומים: כאזם ומוחמד זואהרה
זירת הפיגוע במעלה אדומים
זירת הפיגוע בכביש 1 | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
רכבם של המחבלים בפיגוע במעלה אדומים
רכבם של המחבלים בפיגוע בכביש 1 | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

חנניה בן שמעון, לוחם מילואים שהשתחרר לפני כשבוע וחצי מהלחימה ברצועת עזה, הוא זה שחיסל את אחד המחבלים. בן שמעון בן ה-23 היה ברכב יחד עם אימו בדרך לעבודתו כמאבטח טיולים, וכאשר הם עמדו בפקק יצא אחד המחבלים מרכב סמוך והחל לירות לכל עבר. בן שמעון יצא מהרכב, חתר למגע מטווח אפס - וחיסל את המחבל תוך כדי שהוא נפגע בעצמו מהירי. הוא פונה לביה"ח הדסה הר הצופים במצב בינוני, ומשם הועבר לביה"ח הדסה עין כרם.

חנניה בן שמעון, לוחם המילואים שחיסל את המחבל בכביש 1, ברקע זירת הפיגוע
חנניה בן שמעון, לוחם המילואים שחיסל את המחבל בכביש 1, ברקע זירת הפיגוע | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

פראמדיק מד"א נדב טייב שהיה מהראשונים שהגיעו למקום סיפר: "מדובר בזירה מורכבת שהייתה פרוסה לאורך של כחצי קילומטר. הבחנו בחמישה כלי רכב עם פצועים, באחד מכלי הרכב ישב צעיר בשנות ה-20 מחוסר הכרה ללא דופק וללא נשימה עם פצעי ירי בפלג גופו העליון, ביצענו בדיקות רפואיות ולצערנו נאלצנו לקבוע את מותו. ברכב אחר ישבה צעירה כבת 23 בהכרה מלאה, היא סבלה מפצעי ירי בפלג גופה העליון, הענקנו לה טיפול רפואי מציל חיים ופינינו אותה לבית החולים שערי צדק. בנוסף היו זירה 4 פצועים בינוני, אישה שנחבלה ומספר נפגעי חרדה".

חובש בכיר במד"א דוד תורג'מן סיפר: "הזירה הייתה מורכבת, בשעה הזו הכביש בדרך כלל עמוס מאוד ברכבים, והיה עומס גדול של כלי רכב. הרכבים של הנפגעים היו במרחק אחד מהשני, ביצענו סריקה מהירה ורצנו מרכב לרכב שבהם היו הפצועים והתחלנו לטפל בהם".

אברהם בקר, חובש איחוד הצלה, סיפר: "מדובר במספר זירות, באחת הזירות הענקתי סיוע רפואי ראשוני לשתי נשים שנפגעו מירי ונפגעת נוספת מחרדה. חובשים נוספים של איחוד הצלה פעלו בזירות הנוספות והעניקו סיוע למספר נפגעים נוספים במצבים שונים".

זירת הפיגוע בכביש 1
זירת הפיגוע בכביש 1 | צילום: תיעוד מבצעי מד"א
זירת הפיגוע במעלה אדומים
זירת הפיגוע באזור מעלה אדומים | צילום: דוברות איחוד הצלה

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ומסר הצהרה לתקשורת: "אני רוצה להזכיר כי לפני כחצי שנה אמרתי מפורשות שהזכות לחיים של תושבים יהודים ביהודה ושומרון גוברת על הזכות לתנועה של תושבי הרשות הפלסטינית. אני מצפה שיהיו כאן עוד ועוד מחסומים ועוד הגבלות. האויבים שלנו לא מחפשים תירוצים, הם רק רוצים לפגוע בנו". עוד אמר כי "נמנע כאן אסון גדול בזכות המדיניות לחלוקת נשקים. אני חושב שכולם מבינים שנשק מציל חיים. אני אמשיך לפעול למען חלוקת עוד ועוד נשקים".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר: "לפיגוע הקשה במעלה אדומים חייבת להיות תשובה ביטחונית נחושה אבל גם תשובה התיישבותית. אני דורש מראש הממשלה לאשר לכנס את מת"ע ולאשר באופן מיידי תוכניות לאלפי יחידות דיור במעלה אדומים ובאזור כולו. ידעו אויבינו שכל פגיעה בנו תביא לעוד בנייה ועוד פיתוח ועוד אחיזה שלנו בכל רחבי הארץ".

שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק התייחסה לפיגוע: "זה לא עוד פיגוע. זו הוצאה להורג מטווח קצר תוך ניצול 'חופש התנועה' המופקר והמעוול, שגם מאפשר למחבלים (שלא יכנסו לישראל הקטנה) לנסוע לצדנו על עורקי-החיים שלנו (בזמן שיש להם כבישים חלופיים), וגם יוצר את עומסי התנועה והפקקים שמייצרים תורפות לפיגועים. זה הזמן לתקן, דמנו לא סמוק פחות".

זירת הפיגוע בכביש 1
זירת הפיגוע בכביש 1 | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

סגן וממלא מקום ראש העיר מעלה אדומים, גיא יפרח, אמר בתגובה לפיגוע: "אנחנו במצב חירום. הנסיעה המשותפת עם הפלסטינים בכביש 1 היא פצצה מתקתקת. ממשלת ישראל חייבת למצוא פתרון מיידי ולהפסיק את הנסיעה המשותפת של תושבי מעלה אדומים והאזור עם כלי רכב פלסטינים. אני דורש את סלילת כביש מרקם החיים באופן מיידי, בלי שיהוי ובלי דיחוי. עד שהכביש הזה יסלל יש להקים שני מחסומים נוספים ביציאה מהכפר עזרייה ובצומת חיזמא - מישור אדומים, ולא לאפשר עליה חופשית של פלסטינאים לכיוון ירושלים, ללא בידוק".