"הלם וכעס" בטהרן לאחר חיסול נסראללה; חילוקי דעות על אופי התגובה

יום לאחר האישור הרשמי על חיסולו של מזכ"ל חיזבאללה, באיראן עדיין לא החליטו לגבי האופן בו יש להגיב מול ישראל. בעוד שגורמים שמרנים דורשים תגובה עוצמתית, הנשיא פזשכיאן מעדיף לפעול באופן יותר מאופק. במקביל, המנהיג העליון חמינאי חושש כי חיזבאללה ייעלם מהמפה, ורוצה לשמור על קיומו כדי להגן על פרויקט הגרעין

זמן צפייה: 02:38

יממה לאחר האישור הרשמי כי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה חוסל בתקיפת צה"ל בדאחייה בביירות, באיראן, שתמכה ותחזקה של חיזבאללה מאחורי הקלעים, ישנם הבוקר (ראשון) חילוקי דעות לגבי השאלה כיצד יש להגיב לשינוי הדרמטי על פני השטח, כך לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס" האמריקני.

לפי הדיווח, הגורמים השמרנים בטהרן דורשים תגובה כוחנית נגד ישראל, בעוד שהמתונים יותר, בראשות נשיא איראן מסעוד פזשכיאן, קוראים לתגובה יותר מאופקת. הדבר מותיר את איראן, ואת מנהיגה העליון עלי חמינאי, בעמדה פגיעה.

ההערכות כרגע הן כי איראן תמשיך לממן ולהפעיל את השלוחות שלה במזרח התיכון נגד ישראל, כמו החות'ים בתימן, המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, המיליציות בסוריה - וגם את חיזבאללה. איראן מעוניינת שארגון הטרור יבצע פעולת נקם כלשהי נגד ישראל. לאיראן גם חשוב שחיזבאללה לא יושמד לחלוטין, על מנת שיוכל להמשיך להגן על פרויקט הגרעין שלה, וגם מתוך חשש שישראל תחסל גם אותו.

נשיא איראן מסעוד פזשכיאן נואם בעצרת הכללית של האו"ם
נשיא איראן מסעוד פזשכיאן נואם בעצרת הכללית של האו"ם | צילום: רויטרס

חמינאי שוקל את תגובתו, ומעוניין לפעול כדי לשקם את הכבוד האבוד של "ההתנגדות", אחרי חיסוליהם של איסמאעיל הנייה בטהרן, מוחמד דף ברצועת עזה, חסן נסראללה בביירות, כשבטווח חיסולים נוספים. בנוסף מעוניין להרתיע את ישראל ולמנוע ממנה להגיע גם אליו. עם זאת, איראן לא רוצה להגיע למצב של עימות כולל מתוך חשש שארצות הברית תתערב.

"זו הייתה מכה חזקה להפליא, ובאופן מציאותי - אין לנו דרך ברורה להתאושש ממנה", אמר מוחמד עלי אבטאהי, סגן נשיא איראן לשעבר, בראיון בטהרן ביום שבת. "לא נצא למלחמה, זה לא על הפרק. אבל איראן גם לא תשנה את דרכה בתמיכה בקבוצות המיליטנטיות באזור, וגם לא בהפחתת המתיחות מול המערב. את כל הדברים האלה אפשר להמשיך בו זמנית". אבטאהי סיפר שהתחושה הקולקטיבית בקרב בכירים איראנים משקפת "הלם, כעס, עצב והרבה חרדה".

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי | צילום: רויטרס

אתמול התייחס חמינאי לראשונה לחיסולו הדרמטי של נסראללה, ואמר: "אנו עומדים לצד חיזבאללה, גורל האזור ייקבע על-ידי כוחות ההתנגדות - כשחיזבאללה נמצא בחזית". מוקדם יותר: מקורות איראניים שצוטטו בסוכנות הידיעות "רויטרס" טענו כי חמינאי "הועבר למקום בטוח עם אבטחה מוגברת". ממשרד החוץ האיראני נמסר כי "דרכו של נסראללה לשחרור ירושלים תימשך".

"כנופיית הטרוריסטים במשטר הציוני לא למדה לקח ממלחמתם הארוכה בעזה, הנמשכת כבר כמעט שנה", אמר המנהיג העליון של איראן, שטען: "הם יותר מדי חסרי משמעות כדי לגרום נזק משמעותי למבנה החזק של חיזבאללה בלבנון".

עוד אמר חמינאי: "בעזרת אללה, לבנון תגרום לישראל להצטער על מעשיה. זוהי חובתם של כל המוסלמים לעמוד לצד תושבי לבנון וחיזבאללה, ובכל האמצעים שיש בידיהם - עליהם לסייע להם בהתמודדות עם המשטר הציוני הפולש, המדכא והמרושע". יועצו של האייתוללה הוסיף: "ההתנגדות חיה, והאויב טועה אם הוא חושב שהיא תיעצר באמצעות חיסול מנהיגיה".