התרסקות בנתוני גיוס החרדים - ירידה של 55% בתוך שנתיים

פרסום ראשון: רק 1,222 חרדים התגייסו לצה"ל אשתקד - לעומת 2,744 ב-2017. בפועל, המספרים נמוכים משמעותית, שכן הקריטריונים עדיין מאפשרים לצעירים שאינם חרדים בפועל להירשם ככאלה

זמן צפייה: 01:31

התרסקות בנתוני גיוס החרדים: רק 1,222 חרדים התגייסו לצה"ל אשתקד, לעומת 2,744 חרדים שהתגייסו שנתיים קודם לכן - ירידה של 55%. כך פורסם לראשונה הערב (שלישי) בחדשות 13. יש לציין כי בפועל, מספר המתגייסים החרדים קטן בהרבה, משום שהקריטריונים של צה"ל עדיין מאפשרים לספור כמתגייסים חרדים, גם כאלה שאינם חרדים.

כזכור, לפני כשנה פורסם ב"כאן חדשות" כי צה"ל זייף בשנים האחרונות את מספר החרדים שהתגייסו לצבא. על פי החשיפה, בצבא נהגו לדווח על מספר כפול ואף משולש של גיוס חרדים ושיקרו לכל הגופים הממשלתיים – לשר הביטחון, לרמטכ"ל ולוועדת חוץ וביטחון. זאת על מנת לעמוד ביעדי הגיוס ועל מנת להנמיך את קולות הביקורת בעקבות חוק טל.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

20 יום לבחירות בארה"ב: המיליארדר חיים סבן בריאיון לחדשות 13

נתניהו וגנץ סיכמו: הסגר יוארך עד ליום ראשון בחצות

פרסום ראשון: שר הדתות שימש רב בחתונה המונית • תיעוד

חרדי בלשכת גיוס
חרדי בלשכת גיוס | צילום: רוני שיצר

לאחר הדיווח של "כאן", צה"ל הכחיש את הסוגייה ומסר שאכן נמצאו פערים במספרים אך לא בניסיון להטעות בנתונים. במקביל, הרמטכ"ל אביב כוכבי הורה לבחון את הנושא לעומק. כמו כן, שר החוץ והרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, החליט אז לקיים דיון בנושא וזימן את נציגי צה"ל ומשרד הביטחון.

מצה"ל נמסר בתגובה: "הטענה כי זויפו נתוני גיוס החרדים אינה נכונה. במסגרת בדיקה שיזם צה״ל שנעשתה לאחרונה, נבדקו בשנית נתוני גיוס החרדים בשנת 2017. בבדיקה זו התגלו פערים ביחס לספירה הקודמת שנעשתה על ידי צה״ל, בלב הפער נמצא אופן שיטת החישוב. במסגרת בדיקה חוזרת זו, נערך פילוח המבחין בין מתגייסים שלמדו לפני גיוסם שנתיים ומעלה במוסד חינוך חרדי, כהגדרת החוק, לבין מתגייסים חרדיים נוספים שזוהו כמי שניהלו אורח חיים חרדי לפני גיוסם. גם בשנים עברו נספרו כמתגייסים חרדים, חיילים מרקע חרדי, אשר לא עמדו בכלל ההגדרות הקבועות כיום בחוק, אך מהותית נמצא כי ניהלו אורח חיים חרדי. מבדיקה ראשונית עולה כי בספירה נתגלו פערים, אך מקורם אינו נובע, בשום צורה ודרך, מניסיון מערכתי של צה״ל להטעות בנתונים. האירוע תוחקר באכ"א והנתונים הוצגו לרמטכ"ל לפני מספר שבועות. בעקבות אירוע זה הרמטכ"ל הנחה להעמיק, לבחון ולהשלים את אופן החישוב, כמו כן להציג את הנתונים המדויקים בהתאם לחוק ולבנות תכנית להגדלת מספר החיילים החרדים שיתגייסו. הרמטכ״ל מינה את אלוף במיל׳ רוני נומה לבחינת אופן איסוף הנתונים של גיוס החרדים בשנים האחרונות (2011-2018). צה"ל הינו גוף אשר בודק ומבקר את עצמו כל העת באמצעות מנגנוני תחקור ובקרה. כך נעשה גם במקרה זה וכך ייעשה גם בעתיד. צה״ל חוזר ומדגיש כי הפער התגלה במסגרת פעולות הבקרה הפנימיות. צה״ל יפעל בשקיפות ויעדכן בממצאים בסיום הבדיקה של אלוף במיל׳ רוני נומה".