אחרי החופשה הכפויה: מפקד כלא גלבוע פוטר "בשל אי-התאמה"

נציבת שירות בתי הסוהר, רב-גונדר קטי פרי, החליטה על פיטוריו של הקצין גונדר-משנה פרדי בן שטרית, וכי בן שטרית הסכים לפיטורים בשנה שהעברה העיד מפקד כלא גלבוע לשעבר בפני ועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת ששת האסירים הביטחוניים וטען כי סומן על ידי פרי כאחראי למחדל

גונדר-משנה פרדי בן שטרית
גונדר-משנה פרדי בן שטרית | צילום: פלאש 90

נציבת שירות בתי הסוהר, רב-גונדר קטי פרי, החליטה על פיטוריו של הקצין גונדר-משנה פרדי בן שטרית בשל "אי-התאמתו להמשך שירות". משב"ס נמסר כי "הקצין, שהוצא לחופשה כפויה, הסכים לפיטוריו. החלטה זו אושרה על ידי השר לביטחון פנים עמר בר-לב".

גונדר-משנה פרדי בן שטרית, באמצעות בא כוחו, עו"ד עודד סבוראי, בירך על החלטת השר לביטחון הפנים "לאשר את בקשתו לפרוש מהארגון שלא על רקע בריחת האסירים, אלא לנוכח חוסר יכולתו וחוסר רצונו להמשיך לשרת תחת מפקדו, מפקד מחוז צפון בשב"ס, שהעליל על פקודיו עלילת שווא כאילו שהם זייפו מסמכים כדי להטעות את המחוז, ועליו כאילו ידע על הזיוף, שלא היה ולא נברא. את שיש לו להגיד בנושא הבריחה, האחראים לבריחה, תפקוד סגל הפיקוד הבכיר של שב״ס, ערכי שב״ס ובכלל, יכתוב גונדר-משנה בן שטרית בסיכומים שהוא יגיש לוועדת הבדיקה הממשלתית".

בשנה שהעברה העיד גונדר-משנה פרדי בן שטרית בפני ועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת ששת האסירים הביטחוניים. בן שטרית אמר בעדותו כי הוא סומן על ידי נציבת שב"ס קטי פרי כאחראי.

Whatsapp Image 2021 11 24 At 0
פרדי בן שטרית בעדותו | צילום: דוברות המשרד לבט''פ

"מאשימים אותי כל הזמן כמי שאחראי למחדל, הנציבה קטי פרי סימנה אותי כאחראי לאירוע וכמי שכשל. היא ביקשה להדיח אותי עוד לפני שהוועדה החלה את הבדיקה. אכן שימשתי מפקד כלא גלבוע בזמן הבריחה, אבל הנציבה חיפשה שעיר לעזאזל, זו תחושה קשה שמשאירים אותך לבד להתמודד. גלבוע כלא ביטחוני, מורכב, עד חצי שנה לפני הבריחה התנהל בלי מפקד קבוע, רק ממלא מקום".

בעקבות הבריחה, אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון ושירות בתי הסוהר החלו בפרויקט מיגון כלא גלבוע בעקבות המסקנות ממחדל הבריחה. שב"ס ומשרד הביטחון סיכמו על פרויקט משותף למיגון הכלא בהיקף של כ-8 מיליון ש"ח.

נציבת בתי הסוהר, רב גונדר קטי פרי
נציבת בתי הסוהר, רב גונדר קטי פרי | צילום: פלאש 90

מיד לאחר אירוע הבריחה הקים שב"ס צוות מומחים, המורכב ממהנדסי אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון ומומחים מיחידות מיוחדות של צה"ל, שהחלו באיתור נקודות תורפה במבנה ובתשתיות המתקן. על בסיס הממצאים הוחלט לצאת למבצע חיזוק ועיבוי תשתיות הכלא המבוסס על המלצות והניסיון הרב שהצטבר בתחום הבינוי והתת קרקע בצבא. הפרויקט יכלול את ביטון התאים ושיפור מיגונם על מנת למנוע בריחה בעתיד.