חשש: חיזבאללה יגיב עם קריסת המגעים; ייתכן שכבר בשבוע הבא

ברקע גל התקיפות החריג של ישראל בלבנון בימים האחרונים, צה"ל נערך לאפשרות של תגובת חיזבאללה כבר בשבוע הבא - אם המגעים מול חמאס יקרסו סופית. לפי הערכות, היא תכלול מטח נרחב לעבר הצפון - וייתכן שגם למרכז. ברקע המגעים לעסקה והכוננות לתגובה - הקבינט כונס הערב לדיון

זמן צפייה: 00:57

במערכת הביטחון חוששים מההשלכות של קריסת המגעים בין ישראל לחמאס בנוגע לעסקת חטופים והפסקת אש בעזה. בחדשות 13 דווח הערב (חמישי) כי צה"ל נערך לאפשרות של תגובת חיזבאללה כבר בשבוע הבא.  לפי הערכות בצבא, התגובה תכלול מטח נרחב לעבר הצפון - וייתכן שגם למרכז. ברקע המגעים לעסקה והכוננות לתגובה - הקבינט כונס הערב לדיון.

בתוך כך, היום - שבוע אחרי הפסגה בדוחא - ניסיון נוסף להתניע מפגש משא ומתן בסוף השבוע בקהיר: המשלחת הישראלית בהובלת ראשי המוסד ושב"כ הגיעה למצרים, וגם ראש ה-CIA בדרך. כעת מחכים כולם ליחיא סינוואר - ואולי גם להתגמשות של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בנוסף, בוול סטריט ג'ורנל דווח כי ישראל הציעה להקים שמונה מגדלי פיקוח בציר פילדלפי. ארה"ב הסכימה להקמת שני מגדלי שמירה - בעוד שמצרים מתנגדת בכל תוקף לנוכחות ישראלית באזור. לפי מקורות פלסטיניים, חמאס ממתין לעמדה ישראלית "משופרת" וסופית. סינוואר לא מוכן להתפשר יותר ומציג קו נוקשה.

הנשיא ג'ו ביידן, רה"מ בנימין נתניהו ויחיא סינוואר
הנשיא ג'ו ביידן, רה"מ בנימין נתניהו ויחיא סינוואר | צילום: רויטרס
הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב
הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
תמונות החטופים בתל אביב
תמונות החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס

לפי דיווח בוושינגטון פוסט, נתניהו הציג ויתורים מסוימים בנוגע לסוגיה הנמצאת בלב המחלוקת במגעים לעסקת חטופים - נוכחות צה"ל בציר פילדלפי. על-פי הדיווח, המתבסס על גורמים אמריקנים, נתניהו העביר במהלך שיחתו אמש עם הנשיא ג'ו ביידן מפה מעודכנת המציגה את הפריסה האפשרית של כוחות צה"ל בציר האסטרטגי שעל גבול מצרים, במקרה שעסקה תתממש.

בהודעת הבית הלבן אודות שיחתו של הנשיא ביידן עם נתניהו נכתב כי השניים דנו כצפוי בהמשך המגעים לעסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה, וצוין כי הנשיא הבהיר לראש הממשלה את הצורך הדחוף בסגירת הפרטים שמונעים הגעה להסכמות.

בהמשך השיחה, שאליה הצטרפה גם סגנית הנשיא והמועמדת הדמוקרטית לנשיאות קמלה האריס, דנו הצדדים בפסגה שעשויה להתכנס בקהיר בקרוב. בנוסף, הנשיא חזר על מחויבותה של ארצות הברית לביטחון ישראל, בצל האיומים של איראן ושלוחיה במזרח התיכון, חיזבאללה, חמאס והחות'ים בתימן.