דיון חסוי על כשירות צה"ל: "הוצגו צעדים לטיפול באי-ההתייצבות"

חצי יממה לאחר הודעת התמיכה המאוחרת של נתניהו, התייצבו בכירים בצבא מול חברי ועדת החוץ והביטחון ועדכנו אותם על הפגיעה בכשירות הצבא - זאת ברקע הפרסום בחדשות 13 שלפיו ראש הממשלה ביקש מבכירי הצבא שלא לעשות זאת מחשש להדלפות

Whatsapp Image 2023 08 13 At 1
רה"מ נתניהו והרמטכ"ל הלוי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת בראשות ח"כ יולי אדלשטיין התכנסה הבוקר (רביעי) לדיון חסוי עם וועדת המשנה לתפיסת הביטחון ובניין הכוח, בראשות הרמטכ"ל לשעבר, ח"כ גדי איזנקוט, לדיון בנושא כשירות ומוכנות צה"ל. בדיון, שבו השתתפו גורמים בכירים בצה"ל, נמסר דיווח מפורט על כשירות ומוכנות הצבא אל מול הצרכים הקיימים והעתידיים. "כמו כן", נאמר, "בדיון עלתה התייחסות בנוגע להיתכנות של השפעות עתידיות של המחלוקת הציבורית על כשירות הצבא ומוכנותו. בנוסף, עלתה התייחסות באשר לטיפול באי-התייצבות לשירות פעיל. התופעה מטופלת והוצגו הצעדים למניעת התרחבותה".

הדיון בוועדה התקיים לאחר שאמש פורסם לראשונה בחדשות 13 כי ראש הממשלה בנימין נתניהו - שהזהיר את הרמטכ"ל ואת בכירי צה"ל מהדיון בוועדה מחשש להדלפות - שוקל להיפגש עם טייסים ואנשי מילואים.

רה''מ בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט
רה''מ בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עם זאת, ראש הממשלה ושר הביטחון פרסמו הודעה שבה גינו את המתקפות בקואליציה על בכירי צה"ל: "ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט עובדים בשיתוף פעולה הדוק ונותנים גיבוי מלא לרמטכ"ל ולקציני צה"ל כדי להבטיח את ביטחון המדינה ואזרחיה. ראש הממשלה ושר הביטחון דוחים כל מתקפה נגד בכירי מערכת הביטחון, ומגבים את מפקדי וחיילי צה״ל הפועלים לילות כימים למען ביטחון ישראל". לחדשות 13 נודע כי מי שדחף לפרסום ההודעה הזו הוא נתניהו עצמו. יצוין כי רק הבוקר תקפה ח"כ גוטליב (הליכוד) את הרמטכ"ל, כשצייצה בטוויטר: "אדוני ראש הממשלה, על מה אתה מתנצל? הרמטכ"ל מכשיר סרבנות בשתיקה".

השר גלנט בבסיס חיל האוויר ''רמון''
השר גלנט בבסיס חיל האוויר ''רמון'' | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בתוך כך, אתמול שוחח גלנט בבסיס "רמון" של חיל האוויר עם טייסים בשירות סדיר ובמילואים, ואמר להם כי "אנשי החיל הם נכס אסטרטגי של מדינת ישראל, המאפשרים את תפקודה התקין של מערכת הביטחון כולה, זו הסיבה שאנחנו צריכים את כולם".

"מדינת ישראל תלויה בצה"ל", אמר גלנט לטייסים. "למול האיומים המתעצמים למולם אנו ניצבים, חיל האוויר הוא מרכיב מרכזי ביכולת שלנו להגן על עצמנו ולתקוף את אויבינו. החומה הנקראת חיל האוויר חזקה, אך קטנה. כל לבנה שנופלת מערערת את יציבות החומה, ולכן, אין לנו את הפריבילגיה שלא להתייצב למשימות, ביטחון המדינה גדול יותר מכולנו. פועל כדי לשמור על החוסן הלאומי ולהוציא את צה"ל מתוך המחלוקת הפוליטית. שימור הלכידות חשובה במיוחד גם בהליכי ההתעצמות אליהם אנו נדרשים כדי להגן על מדינת ישראל. יחד עם הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר, אני משוכנע כי חיל האוויר יבצע כל משימה - בשגרה ובחירום. כשר הביטחון, יש לכם גיבוי מלא ממני, יחד עם הציבור במדינת ישראל אנו מעריכים את עבודתכם וגאים בכם".

השר דוד אמסלם
השר דוד אמסלם | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
יאיר נתניהו
יאיר נתניהו | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

דבריו של גלנט באו אחרי שהשר דוד אמסלם אמר בריאיון לגלי צה"ל כי "יש מרד בתוך צה"ל" וכי "בכל צבא רגיל מטפלים במורדים כמו שצריך לטפל במורדים". הוא הוסיף כי לדעתו, "אהרן ברק, אהוד ברק ודן חלוץ צריכים לשבת בכלא על חתרנות והמרדה ולהינמק שם עד סוף ימיהם". עוד אמר אמסלם כי "אין מדינה דמוקרטית שבה היה מרד בתוך הצבא, הלכה למעשה, כפי שקורה בצה"ל היום. יהיו לכך השלכות עתידיות על המדינה, ללא ספק. הדבר הזה ייכנס לדפי ההיסטוריה תחת שמותיהם של הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר".

השר הוסיף ותקף: "נניח ש-100% מהטייסים לא רוצים לטוס, נסראללה עושה את החשבון - ומתחילים לעוף טילים על תל אביב. זה תפקידם של הרמטכ"ל מפקד חיל האוויר לטפל בדבר הזה".