פרשת המחבל והסוהרת: חשד שסוהרים ידעו על מכשיר הטלפון

בעקבות כשל מודיעיני חמור שזוהה בחקירת פרשת הקשר האינטימי בין החיילת לאסיר הביטחוני, גורם מודיעין בשירות בתי הסוהר נחקר בחשד שידע על הימצאות מכשיר טלפון נייד ברשותו של המחבל - אך לא דיווח. המכשיר ששימש את המחבל בהתכתבות עם הסוהרות לא נתפס עליו, וייתכן כי ארבעה אסירים שונים השתמשו במכשיר - בידיעת הסוהרים

זמן צפייה: 02:48

גורם העוסק במודיעין בשירות בתי הסוהר נחקר היום (ראשון) בנוגע לפרשת היחסים שקיים אסיר ביטחוני עם סוהרות בשירות חובה, בחשד שידע על כך שהמחבל החזיק ברשותו מכשיר טלפון נייד. בטלפון, שנתפס במסגרת החקירה, נמצאו התכתבויות בין האסיר והסוהרת. במידה והגורם המודיעיני לא ידע על הימצאותו של מכשיר הטלפון - מדובר בכשל מודיעיני. במידה וכן ידע ולא דיווח, הוא עשוי להיות מואשם בעבירה פלילית. במשטרה אף חושדים שסוהרים נוספים ידעו על הימצאותו של מכשיר הטלפון - אך לא דיווחו על כך.

המכשיר המדובר נתפס ברשותו של אסיר אחר, שאינו קשור לפרשה. על פי החשד, ייתכן שהטלפון שימש ארבעה אסירים שונים בבית הכלא - בידיעת מספר סוהרים.

מוקדם יותר היום, הגיבו גורמים בצה"ל על הפרשה ותקפו את שב"ס, בטענה שהם מנסים להרחיק אחריות מעצמם. בצה"ל רצו לשלב גם חיילים בנים בשירות בתי הסוהר ודרשו שחיילות סוהרות ישרתו במשימות בזוגות.

שב"ס
שב"ס | צילום: חדשות 13

גורמים בצה"ל כעסו על כך שבשב"ס כינו את הסוהרות בשירות חובה "חיילות" על מנת להוריד מעצמם אחריות. עוד אמרו כי "זה אירוע חמור מאד שלא היה צריך לקרות, אירוע שצה"ל שמע עליו בתקשורת".

עוד אמרו הגורמים כי בצה"ל התקבל הרושם שלאחר פרשת הסוהרות בכלא גלבוע השתנה היחס לחיילות-סוהרות. מבדיקה שנערכה נמצא שהחיילות מרוצות מהשיבוץ בשב"ס ועלתה דרישה שהן ישרתו בזוגות במשימות השירות, וכן בקשה לשלב גם חיילים בנים.

נציבת שירות בתי הסוהר קטי פרי
נציבת שירות בתי הסוהר קטי פרי | צילום: פלאש 90

בפברואר 2023 הוחלט בדיון ועדת חוץ וביטחון בכנסת שמאוגוסט השנה חיילות יפסיקו לשרת בשב"ס ובאפריל האחרון הייתה ההצבה אחרונה של חיילות בשב"ס. עם זאת, ביולי פנו בשב"ס לצה"ל לאחר שלא הצליחו לגייס סוהרות ובוועדת חו"ב הסכימו להמשך הצבת חיילות בשב"ס עד 2024.

אתמול נחשפה לראשונה בחדשות 13 גרסתה של אחת הסוהרות המעורבות בפרשה. בטלפונים של הסוהרת והן של האסיר הביטחוני נמצאו הודעות חובה, שבהן, בין היתר, נכתב "חיים שלי". הסוהרת נחקרה - ואמרה: "הוא הכריח אותי לכתוב 'חיים שלי'. הקשר לא היה מיני - אלא יותר ליטופים".

לדבריה, האסיר הצליח להשיג את מספר הטלפון שלה: "הוא אסיר דומיננטי בכלא. הרגשתי מאוימת". עוד אמרה: "כולם ידעו שיש לו סמרטפון - והעלימו עין. הוא איים עליי ואמר, 'אם את לא עושה מה שאני אומר לך - אפיץ שאנחנו בקשר".

השר איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר | צילום: רויטרס

הקשר בין הסוהרות לאסיר הביטחוני, שנושא עונש של מאסר עולם, נחשף בעקבות מידע מודיעיני. אחת מהן זומנה לבירור אצל קצין הביטחון של שב"ס, שם סיפרה שקיימה קשר אינטימי עם האסיר - שכלל מגע מיני שלא הגיע לכדי יחסי מין. מפרטי המקרה עולה כי הקשר התקיים לפני כשנה, ולפי החשד התבסס על הטלפון הנייד ואינסטגרם.

החשד הוא שחברותיה של הסוהרות ידעו על הקשר ולא דיווחו על כך לממונים עליהן. כמו כן, נבדק אם האסיר היה בקשר עם עוד סוהרות. בשבוע הבא צפויות להיחקר באזהרה לפחות שתי סוהרות נוספות. האסיר הועבר בעקבות החשיפה לבידוד. כלל המידע הועבר למחלקה לחקירות שוטרים לצורך בדיקת המקרה.

בהודעה משותפת של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ונציבת שב"ס רב-גונדר קטי פרי נמסר אתמול כי השניים הנחו להפסיק לאלתר את שירות סוהרות החובה בבתי הסוהר הביטחוניים בשב"ס.