הישראלי שחצה לעזה, הצטרף לחמאס ונעצר כשחזר ארצה - מת בכלא

ג'ומעה אבו גנימה, בן 26 מהפזורה הבדואית, נכנס לרצועה לפני 8 שנים במטרה לסייע לחמאס. על-פי כתב האישום נגדו, הוא התאמן עם מחבלי נוח'בה ומסר לארגון פרטים על בסיסי צה"ל בדרום. בחודש דצמבר ניסה לחזור לשטח ישראל ונעצר בידי כוחות הביטחון. היום הותר לפרסום דבר מותו, לאחר שנמצא מחוסר הכרה בתאו בבית הסוהר "אשל"

ג'ומעה אבו גנימה שחצה לשטח עזה וסייע לחמאס
ג'ומעה אבו גנימה, שחצה לשטח עזה וסייע לחמאס | צילום: עבד רחים ח'טיב, פלאש 90

הישראלי שחצה לרצועת עזה, הצטרף לחמאס ונעצר עם חזרתו ארצה - מת היום (שבת) אחרי שנמצא מחוסר הכרה בתאו בבית הסוהר "אשל". גו'מעה אבו גנימה בן ה-26, תושב אלעאצם שבפזורה הבדואית, חצה את הגבול לרצועה לפני כ-8 שנים במטרה לסייע לחמאס. לפי כתב האישום שהוגש נגדו בחודש שעבר, אבו גנימה התאמן עם מחבלי נוח'בה על תקיפת עיר וכיבוש מוצבים.

הוא ניסה לחזור לישראל לאחר שבית הכלא בו שהה בעזה - בו נכלא דווקא ע"י חמאס - הופצץ ע"י צה"ל ב-7 באוקטובר. כשניסה לחזור לשטח ישראל, נעצר והוכנס למעצר - שם נמצא מחוסר הכרה ומת.

פלסטינים פורצים את הגדר מרצועת עזה
מחבלים פורצים את גדר הרצועה ב-7 באוקטובר | צילום: רויטרס
פלסטינים פורצים את גדר הרצועה
מחבלי חמאס פורצים את גדר הרצועה בשבת השחורה | צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90

על-פי כתב האישום, אחרי שאבו גנימה חצה את הגבול בשנת 2016, הוא פגש, לכאורה, פעילי חמאס ואמר להם כי הוא מעוניין להתגייס לזרוע הצבאית של הארגון ולהיות שהיד. פעילי החמאס העבירו את אבו גנימה לחקירה, שם מסר פרטים בין היתר אודות מיקומי בסיסי צה"ל בדרום.

לאחר כשלושה חודשים בהם שהה בבתיהם של פעילי חמאס, הצטרף אבו גנימה לאימון צבאי בסיסי. בהמשך, נשלח לאימון מתקדם יחד עם מחבלי נוח'בה, שם עבר אימון התקפה על עיר וכיבוש מוצב צבאי. במהלך שהותו ברצועה, ביצע אבו גנימה תצפיות על שטח ישראל ונפגש עם פעילי חמאס במטרה לסייע להם במלחמתם נגד ישראל.

בנוסף, נענה אבו גנימה להצעות שונות לביצוע פעולות טרור, אשר כללו ביצוע פיגוע ירי בשטח ישראל נגד חיילים, חזרה לישראל וגיוס לצה"ל על מנת להעביר מידע לחמאס ולגייס פעילים נוספים - ואף הסכים להצעה לחבור לארגון פשיעה בישראל על מנת לקדם פעילות טרור.

תקיפת צה״ל בח'אן יונס
תקיפת צה״ל בח'אן יונס | צילום: רויטרס

בשנת 2021 נכלא אבו גנימה למשך שנתיים על ידי חמאס, בשל אי-עמידה במגבלות אשר הוטלו עליו. לאחר הפצצות צה"ל סמוך לבית הכלא בו שהה ב-7 באוקטובר,שוחררו כלל האסירים. לאחר שלושה ימים בהם שהה בעזה, ניסה אבו גנימה במהלך דצמבר 2023 לחזור לישראל ונעצר על ידי כוחות הביטחון.

עם מעצרו, הועבר לחקירת שירות הביטחון הכללי, ובחודש שעבר הוגש נגדו כתב אישום בגין סיוע לאויב במלחמה, חברות בארגון טרור וסעיפים נוספים. ב-12 במרץ, כאמור, הוא נמצא מחוסר הכרה בתאו בבית הסוהר "אשל", והבוקר נמסר דבר מותו.