אולטימטום לטייסים: מחאת אנשי המילואים מגיעה לנקודת הכרעה

בשעה שבסוריה מדווחים על תקיפה אווירית ישראלית במזרח המדינה, בחיל האוויר דרוכים לקראת 17 באוקטובר - תאריך היעד שהציב מפקד החיל, האלוף תומר בר, לטייסים שהשהו את שירות המילואים שלהם במחאה נגד המהפכה המשפטית

זמן צפייה: 02:46

בשעה שבסוריה מדווחים על תקיפה אווירית ישראלית במזרח המדינה, בחיל האוויר דרוכים הבוקר (שלישי) לקראת האולטימטום שהציב מפקד החיל, האלוף תומר בר, לטייסים שהשהו את שירות המילואים שלהם במחאה נגד המהפכה המשפטית. אמש פורסם לראשונה במהדורה המרכזית כי תאריך היעד שהציב האלוף בר הוא 17 באוקטובר - כאשר טייס שלא יחזור לטוס לאחר מכן יסתכן בהדחה.

התאריך הנבחר, בעוד כשבועיים, נקבע בשל תרגיל גדול שצפוי להתרחש בסוף אוקטובר בישראל בהשתתפות חילות אוויר זרים, בראשם חיל האוויר האמריקני. גם מפקדי חילות אוויר זרים יגיעו וייפגשו עם בישראל האלוף בר, שהחליט כי עד אז ייצטרכו הטייסים להכריע האם הם חוזרים לשרת.

סיבה נוספת לתאריך שנבחר היא שמרבית הטייסים שהפסיקו את התנדבותם כמחאה נגד המהפכה המשפטית עשו זאת ביולי האחרון, ומאז עבר זמן מה וכשירותם של הטייסים נפגעה באופן משמעותי. כעת מבקשים בצה"ל להבין מה מצב הכשירות - ומי מהטייסים מתכוון להמשיך ולהתנדב.

בצה"ל אישרו את הפרטים. מדובר צה"ל נמסר: "מפקד חיל האוויר הנחה על ביצוע שיחות לאנשי המילואים שמטרתם מיפוי תמונת הכשירות של החיל והחזרת משרתי המילואים".

Whatsapp Image 2023 08 13 At 2
מפקד חיל האוויר תומר בר | צילום: דובר צה"ל

לפי הדיווחים בסוריה, חיל האוויר הישראלי תקף הלילה במזרח המדינה, סמוך לגבול עיראק, כאשר שני אנשי צבא סוריה נפצעו ונגרם נזק לרכוש. בדיווח של סוכנות הידיעות הסורית הרשמית "סאנא" צוין כי קצת לפני חצות ביצע חיל האוויר הישראלי תקיפה נגד מספר אתרים של כוחות הצבא הסורי באזור דיר א-זור.

הפגנה, הפגנת, המהפכה המשפטית, מחאת המילואימניקים אמש בצומת גומא
מחאת המילואימניקים בצומת גומא (ארכיון) | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

מצב הכשירות של צה"ל מטריד את ראשי מערכת הביטחון כבר כמה חודשים, מאז החלה מחאת המילואימניקים נגד החקיקה המשפטית, ובאמצע אוגוסט התקיים בוועדת המשנה החשאית של ועדת חוץ וביטחון בכנסת דיון בו הזהיר בכיר באגף המודיעין של צה"ל כי "האויבים מזהים שהפעם האירוע הוא אחר, ואמיתי".

הבכיר באמ"ן אמר בוועדה כי "חמש מערכות בחירות ופלונטר פוליטי של כמה שנים לא עשו את האפקט של מה שקורה כאן ועכשיו מול האויבים שלנו. הם מזהים שהפעם מה שקורה בישראל הוא האירוע אחר, אמיתי". ראש אגף מבצעים בצה"ל האלוף עודד בסיוק הוסיף: "זו התמונה חברים. זה המצב".