הקריאות לסרבנות מתגברות: בצה"ל ינטרו את הבקשות להפסקת התנדבות

השבוע התגברו האיומים שלא להתייצב לשירות מילואים בעקבות קידום חקיקת המהפכה המשפטית, ובצה"ל הוחלט כי כל מפקד טייסת שיקבל פנייה מטייס שמתכוון להפסיק את שירותו יעביר את המידע לדרגים הבכירים - והם יחליטו כיצד לפעול

זמן צפייה: 04:49

השבוע התגברו האיומים בצה"ל שלא להתייצב לשירות מילואים בעקבות קידום חקיקת המהפכה המשפטית, ונכון להערב (שישי) המספר הוא זניח - פחות מעשרה טייסים פעילים במילואים שהודיעו על הפסקת התנדבות. בצה"ל החליטו כי בשבוע הבא יבוצע ניטור של כל מקרה ומקרה - כדי להבין בכל עת מהי תמונת הכשירות של חיל האוויר.

הכוונה היא שכל מפקד טייסת שיקבל פנייה מטייס שמתכוון להפסיק את שירותו - יעביר את המידע לדרגים הבכירים, והם יקבלו החלטה האם להשעות את אותו טייס או להסיר אותו לחלוטין מהמצבה. הכל תלוי במה שיקרה בשבוע הבא בכנסת והאם תעבור החקיקה על ביטול עילת הסבירות - כאשר כבר בשבוע הבא ישנם כאלה שמתכוונים לא להגיע לזימונים אם החקיקה תימשך.

ההתבטאות שיוחסה היום לראש הממשלה בנימין נתניהו ב"ידיעות אחרונות", לפיה ישראל יכולה לחיות בלי מספר טייסות אבל לא בלי ממשלה,ועוררה ביקורת גדולה מאוד במערכת הפוליטית ובקרב אנשי המחאה - והדברים האלה עלולים ללבות את הטייסים ולהפוך את הטפטוף למבול.

Whatsapp Image 2023 03 03 At 1
טייסי חיל האוויר (ארכיון) | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

נשאלת השאלה לאיזה נתניהו להאמין - זה שאומר בשיחות סגורות שבלי כמה טייסות ניתן להסתדר, או זה שדופק על השולחן זועם ומזהיר מפגיעה ממשית בביטחון המדינה, כפי שנחשף בהקלטות ששודרו השבוע במהדורה המרכזית.

ההערכה בצה"ל היא כי במקרה הטוב יהיה מדובר על עשרות טייסי מילואים שיודיעו על הפסקת התנדבות, ובמקרה הרע המספרים יגדלו. הרמטכ"ל הרצי הלוי שוחח השבוע עם אנשי מילואים במהלך תרגיל, ומאוד נזהר לא להשתמש במילה סרבנות ולא לצאת ישירות נגד הטייסים.

במקום זה, הרמטכ"ל יוצא נגד מי שמעודד הפסקת התנדבות, ואומר: "מי שקורא קריאות לא להתייצב למילואים כמחאה, פוגע באופן ישיר בצה"ל. אם לא נתאמן היום, הכשירות של הצבא תפגע וכשנדרש להפעיל אתכם נהיה פחות מוכנים".

הרמטכ''ל הרצי הלוי
הרמטכ''ל הרצי הלוי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הערב הגיעו כ-500 מילואימניקים ממחאת "אחים לנשק" להפגנת "קבלת שבת" מול ביתו של שר הביטחון יואב גלנט במושב עמיקם, ומטעם המחאה נמסר: "גלנט, המילואימניקים הגיעו לסגור אצלך שבת, וזו בפעם האחרונה סעודת שישי של צבא העם. המפקד שמפנה את גבו ללוחמים וחובר לשתולי קהלת המשיחיים בממשלה, המבקשים להפוך את ישראל היהודית והדמוקרטית למדינה פשיסטית ודיקטטורית".

"צבא העם יגיע אליך כדי להשמיע קריאה אחרונה לפני קריעתו", הוסיפו אנשי מחאת המילואימניקים, "אל תיתן ידך לחורבן המדינה. זוהי שעת מבחן למנהיגות שלך! אל תיתן לארוחה הזו להיות הארוחה האחרונה של צבא העם".

מחאת המילואימניקים מול ביתו של השר גלנט בעמיקם
מחאת המילואימניקים מול ביתו של השר גלנט בעמיקם | צילום: מחאת המילואימניקים אחים לנשק
מחאת המילואימניקים מול ביתו של השר גלנט בעמיקם
מחאת המילואימניקים מול ביתו של השר גלנט בעמיקם | צילום: מחאת המילואימניקים אחים לנשק

בתוך כך, ישנה התארגנות של 600 קצינים ולוחמים מסיירת צנחנים שתומכים במהלכי אי-ההתייצבות למילואים של אנשי סיירת צנחנים, וההערכה בקרב גורמי הביטחון - גם המקצועי וגם המדיני - היא שהמספרים יעלו בשבוע הבא. בדרג המדיני הודו: "אין ספק שהמחאה בצה"ל היא חלק מרכזי מקבלת ההחלטות בעניין החקיקה".