בצה"ל טוענים שהכשירות לא נפגעה - אך התחושות בקרב הטייסים קשות

לאחר איומי אי-התנדבות, והעברת החוק לביטול עילת הסבירות, טייסי המילואים מרגישים שבדרג המדיני לא לוקחים אותם ברצינות - ושלא משקפים את מצבם נכון. לאחר השיחה עם מפקד חיל האוויר, עדיין ישנו חשש מירידה בכשירות - ובעיקר בלכידות בצה"ל

זמן צפייה: 07:30

דבריו אתמול (שישי) של מפקד חיל האוויר תומר בר לאנשי המילואים של החיל מעוררים דאגה ומעלים שאלות רבות בקרב טייסי המילואים. ישנה תחושה הולכת וגוברת בקרב הטייסים שמתעלמים מהם ומדחיקים את כוונותיהם. הם מרגישים שבר לא משקף נכונה את המצב כלפי מעלה ושצה"ל לא משקף נכונה את המצב כלפי החברה.

המצוקה של המילואימניקים לא החלה אתמול, אלא היא תחושה שהולכת ומחלחלת בקרב רבים מהם כבר תקופה. הם מבחינתם "הטילו פצצה" - ושום דבר לא קרה. התחושה, לפי חלקם, היא שבדרג המדיני אוטמים את האוזניים ועוצמים עיניים לתחושות שלהם.

מפקד חיל האוויר המשיך לטעון כי הוא כן משקף כלפי מעלה את המצב, ושר הביטחון יואב גלנט אמר בשיחות סגורות כי הוא פועל להרגעת המצב וכדי למתן חלק מהתוכניות. עם זאת, ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך לפזר רמזים לכוונותיו בשלל ראיונות לתקשורת הזרה, בעוד פגרת הכנסת נמשכת. הטייסים מעוניינים שנתניהו יכריז על הפסקת חקיקה ומקבלים תחשוה שזה יקרה רק בספטמבר-אוקטובר, אך לא באופן רשמי.

השר גלנט בהר דב עם אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין ומאו''ג 91 תא''ל שי קלפר
השר גלנט בהר דב עם אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין

בשיחתו עם הטייסים אמר בר כי "תמונת המצב הנוכחית היא שחיל האוויר כשיר, אך ישנה פגיעה שהולכת ומעמיקה. יש לנו אחריות ביטחונית על הכתפיים, בצד הקושי - אני מצפה שתמשיכו להגיע. האמירה על אי ההתייצבות, הרמטכ"ל הדגיש אותה וגם אני, היא פוגעת בצה"ל. חיל האוויר מייצר מטריה אווירית 24/7 לתושבי מדינת ישראל. מרעש המטוסים הממריאים למשימות ועד יירוט כיפת ברזל - זה אמון הציבור".

Whatsapp Image 2023 07 30 At 1
רה''מ נתניהו בישיבת הממשלה | צילום: אביר סולטן, פול

חשוב לציין כי כשירות אינה מצב בינארי. יש רמות שונות של כשירות לתקיפה בעזה, בלבנון, בסוריה או במקומות אחרים. רק בתחילת השבוע דווח כי צה"ל תקף בסוריה, ויש להניח שלפחות חצי מהטייסים היו מילואימניקים - ואלו המובילים של פעולות כאלה.

כמו כן, כם אם חיל האוויר בכשירות מספקת, בצה"ל חוששים מאוד מהלכידות. הרמטכ"ל הרצי הלוי והמפקדים עובדים יום-יום על הנושא. גיוס אוגוסט החל כבר, ועד כה נדמה שהוא נמשך כרגיל. עם זאת, קיים סיכוי שבגיוסים הבאים תורגש ההשפעה. העלבונות והמשקעים שהחלו בתקופה האחרונה יחלחלו לציבור, כמו גם לאנשי המילואים ועלולים להשפיע.