לקראת הכרעה במחאת הטייסים: "לא רוצים לשרת בדיקטטורה"

על אף הכנס שהתקיים אתמול בהשתתפות של 400 אנשי חיל האוויר, בו נידונה עילת הסבירות, וכן המכתב שפורסם היום, בו בכירי חיל האוויר מודיעים כי יגבו סרבנות - לוחמי אוויר בודדים בלבד הודיעו כי לא יתייצבו. בכל יום בודקים בצה"ל האם נפגעה כשירות חיל האוויר - והתשובה עודנה שלילית

זמן צפייה: 04:31

בצל איומי הסרבנות של טייסי חיל האוויר, צה"ל מבצע בימים אלו הערכת מצב, על מנת להבין אם נפגעה כשירותו של החיל - ונכון להיום (רביעי), אין חשד לפגיעה כזו. מספר קטן של לוחמי חיל האוויר הודיעו כי לא יתייצבו לשירות, וצה"ל צריך להחליט מה תהיה תגובתו למקרים הבודדים האלו. בנתיים, לא נרשם אף לא מקרה אחד של סרבנות בפועל.

בנוסף, היום פרסמו בכירי חיל האוויר לשעבר מכתב תמיכה בטייסי המילואים ובהחלטתם "להשעות את התנדבותם", לדבריהם. בין היתר, חתומים עליו מפקדי החיל לשעבר הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ, ואש אמ"ן לשעבר וטייס הקרב עמוס ידלין, וכן האלופים נמרוד שפר וגיל רגב. "נתמוך בכל פעולות המחאה שלכם, כולל השעיית ההתנדבות לאלתר. כאשר החלטות הממשלה אינן ניתנות לבדיקת סבירות על ידי בית המשפט, נפתח נתיב ישיר למרחב השלטוני הקרוי דיקטטורה", הם כתבו.

מכתב המחאה החתום על ידי הטייסים
מכתב המחאה החתום על ידי אנשי צוות האוויר

ברקע הדברים, שר הביטחון יואב גלנט המריא הערב לביקור מדיני באזרבייג'ן, בביקור מתוקשר ראשון במדינה שיעית של שר ביטחון ישראלי, ולפני שעלה לטיסה אמר לחדשות 13: "מי שפועל לעידוד או ביצוע סרבנות עושה דבר פסול לראייתי - ולא רק לראייתי".

גלנט, לפני ההמראה לאזרבייז'ן | צילום: חדשות 13

אמש, למעלה מ-400 לוחמי אוויר במילואים קיימו מפגש בבני ברק, בו הם קיימו שיח בנושא מהלכי החקיקה והמשמעות שלהם - בו הם שוחחו, בין היתר, על מתי יאות להכריז על אי-התייצבות למילואים. כמו כן, בשיחה שהתקיימה אתמול בבסיס תל נוף, חלק מהטייסים אמרו לאלוף תומר בר - שמתנגד נחרצות לאי ההתייצבות -  כי הם מודאגים לא רק מדרמת עילת הסבירות, אלא גם מהרמיזות שצצות בתקשורת לגבי פיטורי היועמש"ית גלי בהרה-מיארה.

בתוך כך, הערב נחשפו במהדורה המרכזית של חדשות 13 הקלטות יוצאות דופן בהם נשמע ראש הממשלה בנימין נתניהו זועם על מחאת הטייסים. מרים את קולו, מכה בשולחן, ומזהיר - היעדרות הטייסים תפגע בכושרו של צה"ל ובכושר ההרתעה של ישראל כבר כעת.

Whatsapp Image 2023 07 09 At 1
רה''מ נתניהו | צילום: רויטרס

נזכיר, כי גם יוצאי יחידות מובחרות אחרות בצה"ל הודיעו כי לא יתצייבו למילואים. אתמול, כ-300 אנשי מילואים של מערך הסייבר ההתקפי חתמו כי הם "מושכים לאלתר" את התנדבותם השירות. בנוסף, כ-1,000 בוגרי יחידת המודיעין 8200 התריעו בתחילת השבוע שלא יתייצבו לשירות מילואים אם יאושר בקריאה ראשונה החוק לצמצום עילת הסבירות. זאת ועוד -  420 לוחמי שייטת 13 במילואים שלחו מכתב לשר גלנט, בו הודיעו כי הם מפסיקים את התנדבותם למילואים לנוכח המשך החקיקה המשפטית.