איומי הפסקת ההתנדבות: הדילמה של הטייסים והאפשרויות להמשך

למעלה מ-400 לוחמי אוויר השתתפו בכנס מיוחד, בו שוחחו על מהלכי החקיקה והמשמעות שלהם. כמו כן, חיל האוויר התחיל לקרוא לאנשי צוות אוויר שלוקחים חלק במחאה או אומרים בפומבי כי לא יתייצבו לשירות - וזאת על מנת להעריך נכון את מצבת כוח האדם הנוכחית בחיל. במקביל, גלנט בנאום: "הקריאות לסרבנות מסוכנות ומאיימות על האחדות"

זמן צפייה: 04:21

למעלה מ-400 לוחמי אוויר במילואים קיימו הערב (שלישי) מפגש בבני ברק לשיח בנושא מהלכי החקיקה והמשמעות שלהם - בו הם שוחחו, בין היתר, על מתי יאות להכריז על אי-התייצבות למילואים.  כמו כן, לחדשות 13 נודע כי חיל האוויר התחיל לקרוא לאנשי צוות הלוקחים חלק במחאה, או לכאלו האומרים בפומבי כי לא יתייצבו לשירות, וזאת על מנת להעריך נכון את מצבת כוח האדם בטייסות.

נכון להערב, צה"ל שם דגש על טייסי חיל האוויר שמצהירים על "השעיית התנדבות", וזו נוכח התפקיד הקריטי של של חיל האוויר הישראלי לביטחון הלאומי של המדינה. בשיחה שהתקיימה אתמול בבסיס תל נוף, חלק מהטייסים אמרו לאלוף תומר בר,שמתנגד נחרצות לאי ההתייצבות, כי הם מודאגים לא רק מדרמת עילת הסבירות, אלא גם מהרמיזות שצצות בתקשורת לגבי פיטורי היועמש"ית גלי בהרה-מיארה. "אנחנו ברגע ערכי קשה", הם אמרו. יחד עם זאת, צה"ל לא מדווח על פגיעה בכשירות המבצעית של חיל האוויר. "אנחנו ברגע ערכי קשה", הם אמרו.

טקס סיום קורס טיס בבסיס חיל האוויר בחצרים
טקס סיום קורס טיס בבסיס חיל האוויר בחצרים | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

כמו כן, ראש הממשלה בנימין נתניהו היה אמור לבקר מחר בבסיס חיל האוויר רמון ולהיפגש עם טייסים בשירות סדיר ומילואים - אך לא יגיע. מלשכת נתניהו נמסר כי מדובר בצירוף מקרים, וכי אין קשר למחאה.

בתוך כך, שר הביטחון נאם היום בעצרת אוגדה 146 לציון 50 שנים למלחמת יום כיפור בלטרון: "הקריאות הנשמעות בימים אלו לעידוד סרבנות ולהפסקת ההתנדבות של משרתי מילואים מאיימות על אחדות השורות, ומהוות פרס לאויבנו. אני קורא לאנשי הציבור מימין ומשמאל, השאירו את הפוליטיקה מחוץ לצבא. הסרבנות פוגעת בצה״ל ובמערכת הביטחון".

צפו בנאום של שר הביטחון גלנט: 

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1107232035' autoplay='0' credit='' desc='שר הביטחון יואב גלנט בעצרת אוגדה 146' poster='' kid='1_wlq6q4g9' duration='163']

בתגובה לכך, חזית מחאת המילואימניקים הגיבה לדברי לגלנט: "שר הביטחון, אתה אמרת שהחקיקה היד מדדית קורעת את העם ומסכנת את ביטחון ישראל. אם אתה רוצה לעצור את מלחמת האחים - עצור את החקיקה. צבא עם יש רק בדמוקרטיה!"

גם שר הביטחון לשעבר, בני גנץ, הגיב לקריאות המחאה מצד הטייסים בחשבון הטוויטר שלו.

נזכיר, כי גם יוצאי יחידות מובחרות אחרות בצה"ל הודיעו כי לא יתצייבו למילואים. הבוקר, כ-300 אנשי מילואים של מערך הסייבר ההתקפי חתמו כי הם "מושכים לאלתר" את התנדבותם השירות. בנוסף, כ-1,000 בוגרי יחידת המודיעין 8200 התריעו בתחילת השבוע שלא יתייצבו לשירות מילואים אם יאושר בקריאה ראשונה החוק לצמצום עילת הסבירות. זאת ועוד -  420 לוחמי שייטת 13 במילואים שלחו מכתב לשר גלנט, בו הודיעו כי הם מפסיקים את התנדבותם למילואים לנוכח המשך החקיקה המשפטית.