המחאה מתגברת: כ-100 טייסים הודיעו שלא יתייצבו למילואים

פרסום ראשון: לאחר חששות רבים בצה"ל בימים האחרונים והתגברות המחאה לצד קידום החקיקה, במהדורה המרכזית פורסם כי כמאה אנשי צוות אוויר במילואים הודיעו על הפסקת התנדבותם לשירות. ההודעה מהווה מכה קשה לצה"ל - ועלולה להביא לפגיעה בכשירותו

זמן צפייה: 01:13

פרסום ראשון: בזמן בשוועדת החוקה בכנסת נערכות הצבעות בקריאה שנייה על החוק לביטול עילת הסבירות, כ- 100 טייסי מילואים בחיל האוויר הודיעו ביממה האחרונה שלא יתייצבו לשירות מילואים - כך פורסם הערב (שני) לראשונה בחדשות 13. להחלטה של הטייסים יש השלכות רחבות והיא עלולה לפגוע בכשירות המבצעית של הצבא כולו. מדובר באנשי צוות אוויר המשרתים בטייסות מבצעיות, במטה וביחידות הבקרה האווירית.

הטייסים זומנו בעקבות ההחלטה לשיחות עם מפקדיהם, שלאחריהן יוחלט לגבי המשך שירותם. בצה"ל חששו בימים האחרונים מהאפשרות הזו והוציאו כמה פעמים ביום תמונות מצב על המחאה בקרב משרתי המילואים - כשהשדגש הוא על אנשי צוות אוויר. ביום חמישי ייתכן שיגיע גל נוסף של טייסים שיודיעו על הפסקת התנדבות - בהתאם להתקדמות החקיקה.

עד אתמול המספרים היו נמוכים מאוד אך ביממה האחרונה מסה של טייסים שהודיעו על הפסקת התנדבות הטתה את הכף. במצב שבו מאות טייסים מודיעים על הפסקת התנדבות - הרמטכ"ל הרצי הלוי ייאלץ להגיד לראש הממשלה ולשר הביטחון שצה"ל אינו כשיר למלחמה. במקביל, הוגשה עצומה של 161 קצינים במטה המבצעי של חיל האוויר שהודיעו שיפסיקו התנדבות, לא כולם מזוהים. הרשימה כוללת גם שמות שהודיעו בסיבוב הקודם, במרץ, על הפסקת שירותם.

הפגנה, מחאה, מפגינים נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
מפגינים נגד המהפכה המשפטית בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

רק הבוקר אמר הרמטכ"ל בפתח ישיבת ועדת החוץ והביטחון בכנסת, כי "כל מי שקורא לאי-התייצבות פוגע בצה"ל ובביטחון המדינה". לדבריו, "היעד המרכזי שלנו הוא לשלב כשירות ולכידות בצה"ל, שהוא בבואה של החברה בישראל".

עוד אמר הרמטכ"ל, כי "אנחנו בתחילתה של תוכנית רב-שנתית שהצגנו כבר בפני ראש הממשלה ושר הביטחון. צריך לומר שיש מיקוד באיום האיראני והרב-זירתי. הדבר החשוב ביותר בצה"ל הוא האנשים - אלה שעומדים להתגייס, חיילי החובה והמילואים. נעסוק באתגרים ובכיוונים השונים. האתגרים הביטחוניים מחייבים אותנו למוכנות גבוהה".

הרמטכ''ל בוועדת החוץ והביטחון
הרמטכ''ל הרצי הלוי בוועדת החוץ והביטחון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לפני כשבוע, למעלה מ-400 לוחמי אוויר במילואים קיימו מפגש בבני ברק לשיח בנושא מהלכי החקיקה והמשמעות שלהם - בו הם שוחחו, בין היתר, על מתי יאות להכריז על אי-התייצבות למילואים. כמו כן, חיל האוויר התחיל בשבוע שעבר לקרוא לאנשי צוות אוויר הלוקחים חלק במחאה, או לכאלו האומרים בפומבי כי לא יתייצבו לשירות, וזאת על מנת להעריך נכון את מצבת כוח האדם בטייסות.