המלחמה בכטב"מים: צה"ל מחזיר את מערכת "וולקן" לשירות

לאור הקושי בהתמודדות כיפת ברזל מול כלי הטיס הבלתי מאוישים שמשוגרים על ידי חיזבאללה אל עבר גבול הצפון, חיל האוויר יציב מערכת "וולקן" בגבול עם לבנון. התותח הקני מיועד ליירט מטרות אוויריות נמוכות וקצרות טווח, ויעזור בלחימה מול חיזבאללה בגבול הצפוני

זמן צפייה: 00:42

לאור הקושי התמודדות עם הכטב"מים של חיזבאללה, הערב פורסם במהדורה המרכזית (ראשון) כי בחיל האוויר מחזירים לשירות את ה"וולקן". מדובר היה היה בתותח קני, שאמור היה ליירט מטרות אוויריות קצרות טווח ונמוכות יחסית.

חיל האוויר יציב את הוולקן בגבול הצפון, כדי להתמודד עם סכנת הכטב"מים. האתגר הוא גילוי מהיר על מנת שיהיה אפשר להתמודד מולם. בגלל הגובה הנמוך ומהירות הפעולה, כיפת ברזל מתקשה לעיתים ליירט את הכטב"מים, ואף לא תמיד מופעלות התרעות על חדירת כלי טיס עוין.

צוותי זק"א מפנים את ההרוג מפיצוץ הכטב"ם בתל אביב
צוותי זק"א מפנים את ההרוג מפיצוץ הכטב"ם בתל אביב | צילום: דוברות זק"א

ביום שישי כלי טיס בלתי מאויש התפוצץ קצת אחרי השעה 3:00, בקרבת הקונסוליה האמריקנית בתל אביב, ובמהלך סריקות בזירת האירוע אותר באחד הבניינים באזור גבר בשנות ה-50 לחייו ללא רוח חיים. צוות מד"א קבע את מותו, ופינה לבתי החולים איכילוב בתל אביב ו-וולפסון בחולון בסך הכל תשעה נפגעים, בהם ארבעה נפגעי רסיסים והדף - גבר כבן 37 ואישה כבת 47 שנפגעו בביתם, וכן צעירה כבת 25 וגבר כבן 30 שנפצעו כשהיו ברחוב. בנוסף פונו חמישה נפגעי חרדה. חמשת הפצועים שפונו לביה"ח איכילוב שוחררו לאחר מספר שעות. לא הופעלו התרעות, ומדובר צה"ל נמסר כי הנושא נמצא בתחקור מעמיק.

החות'ים בתימן קיבלו אחריות על שיגור הכטב"ם וטענו: "ביצענו פעולה שיעדה תל אביב, כאות סולידריות עם אחינו הפלסטינים. השתמשנו בכטב"ם חדש בשם 'יפו', המסוגל לחדור את מערכות היירוט של האויב, ונמשיך לכוון לעורפם. יש לנו בנק מטרות, כולל מטרות בטחוניות וצבאיות חדשות". ההערכה כי הכטב"ם יוצר באיראן, ושהה כ-9 שעות באוויר - ללא זיהוי. כמו כן, האמריקנים עדכנו כי יירטו מספר כטב"מים נוספים בדרכם לישראל.