הנרצח השלישי בפיגוע ליד בית הכנסת: רפאל בן אליהו, בן 56

פורסם שמו של נרצח נוסף בפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים: רפאל בן אליהו, בן 56, תושב המקום. מוקדם יותר הותרו לפרסום שמותיהם של בני הזוג אליהו ונטלי מזרחי, בני 48 ו-45, שנורו גם הם למוות מחוץ לבית הכנסת "עטרת אברהם"

רפאל בן אליהו, נרצח בפיגוע בנווה יעקב בירושלים
רפאל בן אליהו, נרצח בפיגוע בנווה יעקב בירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

אחר הצהריים (שבת) הותר לפרסום שמו של נרצח נוסף בפיגוע ליד בית הכנסת בנווה יעקב בירושלים אמש: רפאל בן אליהו, בן 56, תושב המקום.

מוקדם יותר הותרו לפרסום שמותיהם של שני נרצחים בפיגוע בירושלים: אליהו מזרחי בן ה-48 ונטלי מזרחי בת ה-45 שנישאו לפני שנתיים, והתגוררו בסמוך לבית הכנסת בנווה יעקב. נטלי עבדה במשך 20 שנה כמחלקת אוכל בבית החולים הדסה הר הצופים. בבית החולים הדסה סיפרו כי מדי יום הגיעה לעבודה ופגשה מטופלים רבים, דאגה להם לאוכל חם ונהנתה להקשיב לסיפוריהם ולשאול לשלומם.

אמש, במהלך ארוחת לילה השבת, שמעו בני הזוג את היריות מבעד לחלונם וירדו לסייע לנפגעים. נטלי ביקשה תחילה מבעלה שלא יירד, אך לאחר שבעלה ירד בכל זאת היא הצטרפה אליו - ואז שניהם נורו על ידי המחבל מטווח קצר.

אליהו ונטלי מזרחי שנרצחו בפיגוע בירושלים
אליהו ונטלי מזרחי שנרצחו בפיגוע בירושלים | צילום: באדיבות המשפחה

בצאת השבת כתב שר האוצר והשר במשרד הביטחון, בצלאל סמוטריץ': "כואב יחד עם כל בית ישראל את פיגועי הטרור הנוראים בשבת. שולח תנחומים מעומק הלב למשפחות ורפואה שלמה לפצועים. בשעה קשה זו אני מבקש לחזק את השוטרים והלוחמים שעובדים מסביב לשעון למען ביטחון ישראל".

השר סמוטריץ' האשים ואמר כי "דם הנרצחים על ידי החמאס, הרשות הפלסטינית וגם על ידיהם של חברי הכנסת מתוך כנסת ישראל, שבמקום לחזק את צה"ל על פועלם בהגנה על המולדת, ביקשו בסוף השבוע לשלהב ולעודד את הטרור בגינוים בזויים נגד צבא הגנה לישראל. רק שנדע לקרוא לאויב בשמו נדע לנצח אותו. הטרור הערבי נובע מתקווה להשיג באמצעותו הישגים. רק שנדע לגדוע את התקווה, ונשיב את ההרתעה נוכל לנצח את הטרור".

סמוטריץ' הוסיף וכתב: "שלילת התושבות וגירוש המשפחה, הקפאת כספי הרשות הפלשתינית וגביית מחיר כבד מאד מהסביבה הקרובה והתומכת, יחד עם הרחבת הבנייה בירושלים ובכל רחבי הארץ באופן מאסיבי יבהירו לאויבנו שהטרור הנבזי שהם מוציאים תחת ידם פוגע בראש ובראשונה בהם".

עוד כתב השר סמוטריץ' כי "לצד שורת צעדים ביטחוניים, אדרוש לאשר באופן מיידי את תכניות הבניה במעלה אדומים, לכנס עוד השבוע את מועצת התכנון ביהודה ושומרון לאישור כלל תכניות הבניה שעל הפרק, לכתר את השכונות שמהן יצאו המחבלים בירושלים ולבצע בהן אכיפת חוק נחרצת בכל המישורים".

זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

שבעה בני אדם נרצחו בפיגוע, חמישה מהם מתו במקום - בהם ארבעה גברים, שניים מהם בשנות ה-50 וה-60 לחייהם ושניים נוספים בשנות ה-20 לחייהם, וכן נהרגה אישה כבת 60. חמישה פצועים נוספים פונו על ידי מד"א לבתי החולים הדסה הר הצופים ושערי צדק, בהם גבר כבן 30 ואישה כבת 70 במצב אנוש שמותם נקבע בבית החולים. הפצועים הנוספים הם נער בן 15 שנמצא במצב בינוני עד קשה, צעיר בן 24 במצב קשה ואישה כבת 60 במצב בינוני.

המחבל הוא עלקם חיירי, בן 21 ממזרח ירושלים ללא רקע ביטחוני. הוא יצא מרכב טויוטה בצבע לבן בשעה 20:13, פתח בירי מטווח קצר לעבר יוצאי בית הכנסת והמשיך ללכת ברחוב ולירות בעוברי אורח. כוחות משטרה הוזעקו למקום, כאשר שוטר סיור ומתנדב משטרה הבחינו ברכב שבו המחבל כמה מאות מטרים מהזירה, כשהוא נוסע בפראות. שוטר נוסף הצטרף אליהם, והם ביצעו אחריו מרדף רכוב ורגלי. לאחר חילופי אש, המחבל נוטרל ובהמשך נקבע מותו.

המחבל, עלקם חיירי, בן 21 ממזרח ירושלים
המחבל, עלקם חיירי, בן 21 ממזרח ירושלים

לאחר הערכת המצב בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנחה הרמטכ"ל הרצי הלוי על תגבור כוחות באוגדת יהודה ושומרון בעומק ובתפר, ועל היערכות לתרחישי הסלמה במרחב. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח עם נתניהו על מתקפת הטרור והציע לסייע לממשלה ולישראלים בימים הקרובים.

אמש הגיע נתניהו לזירת הפיגוע ולאחר מכן נתן הצהרה לתקשורת במטה הארצי של המשטרה: "אנחנו אחרי פיגוע קשה מהקשים שידענו. כינסתי הערכת מצב עם כל גורמי הביטחון, קיבלנו כמה החלטות. בצאת השבת יכונס הקבינט. קורא לאנשים לא לקחת חוק לידיים".