מפקד חיל האוויר לאנשי המילואים: "ישנה פגיעה מעמיקה בחיל"

אלוף תומר בר נפגש עם כ-60 אנשי מילואים בחיל האוויר, ודיבר איתם על המצב בחיל ברקע ההודעה של חלק מהטייסים על הפסקת ההתנדבות. מח"א אמר כי ישנה פגיעה באמון הציבור, אך לא ניתן שהדבר ישפיע על כלל המערכות. בתוך כך, מורגש משבר בבית הספר לטיסה

זמן צפייה: 07:30

ברקע החשש מאי התייצבות למילואים, מפקד חיל האוור אלוף תומר בר ערך שיחה הבוקר (שישי) עם כ-60 אנשי מילואים בחיל. לפי שעה צה"ל כשיר, אך ישנה פגיעה מתוחמת בעיקר בחיל האוויר וגם בצבא היבשה, באמ"ן ובמקומות ספציפיים נוספים. המערכים בחיל האויר שהיו בשיחה הם המטה המבצעי, היבאו"ת, בית ספר לטיסה והטייסות המבצעיות.

בשיחה הדגיש מפקד החיל כי ישנה פגיעה עמוקה בלכידות וכי חיל האוור לא יהיה אותו הדבר. עוד הוסיף האלוף בר כי תמונת המצב משוקפת באופן יומי לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר הביטחון יואב גלנט ולרמטכ"ל הרצי הלוי.

"תמונת המצב הנוכחית היא שחיל האוויר כשיר, אבל ישנה פגיעה שהולכת ומעמיקה", אמר האלוף בר, "יש לנו אחריות ביטחונית על הכתפיים, בצד הקושי שיש לחלקכם, מצפה שתמשיכו להגיע. האמירה על אי ההתייצבות, הרמטכ"ל הדגיש אותה וגם אני, היא פוגעת בצה"ל. חיל האוויר מייצר מטריה אווירית 24/7 לתושבי מדינת ישראל. מרעש המטוסים הממריאים למשימות ועד יירוט כיפת ברזל - זה אמון הציבור, הוסיף". בר המשיך וטען כי הפגיעה באמון הציבור לא יכולה לפגוע בכלל מערכות החיל.

Whatsapp Image 2023 03 03 At 1
טייסי חיל האוויר (ארכיון) | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

חיל האוויר הוא הדבר המרכזי, ובצה"ל לא יודעים מה תהיה הפגיעה בכשירות בעוד כחודש. כבר כעת במטה המבצעי יש אנשי מילואים בהתנדברות, מעל גיל 49, שבחרו לא להתייצב לשירות. העניין נמדד גם בתרגילים, כשהחודש אין הרבה תרגילים, והחודש הבא יהיה אתגר בפני צה"ל. בטייסות המבצעיות יש שיח של המפקדים עם טייסי המילואים לגבי הנושא.

בצה"ל טוענים כי גם אם נעשו שגיאות בקרב הטייסים במילואים, לא כורתים את הענף. בבית הספר לטיסה יש משבר מתוחם, ויש משמרות כפולות. בצה"ל לא יודעים להגיד האם הנפילה בכשירות תתרחש בעוד כשבועיים, כחודש או כחודש וחצי.

לפי שעה הגיוס של אוגוסט עובר בצורה טובה ולפי היעדים שהוצבו, אך בצה"ל יודעים שלא לעולם חוסן, וכי בעיה עלולה להתעורר במהלך הגיוסים הבאים. בעניין אירוע הירי בכפר בורקא שם נהרג פלסטיני נטען כי צה"ל עומד מאחורי עמדותיו לגבי הטרור הלאומני יהודי, וכי יש עלייה באלימות יהודית בשטחים כלפי פלסטינים.

מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר בטקס חילופי מפקד בסיס תל נוף
מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר, השבוע בטקס חילופי מפקד בסיס תל נוף | צילום: דובר צה''ל

ממובילי המחאה "כוח קפלן" נמסר: "דבריו של מפקד חיל האוויר ברורים - נתניהו מפרק את ביטחון ישראל. ההפיכה המשטרית פוגעת אנושות בביטחון המדינה, מרסקת את חיל האוויר, הכלכלה וקורעת את העם. נדרשת גניזה מוחלטת של כל חוקי ההפיכה המשטרית וביטול החוק המבטל את עילת הסבירות. אם דברים אלה לא יתקיימו מדינת ישראל נמצאת בסכנה ממשית לבטחונה. מחר נפגין למען הדמוקרטיה הישראלית בקפלן".