קצינים בכירים: "חיסול חמאס - סכנה לחיי חטופים"; צה"ל: "לא עמדתנו"

בניו יורק טיימס צוטטו ארבעה קצינים בכירים, שאמרו כי "המטרות של החזרת החטופים ופירוק מלא של חמאס סותרות". במקרה כזה, להערכתם, "סבירות גבוהה לכך שהחטופים ייהרגו". דובר צה"ל סתר את הדיווח: "השבת החטופים - חלק ממטרות המלחמה"

זמן צפייה: 01:10

בכירים בצה"ל שצוטטו היום (שבת) בניו יורק טיימס, אמרו כי "שתי מטרות המלחמה שעליהן הכריז הקבינט - החזרת החטופים ופירוק מלא של חמאס - סותרות אחת את השנייה". לדבריהם, "כדי למוטט את חמאס, הצבא יצטרך לחתור למגע רב יותר עם ארגון הטרור". במקרה כזה, להערכתם, "סבירות גבוהה לכך שהחטופים ייהרגו". בצה"ל הכחישו את הדיווח - ומסרו: "הדברים שמובאים בשם בכירים בצה"ל לא מוכרים, ואינם משקפים את עמדת צה"ל. שחרור החטופים הינו חלק ממטרות המלחמה, ומאמץ עליון בצה"ל".

לפי הדיווח בעיתון האמריקני, "ההתקדמות המוגבלת של ישראל בפירוק חמאס וקצב המלחמה האיטי מהצפוי" הובילה ארבעה בכירים בצה"ל "להביע באופן פרטי ובעילום שם את תסכולם מהאסטרטגיה של הממשלה בעזה", והביאה אותם למסקנה כי שחרור החטופים שנותרו בשבי בעזה יושג רק באמצעים דיפלומטיים, ולא צבאיים. הבכירים טענו כי "מלחמה ממושכת בעזה לצורך חיסול מלא של חמאס תעלה ככל הנראה בחייהם של החטופים".

משפחות החטופים מפגינות בת"א
משפחות החטופים מפגינות בת"א | צילום: רויטרס

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי התייחס בהצהרתו הערב לדברי אותם בכירים, ואמר: "יש מטרות למלחמה שנקבעו על-ידי הקבינט, מטרות צודקות ומורכבות. לעיתים יש מורכבויות בין שתי המטרות. התפקיד שלנו הוא לפתור את המורכבויות האלה, להמשיך ולפרק את חמאס ולייצר את התנאים הטובים ביותר להשבת החטופים".

ביום ראשון, פורסם לראשונה במהדורה המרכזית כי מחלוקת עזה התגלעה בדיון קבינט המלחמה, כאשר מצד אחד השר גנץ והשר איזנקוט סבורים כי ישראל לא עושה מספיק בשביל להוביל לשחרור החטופים - ומנגד העמדה החד משמעית של רה"מ נתניהו ושר הביטחון גלנט שטוענים: "אסור להוביל לעצירת המלחמה".

דיון קבינט המלחמה במפקדת פיקוד המרכז
דיון קבינט המלחמה במפקדת פיקוד המרכז | צילום: קובי גדעון / לע"מ

רוח הדברים של גנץ ואיזנקוט הייתה כי יש לשנות כיוון בדרך הפעולה הנוכחית באשר לסוגיית החטופים. "יש קדימות להשבת החטופים", הם אמרו, והוסיפו: "צריך להחזיר אותם - ורק אז להביס את חמאס". עמדת נתניהו וגלנט הייתה חד-משמעית: "לא בכל מחיר. עסקה שכוללת את סיום הלחימה לפני סיום שלטון חמאס ופירוק התשתית הצבאית תפגע בישראל ביטחונית". לפי גורמים המעורים בפרטים, השר איזנקוט הוא זה שהוביל את הקו הנחרץ לשחרור החטופים גם במחירים כבדים. גורם בממשלה הוסיף כי "החברה הישראלית תעמוד בפני הכרעות קשות בקרוב - יש שם חטופים חיים ויש זמן קצוב להשיב אותם".