לקראת החגים: רמת הכוננות צפויה לעלות בשל ההסלמה

במערכת הביטחון נערכים להמשך ההסלמה בשטחים בשל הפיגועים האחרונים. גם במשטרה צפויים לתגבר באמצעות 20 אלף שוטרים והמפכ"ל שבתאי אף ביטל ביקור בגרמניה. במקביל, מתגברת ההערכה לכשלים שהובילו למותו של רס"ן בר פלח סמוך לג'נין

זמן צפייה: 03:15

בשבוע האחרון צה"ל עסק לא מעט בוועידת הרמטכ"לים, בחדשנות וברובוטיקה - אך המציאות הקשה בצפון הגדה, בג'למה, עדיין נמשכת. מצה"ל נמסר הערב (שישי) כי יש היערכות להרחבת פעילויות המעצרים והכניסות לערים, בדגש על שכם וג'נין.

על פי המצב בשטח, היום נרשמה התנהלות רגועה יחסית בשטחי יהודה ושומרון. עם זאת, אנו נמצאים בגל טרור שאותו מובילים מחבלים חמושים בצפון הגדה, בשכם ובג'נין, ובמקומות שבהם אין משילות של הרשות הפלסטינית או מנגנוני הביטחון.

צה"ל לאחרונה אישר שורה של תוכניות להרחבת הפעילות בצפון השומרון, אבל כרגע לא מדברים בצה"ל על מבצע נוסח "חומת מגן 2" או על כיבוש מחדש של מקומות כמו שכם וג'נין - אלא למשל על פשיטה, כניסה או מעצרים כאמור - שיימשכו יום או יומיים, מבלי להכניס את האוכלוסייה הפלסטינית לסיפור. במהלך החגים תתרחש בין היתר דילמה סביב סוגיית החלת סגר במטרה לסכל טרור, מאחר ופלסטינים רבים מעוניינים לצאת כדי לעבוד ולהתפרנס.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-friday-clips-part-1609222013' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_fxbzbp3h' duration='']

גם במשטרה נערכים בשלב זה להסלמה ברחבי הארץ. בתחילת השבוע תעלה הכוננות של המשטרה עד לרמה אחת מתחת לגבוהה ביותר בשל ההתרעות. המפכ"ל רב ניצב יעקב שבתאי ביטל את השתתפותו בטקס בגרמניה לציון 50 שנה להקמת הימ"מ הגרמני שהוקם לאחר אסון מינכן, ובנוסף במשטרה מתכוונים להציף את השטח באזורים הומי אדם, כלקח מאותו פיגוע שתכנן המחבל ביפו - אשר סוכל.

כ-20 אלף שוטרים אמורים להתפרס בשטח במהלך החגים, בכוננות שתימשך עד ליום הבחירות. במשטרה מקווים שניתן יהיה לסכל אירועים - ולכן יוקפאו חלק מהחקירות במטרה לפרוס יותר שוטרים בשטח.

הרמטכ''ל אביב כוכבי בזירת האירוע בו נהרג רס''ן בר פלח
הרמטכ''ל אביב כוכבי בזירת האירוע בו נהרג רס''ן בר פלח | צילום: דובר צה''ל

באשר לתחקיר הפיגוע הקטלני שליד ג'נין, בו נהרג רס"ן בר פלח, סגן מפקד סיירת הנח"ל - מתברר כי הרמטכ"ל אביב כוכבי צפה בסרטוני התצפית שבהם לא הצליח לזהות גם הוא את הנשק שעל המחבלים - מה שמחזק את שיקול הדעת של התצפיתנית, אשר לא זיהתה נשק על גבי המחבלים.

עם זאת, לפי צה"ל אכן נעשו שגיות טקטיות בהפעלת הכוח ובהפעלת נוהל מעצר חשוד. כלל האירוע התנהל תחת הקונספציה שמדובר בפועלים פלסטיניים לא חוקיים, לכן כרגע נראה שאין צורך לשנות את נוהל הפתיחה באש, והשגיות יילמדו לקראת האירועים הבאים.