אחרי אזהרת הצבא: גלנט יכנס דיון חסוי עם ועדת חוץ וביטחון

בצל הטלטלה בצה"ל ומחאות אנשי המילואים, חברי ועדת חוץ וביטחון זומנו לדיון חסוי עם שר הביטחון יואב גלנט בקריה שבתל אביב, שיעסוק בכשירות הצבא למלחמה. הפגישה תתקיים ביום שני בשבוע הבא. הרמטכ"ל אמר אמש: "ימי מחלוקת ומשבר דורשים להדגיש את המשותף והמאחד - משימת ההגנה על המדינה היא המחויבות העמוקה שלנו"

זמן צפייה: 10:53

בצל המחאה והטלטלה בצה"ל על רקע אישור החוק לביטול עילת הסבירות והמשך חקיקת חוקי המהפכה המשפטית - לחדשות 13 נודע היום (רביעי) כי חברי ועדת חוץ וביטחון זומנו לדיון חסוי עם שר הביטחון יואב גלנט בקריה בתל אביב, שיעסוק בכשירות הצבא למלחמה. הפגישה תתקיים ביום שני בשבוע הבא.

אתמול, ביום שאחרי החוק הראשון שאושר בכנסת במסגרת המהפכה המשפטית, וברקע מחאת אנשי המילואים שהודיעו על הפסקת התנדבותם, גורמים בצה"ל אמרו כי הם מזהים תהליך של תחילת אובדן הכשירות של הצבא והחלו לקיים שיחות מפקדים בשלל יחידות, כשגם הרמטכ"ל הרצי הלוי ייפגש עם המפקדים.

הרמטכ''ל הרצי הלוי ואלוף פיקוד הצפון בגבול לבנון
הרמטכ''ל הרצי הלוי ואלוף פיקוד הצפון בגבול לבנון | צילום: דובר צה''ל

מאז שעברה החקיקה, יותר מ-700 אנשי מילואים בחיל האוויר, המהווים מעל ל-60% מחותמי עצומת אי-ההתייצבות, הודיעו למפקדיהם כי לא יתייצבו למילואים - ומתוכם 230 טייסים פעילים. אתמול התקיימה הערכת מצב של הרמטכ"ל עם אלופים מרכזיים מפורום המטכ"ל, לאחר הפגישה שקיים הרמטכ"ל עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. לצה"ל יש תוכנית קצרת טווח וארוכת טווח להתמודדות עם הלכידות והכשירות, אך בצבא מודעים לכך שהלכידות כבר נפגעה.

Whatsapp Image 2023 03 03 At 1
טייסי חיל האוויר (ארכיון) | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בצה"ל אמרו כי אם כלל אנשי המילואים שאיימו להפסיק את התנדבותם יממשו את האיום - אובדן הכשירות בחיל האוויר צפוי תוך מספר שבועות. צה"ל מפרט את הערכות המצב בפני הדרג המדיני וראש הממשלה, ובצבא אומרים כי אם זה יידרש יעשו זאת גם ברמה היומיומית. עוד אומרים בצה"ל כי צריך להיות שקופים מול הציבור, וטוענים כי לא יסתירו מהציבור את המידע על מצב הצבא - אך יגלו אחריות בדיווח.

מחאת המילואימניקים
מחאת המילואימניקים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הרמטכ"ל הלוי אמר אמש: "בתוך הטלטלה הזו, על צה"ל מוטלת אחריות גדולה להגן על מדינת ישראל ועל אזרחיה. ימי מחלוקת ומשבר דורשים להדגיש את המשותף והמאחד - משימת ההגנה על המדינה היא המחויבות העמוקה שלנו. צה"ל נכון ומוכן לכל אתגר, זהו הציווי שלנו להבטחת קיום המדינה. כוח המגן של צה"ל מורכב מכל חייל, כל מפקד, במילואים ובסדיר, אשר פועלים יחד למטרה משותפת". עלינו לקרב את אנשי המילואים היקרים לנו מאוד שתרומתם לביטחון המדינה רבה. גם מי שקיבל החלטה בלב כבד שלא להתייצב, צה"ל צריך אתכם. רק יחד נגן על הבית. נתאמן, נתכונן ונעשה ביחד. נבחר לעמוד איתן נוכח אתגרי התקופה המורכבת הזו. יש לנו אחריות רבה".