חיזבאללה נחוש, בטהרן מתלבטים: ההמתנה - והניסיון למניעת המתקפה

בעוד שבימים האחרונים ההערכה הייתה כי באיראן נחושים בדעתם לתקוף, כעת נראה כי בטהרן עדיין לא התקבלה החלטה סופית, כשישנה אפשרות שימתינו לפסגה בקטר. ביידן אמר: "מצפה שאיראן לא תתקוף אם תושג עסקה". בארגון הטרור הלבנוני מחפשים "מטרת איכות"

זמן צפייה: 07:03

בעוד שביומיים האחרונים נראה היה שגם חיזבאללה וגם איראן נחושות להגיב כנגד ישראל, הערב (שלישי) נראה שבטהרן שוב חזרו לשלב הלבטים. באיראן לא בטוחים האם נכון להם לתקוף את ישראל, ואם כן אז באיזה אופן ובאיזה עיתוי. לעומת זאת, בחיזבאללה כן נראים נחושים להגיב, אך לא החליטו מתי. נשיא ארה"ב התייחס לנושא ואמר: "אני מצפה שאיראן לא תתקוף במידה ותושג עסקה".

מחר אמור להגיע השליח האמריקני למזרח התיכון עמוס הוכשטיין ללבנון, ולא סביר שחיזבאללה יפעל בזמן שהוכשטיין מתארח במדינה. שר הביטחון יואב גלנט התייחס לכך היום ואמר כי ישראל תפעל לסיכול כל פעולה במידה ותבחין בהכנות לשיגורים מצד ארגון הטרור. בישראל אף מחכים לראות האם הפסגה המתוכננת ביום חמישי בקטר, יכולה לעכב את הפעילות של חיזבאללה ואיראן, ואם כן אז באיזה אופן.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי | צילום: רויטרס

מבחינת מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, במידה והוא יבחין בכך שבטהרן מהססים זמן ארוך מדי לגבי התקיפה, הוא עשוי לקחת צעד קדימה, לתכנן בעצמו את לוחות הזמנים - ולפתוח בפעולה נגד ישראל. בינתיים, בחיזבאללה ממשיכים לחפש "מטרת איכות" לתקיפה, וטרם החליטו על אחת כזו. בארגון מעוניינים לפגוע באישיות ישראלית בכירה, וגם לבצע ירי לעבר בסיס צבאי ועיר בישראל – אך בלי להביא למלחמה.

בתוך כך, רכבת אווירית מארה"ב החלה בניסיון לדחות או לעכב את התקיפות. בנוסף להוכשטיין שיגיע ללבנון, יגיע גם ראש ה-CIA ביל ברנס לפסגה בקטר, והשליח המיוחד של הנשיא ביידן ברט מקגורק יגיע למצרים. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמור היה להגיע לישראל, אך דחה את נסיעתו למזרח התיכון.

עמוס הוכשטיין
עמוס הוכשטיין | צילום: רויטרס

היום אמרו שלושה בכירים איראנים לרויטרס כי "רק הפסקת אש בעזה עשויה למנוע או לעכב את התגובה" על חיסול אסמאעיל הנייה. עם זאת, אחד מהם הדגיש כי "אם שיחות הפסקת האש יקרסו, או שישראל תמשוך זמן - המתקפה תצא לפועל ישירות". בנוסף, אמרו המקורות כי איראן שוקלת לשלוח נציג למשא ומתן, שלא יהיה נוכח בשיחות, אך כן יהיה מעורב מאחורי הקלעים וישמש כמתווך עם ארה"ב, זאת תהיה הפעם הראשונה מאז תחילת המלחמה שאיראן מתערבת בשיחות המשא ומתן.

בתוך כך, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ושורת מנהיגים באירופה קראו ביממה האחרונה לטהרן להימנע מלתקוף את ישראל - והזהירו מ"השלכות חמורות". בישראל מעריכים כי ייתכן שהתגובה תגיע עוד לפני הפסגה בין נציגי ישראל וחמאס ביום חמישי על הסכם הפסקת אש ועסקת חטופים.  בכירים במערכת הביטחון אמרו אמש כי "מתקפה עלולה למנוע את קיומה".