אחרי הגיבוי לרמטכ"ל: נתניהו שוקל להיפגש עם טייסים ואנשי מילואים

לאחר השיחה של גלנט עם טייסים, להם הוא אמר כי "אין לנו את הפריבלגיה שלא להתייצב למשימות", ראש הממשלה העלה מול בכירי הצבא את האפשרות שגם הוא ישוחח עמם - ונראה כי בצה"ל חושבים שזה מהלך נכון

זמן צפייה: 06:36

זה לקח לו 24 שעות, כשבדרך הגיעה עוד מתקפה חריפה של ראש הממשלה, והערב (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו נכנס לאירוע, וגינה בהודעה משותפת עם שר הביטחון יואב גלנט את המתקפות על הרטמכ"ל הרצי הלוי - כאשר במהדורה המרכזית פורסם לראשונה כי הוא שוקל להיפגש עם טייסים ואנשי מילואים.

גורמי ביטחון אומרים הערב שהמבחן הוא לא ההצהרות המאוחרות של ראש הממשלה, אלא המעשים, והשאלה היא מתי תגיע ההתקפה הבאה מתוך הקואליציה - ואיך ראש הממשלה יגיב עליה. אחרי ששר הביטחון גלנט נפגש היום עם טייסים בסדיר ובמילואים, ואמר להם כי "אין לנו את הפריבלגיה שלא להתייצב למשימות", גם נתניהו כאמור שוקל להיפגש עם טייסים ואנשי מילואים, אפשרות שהוא העלה בתחילת השבוע בפני בכירי צה"ל, אותם הוא שאל מה דעתם על הרעיון, ונראה כי בצה"ל חושבים שזה מהלך נכון.

מחר ייערך הדיון בוועדת המשנה בכנסת בו יציג ראש אגף המבצעים בצה"ל את הנתונים בפני חברי הוועדה, ונראה שהסקירה שתוצג תהיה רחבה יותר מזו שהוצגה בפני הקבינט.כפי שפורסם אתמול במהדורה המרכזית, נתניהו אמר לרמטכ"ל ולבכירי הצבא להיזהר מהדיון הזה - שכן כל מה שייאמר שם ידלוף.

רה''מ בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט
רה''מ בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בהודעת נתניהו וגלנט נכתב: "ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט עובדים בשיתוף פעולה הדוק ונותנים גיבוי מלא לרמטכ"ל ולקציני צה"ל כדי להבטיח את ביטחון המדינה ואזרחיה. ראש הממשלה ושר הביטחון דוחים כל מתקפה נגד בכירי מערכת הביטחון, ומגבים את מפקדי וחיילי צה״ל הפועלים לילות כימים למען ביטחון ישראל".

מי שדחף לפרסום ההודעה הזו הוא נתניהו בעצמו, מכיוון שהוא יודע שהוא לא יכול להרוויח מעימות עם הצבא ועם ראשי מערכת הביטחון - ולכן ביקש לעצור ולחתוך הפסדים בעניין הזה, אך עדיין לא ראינו צעדים של ממש שהוא עושה כדי לסייע לראשי הצבא לטפל במשבר הגדול הזה.

השר גלנט בבסיס חיל האוויר ''רמון''
השר גלנט בבסיס חיל האוויר ''רמון'' | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

היום כאמור שוחח גלנט בבסיס "רמון" של חיל האוויר עם טייסים בשירות סדיר ובמילואים, ואמר להם כי "אנשי החיל הם נכס אסטרטגי של מדינת ישראל, המאפשרים את תפקודה התקין של מערכת הביטחון כולה, זו הסיבה שאנחנו צריכים את כולם".

"מדינת ישראל תלויה בצה"ל", אמר גלנט לטייסים, "למול האיומים המתעצמים למולם אנו ניצבים, חיל האוויר הוא מרכיב מרכזי ביכולת שלנו להגן על עצמנו ולתקוף את אויבינו. החומה הנקראת חיל האוויר חזקה, אך קטנה. כל לבנה שנופלת מערערת את יציבות החומה, ולכן, אין לנו את הפריבילגיה שלא להתייצב למשימות, ביטחון המדינה גדול יותר מכולנו. פועל כדי לשמור על החוסן הלאומי ולהוציא את צה"ל מתוך המחלוקת הפוליטית".

"שימור הלכידות חשובה במיוחד גם בהליכי ההתעצמות אליהם אנו נדרשים כדי להגן על מדינת ישראל", הוסיף שר הביטחון, "יחד עם הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר, אני משוכנע כי חיל האוויר יבצע כל משימה - בשגרה ובחירום. כשר הביטחון, יש לכם גיבוי מלא ממני, יחד עם הציבור במדינת ישראל אנו מעריכים את עבודתכם וגאים בכם".

השר דוד אמסלם
השר דוד אמסלם | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

כזכור, הבוקר אמר השר דוד אמסלם בריאיון לגלי צה"ל כי "יש מרד בתוך צה"ל" וכי "בכל צבא רגיל מטפלים במורדים כמו שצריך לטפל במורדים". הוא הוסיף כי לדעתו, "אהרן ברק, אהוד ברק ודן חלוץ צריכים לשבת בכלא על חתרנות והמרדה ולהינמק שם עד סוף ימיהם". עוד אמר אמסלם כי "אין מדינה דמוקרטית שבה היה מרד בתוך הצבא, הלכה למעשה, כפי שקורה בצה"ל היום. יהיו לכך השלכות עתידיות על המדינה, ללא ספק. הדבר הזה ייכנס לדפי ההיסטוריה תחת שמותיהם של הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר".

השר הוסיף ותקף: "נניח ש-100% מהטייסים לא רוצים לטוס, נסראללה עושה את החשבון - ומתחילים לעוף טילים על תל אביב. זה תפקידם של הרמטכ"ל מפקד חיל האוויר לטפל בדבר הזה".

יאיר נתניהו
יאיר נתניהו | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

דבריו של אמסלם באים אחרי שאתמול שיתף בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, פוסט התוקף הרמטכ"ל - אך לאחר זמן קצר מחק אותו. בפוסט, שנכתבה על ידי פעיל הליכוד ארז תדמור, "מואשם" הרמטכ"ל בטיפול כושל במשרתי מילואים שמסרבים להתייצב לשירות בעקבות קידום חוקי המהפכה המשפטית: "צה"ל יהפוך לצבא היחיד בעולם שלא מטפל משמעתית בממרידים, אלא מזמן אותם לסדנאות לשחרור מתחים ולמעגלי שיח".

עוד נכתב: "כעת כשמתברר, כמה מפתיע, שזו לא אסטרטגיה מנצחת, הוא מנסה לגלגל את האחריות לממשלה". עוד הומלץ לרמטכ"ל: "אל תסתנוור מהכותרות בעיתונים. במבחן ההיסטוריה, כשהערפל יתפזר והאבק ישקע, אתה, מר הלוי, תיזכר כרמטכ"ל הכושל וההרסני בתולדות צה"ל ומדינת ישראל".