הרמטכ"ל נגד דיסטל וקרעי: "אמירות לא מקובלות שאין להן מקום"

רב-אלוף הרצי הלוי ומפקד חיל האוויר תומר בר קיימו מפקד עם מפקידים מטייסות בחיל האוויר. הרמטכ"ל יצא נגד אמירות השרים דיסטל-אטבריאן וקרעי: "לא מקובלות". על האיומים בסרבנות: "איננה על הפרק"

הרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס סיום קק"צ

הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ומפקד חיל האוויר תומר בר קיימו הערב (שלישי) מפגש עם 18 מפקדי ולוחמי צוות אוויר במילואים ממגוון טייסות חיל אוויר. רב-אלוף הלוי שוחח עם המפקדים על האיומים בסרבנות. הוא גם התייחס לדבריהם של השרים גלית דיסטל-אטבריאן ושלמה קרעי נגדם: "בימים האחרונים אני שומע גינויים ואמירות פוגעניות כלפי משרתינו במילואים. אמירות אלה לא מקובלות ואין להן מקום, בוודאי לא כלפי אלו המסכנים חייהם בפעילות מבצעית בכל הגזרות ומתייצבים לכל גיחה חוצת גבול".

עוד אמר הרמטכ"ל: "ביטחון מדינת ישראל וכשירות צה"ל נשענים עליכם - אנשי המילואים. מסיבה זו בדיוק, צריך לצאת יחד באמירה ברורה - סרבנות איננה על הפרק. אנו נוסיף להיות כאן יחד לתמיד באימונים, במבצעים ובמלחמות. עלינו 'לצופף שורות' למול המשימה המשותפת לנו לשמירה על ביטחון מדינת ישראל".

בתוך כך, מחר אחר הצהריים ייפגש הרמטכ"ל עם מפקדים במילואים מיחידות השדה, אגף המודיעין, חיל הים ומגוון יחידות צה"ל. בבוקר יבקר ביהודה ושומרון על רקע אירועי ג'נין, שכם, חווארה ובפיקוד המרכז.

שרת ההסברה גלית דיסטל-אטבריאן התבטאה נגד "טייסים על תנאי", שאותם כינתה "לא פטריוטים. לא מלח הארץ, לא ציונים, לא מטובי בחורינו, לא אנשים נפלאים, לא עם ישראל". השר קרעי קרא להם "סרבנים מחוצפים, לכו לעזאזל, נסתדר בלעדיכם".

מוקדם יותר, במפגש עם מפקדים במילואים, אמר שר הביטחון יואב גלנט כי "הסרבנות מכרסמת ביסוד הבסיסי ביותר של קיום המדינה - הביטחון. לא אאפשר זאת. אדאג שקולכם ישמע היכן שצריך". במפגש נכחו גם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וקצין המילואים הראשי תת-אלוף בני בן ארי. גלנט הדגיש: "למי שמשתלח בחיילי צה״ל, מימין ומשמאל, אין מקום במערכת הציבורית. אני מוקיר, מעריך ומגבה את חיילי המילואים. ללא קשר לעמדתם הפוליטית". דבריו של שר הביטחון גלנט באים על רקע התבטאותו החריפה של שר התקשורת שלמה קרעי, שצייץ אמש בטוויטר למילואימניקים שאיימו לסרב לשרת, כי "עם ישראל יסתדר בלעדיכם ואתם תלכו לעזאזל".

פגישת הרמטכ''ל ושר הביטחון עם אנשי המילואים
פגישת הרמטכ''ל ושר הביטחון עם אנשי המילואים | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

גלנט אמר: "היה לי חשוב לשמוע אתכם. אני נציג צה"ל בממשלה, ונציג הממשלה בצה"ל. המציאות העומדת בפנינו מורכבת, אין לנו את הפריבילגיה להגיד כי יש משימות שלא ניקח בשל אידיאולוגיה כזאת או אחרת, משמעות הדבר מרחיקת לכת. המילה סרבנות צריכה להישאר מחוץ לשיח. הסרבנות מכרסמת ביסוד הבסיסי ביותר של קיום המדינה - הביטחון, ואת זה אנחנו לא יכולים לאפשר. האיומים בסרבנות הם משחק באש, אנחנו צריכים להשאיר את צה״ל מעל לכל ויכוח - מחאה נגד הממשלה לא מתירה פעולה נגד המדינה".

"אני מתכוון להגן על כל אנשי המילואים", הוסיף שר הביטחון, "גם על מי שחושב הפוך ממני".

הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי אמר: "דעו שכולנו מעריכים מאוד את משרתי המילואים. צה"ל לא יכול לפעול ללא משרתי המילואים ויש מסגרות שלמות שמבוססות על מערך המילואים. הסרבנות היא קו אדום. אנחנו לא יכולים לקבל סרבנות וגם לא דימוי של סרבנות. צה"ל היא המערכת החירומית של מדינת ישראל, כולנו יודעים כיצד מתייחסים למערכת חירום. לא נכון למתוח את זה ולהחליש, לא כל מה שייחלש היום נדע לחזק בעת הצורך".

ממארגני עצומת המילואים של מערך המבצעים המיוחדים, מערך של 380 קצינים ולוחמים, נמסר: "למען הסר ספק, הפגישות עם הרמטכ"ל ושר הביטחון לא יזיזו אותנו במילימטר. אל תעזו לקרוא לנו סרבנים. סרבני השירות היחידים הם כל אותם שרים וח"כים שלא שרתו יום אחד בצבא - ויש הרבה כאלה. כאמור - לא נתנדב לשרת דיקטטורה. יואב גלנט הפחדן מביא לחורבן הדמוקרטיה ושותק מול שרים שקוראים למחיקת כפרים. הוא לא יטיף לנו מה לעשות".

גורמים שנכחו בפגישה אמרו כי הם "יצאו המומים. שר הביטחון לא מבין את האירוע כלל ומדבר בסיסמאות. הוא לא הבטיח כלום וחסר אמפתיה. לא הצהיר דבר בנוגע למחאה. אנחנו מתוסכלים".