בן גביר: "להיערך לחומת מגן 2"; גורם מדיני: "נחליט בקבינט"

בתום ישיבת הערכה הורה השר לביטחון לאומי למשטרה להיערך ליציאה למבצע "חומת מגן 2" במזרח ירושלים - כבר ביום ראשון הקרוב. גורם מדיני בכיר יצא נגד ההצהרה ואמר כי "החלטות על מבצע לא מתקבלות על מדרכה של תחנת אוטובוס"

זמן צפייה: 01:25

בעקבות פיגוע הדריסה שאירע היום (שישי) בצומת הכניסה לשכונת רמות בירושלים, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הורה תום הערכת מצב למפכ"ל המשטרה קובי שבתאי להיערך למבצע "חומת מגן 2" במזרח ירושלים כבר ביום ראשון הקרוב - במטרה "לטפל בקיני הטרור". גורם מדיני בכיר אמר בתגובה לכך: "החלטות על מבצע חומת מגן לא מתקבלות על מדרכה של תחנת אוטובוס".

בהערכת המצב נכחו המפכ"ל שבתאי, מפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן ובכירי משטרת המחוז. השר הורה להם להיערך למבצע, שמטרתו "להילחם ולעקור את הטרור מהשורש, להגיע למחבלים הביתה ולעצור את הטרור לפני שהוא מגיע להוציא לפועל פיגועים".

Whatsapp Image 2023 02 10 At 1
זירת הפיגוע בירושלים | צילום: זק''א

גורם מדיני בכיר יצא נגד הצהרתו של בן גביר ואמר כי "חומת מגן התחילה במרץ אחרי 131 הרוגים בחודש, בהחלטת ממשלה. צעדים מבצעיים ניתן לעשות וצריך לעשות. אנחנו פועלים בנחישות אבל אסור לפעול בצורה קולקטיבית, יש ציבור מזרח ירושלמי רחב שלא מבצע פיגועים".

עוד אמר הגורם: "אנחנו מסתכלים גם לכיוון הרמדאן ורוצים שכלל האנשים יהנו מחופש פולחן. החלטות על מבצע חומת מגן 1, 2, 3, 4 לא מתקבלות על מדרכה של תחנת אוטובוס. החלטה כזו לכל הפחות תתקבל אחרי התייעצות עם כלל מערכות הביטחון, בדיון קבינט. שר ביטחון לאומי יכול וצריך להנחות משטרה בדברים שבסמכותו"

Whatsapp Image 2023 02 10 At 1
מעצר בני משפחת המחבל במזרח ירושלים | צילום: דוברות המשטרה

על הריסת בית המחבל הוסיף הגורם כי "המחבל, ולא חלילה כתירוץ, שוחרר אתמול או שלשום מבי"ח פסיכומטרי אחרי שגם שם הזעיקו משטרה כי הוא התפרע. הבית שלו הוא שכור - ולכן יש פה משמעויות משפטיות לגבי איטום והריסה וזה נבחן כרגע מבחינה משפטית".

בתוך כך, כוחות ביטחון החלו להגיע לשכונות עיסאוויה וא-טור שבמזרח ירושלים, שם התגורר המחבל, מיד לאחר הפיגוע. במקום נרשמו עימותים בשעות האחרונות בין התושבים לחיילי צה"ל. עשרה מבני משפחתו של המחבל נעצרו, ביניהם הוריו, אחיו, אשתו ומי שהשכיר למחבל את הבית שבו התגורר.

מוקדם יותר היום השר בן גביר ביקר בזירת הפיגוע, בו נרצחו ישראל פלאי בן ה-6 ואלתר שלמה לדרמן בן ה-20, ואמר שם כי "אין יותר קשה מלהגיע לאירוע בו נרצח ילד, אנחנו מתפללים על האחרים. נרצח עוד בחור בן 20 - אין אירועים יותר קשים. אני מודה לראש הממשלה שהוא מאמץ את המדיניות שלי - לאטום את הבית כמה שיותר מהר".

"הנחיתי את המשטרה לפרוס מחסומים סביב עיסאוויה ולעצור אחד-אחד ולבדוק כל רכב. רציתי לעשות סגר מלא אך יש שאלה משפטית ואנחנו נדון בה. הולכים להשתלט על הבית. הצעדים שאני אומר כאן לא מספיקים, דיברתי לא פעם ולא פעמיים - ואני רוצה ליישם עונש מוות למחבלים, רוצים לעבור בית-בית בלי צווים של בית משפט".

Whatsapp Image 2023 02 10 At 1
המפכ''ל קובי שבתאי בזירת הפיגוע בירושלים

במקביל, שר הביטחון יואב גלנט החליט להטיל סנקציות כלכליות על 87 מחבלים ובני משפחותיהם תושבי מזרח ירושלים. בסיום הערכת המצב, חתם שר הביטחון על צווי תפיסה בסכום מצטבר של מיליוני שקלים. לפי השר, מדובר בכספים של אסירים ביטחוניים ישראלים תושבי מזרח ירושלים המקבלים תשלום מהרשות הפלסטינית כתגמול על מעורבותם בטרור.