פיגוע דקירה בתחנה המרכזית באר שבע: שניים נפצעו קל, המחבל נוטרל

המחבל, בן 28 מרהט, הגיע למקום חמוש בסכין, דקר את קצין צה"ל - ונורה למוות ע"י כוחות צה"ל שהיו במקום. אדם נוסף נפגע במהלך נטרול המחבל, ושני הפצועים פונו לביה"ח סורוקה במצב קל. המחבל פונה מהזירה כשהוא במצב קשה, ובהמשך נקבע מותו. כוחות משטרה פשטו על ביתו ועצרו 5 מבני משפחתו. בחדשות 13 פורסם לראשונה שעל המחבל נמצאו סממנים שעשויים לשייך אותו לארגון הטרור "דאעש"

זמן צפייה: 04:47

קצין צה"ל כבן 20 נפצע הבוקר (ראשון) באורח קל בפיגוע דקירה בתחנה המרכזית בבאר שבע, כאשר מחבל בעל אזרחות ישראלית, תושב רהט בן 28, הגיע למקום חמוש בסכין, דקר את הקצין - ונורה על-ידי כוחות צה"ל שהיו במקום. הקצין פונה לבית החולים סורוקה בעיר לצד פצוע נוסף באורח קל, ובהמשך נקבע מותו של המחבל. כוחות משטרה הגיעו למקום ומבצעים סריקות באזור. צעיר נוסף נפצע באורח קל בעת נטרול המחבל, וקיבל טיפול רפואי גם הוא. עדי איקו, הקצין שנפגע ונטרל את המחבל, אמר: "הוא היה קרוב אליי אז קודם הרבצתי לו עם הנשק והגנתי על עצמי. המחבל לא שחרר, הוא זיהה שאני קצין אז המשיך לרדוף".

המחבל הוא נאג'י אבו פרייח, שבעבר הורשע בביצוע שוד בתחנת דלק באיומי אקדח. נגזרו עליו שישה חודשי עבודות שירות בלבד, לאחר שהשופט יואל עדן בחר בעונש מקל באופן משמעותי ביחס לדרישת הפרקליטות - שנתיים מאסר בפועל. אבו פרייה אמור היה להתחיל בריצוי עונשו באמצע אפריל. לאחר הפיגוע, כוחות משטרה פשטו על ביתו של המחבל ועצרו חמישה מבני משפחתו לתחקור.

כמו כן, פורסם הערב לראשונה במהדורה המרכזית כי נמצאו סממנים העשויים להצביע על השתייכותו של המחבל לארגון הטרור "דאעש" (המדינה האיסלאמית). מתברר כי המחבל גילח את גופו לפני שיצא לבצע את הפיגוע - סממן שעשוי להעיד על קרבה מסוימת לארגון הטרור הקיצוני. סממן זה מוכר לכוחות הביטחון לפי פיגועים קודמים שביצעו מחבלים שהיו משויכים לדאעש. יחד עם זאת, לפחות בשלב הזה אין ממצאים נוספים. בפשיטה שערכה המשטרה על ביתו, לקחו מהבית של המחבל את הטלפון הנייד שלו, לצד מסמכים שעשויים להצביע על קשר לארגון הטרור.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2403311647' autoplay='0' credit='דוברות המשטרה' desc='תיעוד: פיגוע הדקירה בב"ש' poster='' kid='1_i26ezyfc' duration='169']

בצהריים פרסמה המשטרה תיעוד של המחבל, בו הוא נראה יוצא מביתו ועולה על אוטובוס ברכו לתחנה המרכזית בבאר שבע. בתיעוד ניתן לראות את הרגע בו המחבל שולף סכין, תוקף חייל - ומנוטרל על ידי לוחמים. טוראי אליה, לוחם ביחידת הנחל, סיפר על נטרול המחבל: "וידאתי שהאזור סטרילי מאזרחים, יריתי לעברו - וכך מנעתי אסון גדול יותר".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2403311733' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='טוראי אליה שניטרל את המחבל' poster='' kid='1_n15mv6qs' duration='14']

זירת הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע
זירת הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע | צילום: דוברות המשטרה

פראמדיק מד"א דני שטרקמן וחובש רפואת חירום במד"א רון-אל ישראלי סיפרו: "הגענו בכוחות גדולים למקום, ראינו פצוע כבן 20 כשהוא בהכרה וסובל מפצע דקירה בגופו בגופו. מיד התחלנו בטיפול רפואי שכלל חבישות ומתן תרופות ופינינו אותו בניידת טיפול נמרץ של מד"א לבית החולים".

ראש סניף איחוד הצלה בבאר שבע אליה טובול והחובש יוספי עשור מסרו: "הענקנו סיוע רפואי ראשוני בזירה לשני נפגעים שבשלב זה מצבם מוגדר קל. שניהם סובלים מדימומים ונחבשו. כוחות גדולים של המשטרה וכוחות הביטחון פעלו בזירה".

זירת הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע
זירת הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע | צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90
זירת פיגוע הדקירה בתחנה המרכזית בבאר שבע
זירת פיגוע הדקירה בתחנה המרכזית בבאר שבע | צילום: תיעוד מבצעי מד"א
זירת פיגוע הדקירה בתחנה המרכזית בבאר שבע
זירת פיגוע הדקירה בתחנה המרכזית בבאר שבע | צילום: תיעוד מבצעי מד"א
זירת פיגוע הדקירה בבאר שבע
זירת פיגוע הדקירה בבאר שבע | צילום: תיעוד מבצעי מד"א
סכין המחבל בפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע
הסכין ששימשה את המחבל | צילום: דוברות המשטרה
זירת הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע
זירת הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע | צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90

אחרי מצוד שנמשך שלושה ימים, המחבל שביצע ביום חמישי את הפיגוע בבקעת הירדן הסגיר עצמו הבוקר לידי כוחות הביטחון בתוך הכפר עוג'ה. בפיגוע נפצעו שלושה בני אדם, כאשר המחבל פתח באש לעבר אוטובוס שבו נסעו תלמידים ועוד כמה כלי רכב בכביש 90. גבר כבן 30 נפצע באורח בינוני בפיגוע, ושניים נוספים, בן 21 ונער בן 13, נפצעו קל.

המצוד אחר המחבל התבצע בשיתוף פעולה של צה"ל, שב"כ והמשטרה בשלושת הימים האחרונים. ⁠במקביל לסריקות, הופעל כתר על יריחו ומרחב עוג'ה שהפעיל לחץ רב. מפקד חטיבת הבקעה והעמקים הקים חפ"ק בשטח משם ניהל את המרדף, בנוסף במהלך השבת היו מספר פעילויות התקפיות באזור עוג'ה ויריחו בהם כוחות רבים נכנסו לסרוק בתים ושטחים גדולים.