ישראל תקפה בתימן; היערכות ל"חילופי מהלומות" עם החות'ים

מבצע "יד ארוכה": יממה אחרי פגיעת הכטב"ם בתל אביב, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו לראשונה מטרות של החות'ים בנמל חודיידה שבמערב תימן. לפי שעה, אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף. דיווחים על הרוגים ופצועים, החות'ים מאיימים ב"תגובה קשה". ישראל עיבתה את ההגנה האווירית

זמן צפייה: 08:56

לראשונה אי פעם - מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו בצהריים (שבת) יעדים צבאיים של החות'ים בעיר הנמל אל-חודיידה שבמערב תימן, בתגובה על פגיעת הכטב"ם אתמול בתל אביב. ב-15:30 המריאו המטוסים לטיסה של יותר משעתיים, במרחק של כ-1,700 קילומטרים מישראל. כמה דקות לאחר מכן הם נצפו בשמי אילת, מלווים במטוסי תדלוק. ב-18:00 נשמעו הדי פיצוצים במערב תימן – אז החל גל התקיפות: בין היתר, לפי דיווחים, הופצצו תחנת כוח ומתקני זיקוק נפט. על-פי דיווחים בתימן, התקיפה נמשכה כ-40 דקות וגרמה לעשרות הרוגים ופצועים, ונזק כבד. החות'ים מאיימים ב"תגובה קשה". הקבינט המדיני-ביטחוני כונס במהלך השבת באופן חריג כדי לאשר את התקיפה.

יחיא סריע, הדובר הצבאי של החות'ים, שיגר איום מפורש לישראל וציין כי התקיפה השביתה את נמל חודיידה, כמו גם תשתיות אזרחיות: "לא נהסס לתקוף מטרות חיוניות בישראל; אזור תל אביב לא בטוח. אנו מתכוננים למלחמה ארוכה עד הפסקת התוקפנות והסרת המצור מעזה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407202114' autoplay='0' credit='' desc='נתניהו: "החות′ים, כמו חמאס וחיזבאללה, הם חלק מציר הרשע של איראן"' poster='' kid='1_y0hi3b37' duration='132']

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הצהרה זמן קצר לאחר צאת השבת, ואמר: "מתחילת המלחמה, הבהרתי שישראל תפגע בכל מי שיפגע בנו. לכן, מוקדם יותר, כינסתי את הקבינט המדיני-ביטחוני וביקשתי ממנו לתמוך בהחלטה לתקוף את יעדי החות'ים בתימן. הנמל שתקפנו אינו נמל תמים. הוא שימש למטרות צבאיות וכנקודת כניסה לנשק קטלני שסופק לחות'ים על-ידי איראן. הם השתמשו בנשק הזה כדי לתקוף את ישראל ואת מדינות האזור; לתקוף נתיב שיט בינלאומי מהחשובים בעולם. אני מברך את צה"ל ואת חיל האוויר על פעולה נחושה, מדויקת ומוצלחת, שפגעה במטרות במרחק 1,800 ק"מ מגבול ישראל. היא מבהירה לאויבינו שאין מקום שהזרוע הארוכה של מדינת ישראל לא תגיע אליו".

"התקיפה באה בתגובה ישירה למתקפת המל"ט שבה נהרג אזרח ישראלי ונפצעו אזרחים נוספים, היא גם באה בהמשך לתוקפנות החות'ים נגד מדינת ישראל מאז תחילת המלחמה. במשך החודשים האחרונים, החות'ים שיגרו מאות טילים בליסטיים, טילי שיוט ומל"טים נגד ישראל. כל זה יורט בהצלחה על-ידי מערכות ההגנה הישראליות, בסיוע ידידתנו ארה"ב וגם בסיוע מדינות נוספות. אני מבקש להודות להן. כמו חמאס וחיזבאללה, החות'ים הם חלק בלתי נפרד מציר הרשע של איראן. ציר זה פועל לא רק נגד ישראל - אלא מאיים על שלום העולם כולו. ישראל מצפה מהקהילה הבינלאומית להגביר את מאמציה נגד איראן וגרורותיה, כדי לבלום את תוקפנותה של איראן, וכדי להגן על חופש השיט הבינלאומי".

"כל מי שמבקש לראות מזרח תיכון יציב ובטוח צריך להתייצב נגד ציר הרשע של איראן, ולתמוך במאבקה של ישראל נגד איראן וגרורותיה: הן בתימן, הן בעזה, הן בלבנון, בכל מקום. לסיום, יש לי מסר לאויבי ישראל: אל תטעו בנו. נגן על עצמנו בכל דרך, ובכל חזית. כל מי שיפגע בנו ישלם מחיר כבד מאוד על תוקפנותו".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407201949' autoplay='0' credit='אלעד מלכה' desc='גלנט: "את האש שבוערת בתימן רואים בכל המזרח התיכון; נכה אותם ככל שיידרש"' poster='' kid='1_vdna22gs' duration='59']

אחרי גל התקיפות, שר הביטחון יואב גלנט אמר: "יצאתי כעת מבור חיל האוויר בו שהיתי ביחד עם ראש הממשלה, עם הרמטכ"ל ועם מפקד חיל האוויר במעקב אחרי התקיפה של מטוסי חיל האוויר בנמל חודיידה, 2,000 קילומטר ממדינת ישראל".

"את האש שבוערת עכשיו בחודיידה רואים בכל רחבי המזרח התיכון - ולעניין הזה יש משמעויות ברורות. החות'ים תקפו אותנו למעלה מ-200 פעם. בפעם הראשונה שבה הם פגעו באזרח ישראלי - תקפנו אותם. אנחנו נעשה את זה בכל מקום שבו זה יידרש. לדם של אזרחים ישראלים יש מחיר, הוא לא הפקר. את זה יודעים היום בלבנון, בעזה, בתימן וגם במקומות אחרים. אם יעזו לתקוף אותנו - התוצאה תהיה זהה".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-2007242043' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='דובר צה"ל: "שם המבצע - ′יד ארוכה′"' poster='' kid='1_0hxgprpq' duration='280']

"מטוסי קרב תקפו מטרות צבאיות של החות'ים בנמל חודיידה, בתגובה למאות המתקפות על ישראל בחודשים האחרונים", נמסר מצה"ל. "הנמל שהותקף בתימן משמש את החות'ים לקבלת נשק מאיראן. ישראל עדכנה את ארה"ב על הפעולה". לפי שעה, אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף, חיל האוויר עיבה את מערכי ההגנה כהיערכות לתגובה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407201830' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד: התקיפות במערב תימן' poster='' kid='1_nv9r6vox' duration='30']

אש ועשן בנמל חודיידה שבמערב תימן
אש ועשן בנמל חודיידה שבמערב תימן
צה"ל חיל האוויר חות'ים מטוסי בז F15 בדרכם לתקיפה בתימן
מטוסי בז F15 בדרכם לתקיפה בתימן

גורם בבית הלבן אמר לחדשות 13 כי בממשל ביידן "מכירים בזכות של ישראל להגן על עצמה. לא סייענו צבאית בתקיפה. בכיר בוושינגטון אישר כי ביידן קיבל מישראל עדכונים על התקיפות. מלבד ישראל, החות'ים האשימו כי "ארה"ב ובריטניה השתתפו גם הן בתקיפות בתימן", ואף איימו - "תהיה תגובה קשה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407201834' autoplay='0' credit='' desc='תקיפות בתימן' poster='' kid='1_6jpqaga4' duration='16']

לפי דיווחים בערוץ "אל-מסירה" המזוהה עם מיליציית החות'ים, 12 מטוסי F-35 תקפו מכליות נפט ושדה תעופה, והותקפו גם תחנות חשמל  שגרמו להפסקות חשמל נרחבות באזור. בנוסף, על-פי דיווחים ערביים שונים, "בוצעו לפחות 10 תקיפות בחודיידה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407201953' autoplay='0' credit='יוסי כהן / לע"מ' desc='נתניהו והרמטכ"ל בבור חיל האוויר בקריה בזמן התקיפה בתימן ' poster='' kid='1_sew03j6k' duration='14']

נתניהו והרמטכ"ל הלוי בזמן התקיפה בתימן בבור חיל האוויר בקריה
נתניהו והרמטכ"ל הלוי בזמן התקיפה בתימן בבור חיל האוויר בקריה | צילום: מעיין טואף / לע"מ
גלנט הרמטכ"ל הלוי אישור תוכניות במשרד הביטחון לפני התקיפות בתימן
אישור תוכניות במשרד הביטחון לפני התקיפות בתימן | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
גלנט הרמטכ"ל הלוי אישור תוכניות במשרד הביטחון לפני התקיפות בתימן
אישור תוכניות במשרד הביטחון לפני התקיפות בתימן | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407201836' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד התקיפות בתימן' poster='' kid='1_xf32saz4' duration='27']

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר אחרי התקיפה כי הוא "מברך את ראש הממשלה ואת חבריי לקבינט על ההחלטה הנכונה שקיבלנו לתקוף בתימן, ואת צה"ל וחיל האוויר על הביצוע המרשים. אין שפה אחרת שאויבינו במזרח התיכון מבינים מלבד כוח, והרבה. חודשים ארוכים שאני דורש את ביצוע התגובה הזו. ההבלגה עד כה לא הוכיחה את עצמה - לא בדרום, לא בצפון, ולא באף זירה אחרת. 'הכלה' ו'מידתיות' הן תפיסות שגויות מיסודן בכל הנוגע למלחמה בטרור, הלקח מ-7 באוקטובר חייב להדהד בכל המזרח התיכון. הגיע הזמן לאמץ מדיניות זהה גם מול חיזבאללה בלבנון. דין מטולה וקריית שמונה כדין תל אביב".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר: "ישראל חייבת להמשיך לתקוף בכל הכוח - גם במקומות רחוקים. פעולה טובה של צה"ל, שאותה אני מגבה, אם כי אפשר וצריך יותר. ביקשתי לא להשתתף בהצבעה מכיוון שלא נמסרו לקבינט פרטים שמאפשרים לקבל החלטה והנושא עלה להצבעה לאחר מעשה כחותמת גומי, ואמרתי שאני סומך על החלטת ראש הממשלה. צריך להמשיך לפעול בעוצמה בכל החזיתות".

שר הפנים משה ארבל מסר: "התגובה המהירה למתקפה הרצחנית מתימן על תל אביב-יפו בתוך כיממה נדרשת בדיוק גם כשהמתקפה היא על מטולה, איילת השחר, קריית שמונה שמונה ומטה אשר. דין אחד לכל יישובינו. אין מקום להעדפת תל אביב על פני כל יישוב אחר בישראל".

הבניין שנפגע מהכטב"ם
הבניין שנפגע מהכטב"ם | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
זירת פיצוץ הכטב"ם בתל אביב
זירת פיצוץ הכטב"ם בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90
זירת פיצוץ הכטב"ם בתל אביב
זירת פיצוץ הכטב"ם בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

מפגיעת הכטב"ם בת"א נהרג יבגני פרדר, בן 50 מת"א. עוד 9 נפצעו קל. החות'ים בתימן קיבלו אחריות על שיגור הכטב"ם - וטענו: "ביצענו פעולה שיעדה תל אביב, כאות סולידריות עם אחינו הפלסטינים. השתמשנו בכטב"ם חדש בשם 'יפו', המסוגל לחדור את מערכות היירוט של האויב".