"מזכיר אינתיפאדה": אזהרת ראש ה-CIA וצעדי הממשלה למנוע הסלמה

ראש סוכנות הביון האמריקנית שוחח עם סטודנטים באונ' ג'ורג'טאון ולהם אמר כי התקופה הנוכחית בישראל, בהתייחס למצב הביטחוני עם הפלסטינים, מזכירה לו את הימים טרם האינתיפאדה השנייה. מצעדי הממשלה בשבוע האחרון - מדחיית פינוי ח'אן אל-אחמר ועד ההצהרה כי לא ייבנו מאחזים חדשים - נראה כי ישראל מקשיבה לאזהרות ומנסה להרגיע את הרוחות

זמן צפייה: 01:20

מי שהקשיב אתמול (שני) לדבריו של וויליאם ברנס, ראש ה-CIA האמריקני, יכול אולי להזדהות עם הדברים. בשיחה עם סטודנטים באוניברסיטת ג'ורג'טאון שבוושינגטון הבירה אמר ברנס כי התקופה הנוכחית בישראל "מזכירה לו את הימים שלפני האינתיפאדה השנייה", בהתייחסו להסלמה במצב הביטחוני, הפיגועים בירושלים והאירועים האחרונים בגדה המערבית.

אמנם ישראל לא נמצאת באירוע המוני כמו בזמן האינתיפאדות שידעה המדינה, אבל האזהרה של ברנס מפני הסלמה נשמעת באופן ברור אצל כל הגופים הביטחוניים, ובכללם גם צה"ל ושב"כ. הדברים של ברנס הם קצת יותר מאבחנה של משקיף מהצד, כיוון שארה"ב מעוניינת לקחת צד אקטיבי ולמנוע את ההסלמה הזו.

פעילות כוחות צה''ל סמוך ליריחו
פעילות כוחות צה''ל סמוך ליריחו | צילום: דובר צה''ל

בעוד בארה"ב נשמעים דיבורים על חבילת הרגעה, בישראל מכחישים את הפרסומים לפיהם דרש ממשל ביידן מישראל הקפאת בנייה. אולם כאשר מחברים את כל הצעדים של הממשלה בשבוע האחרון – החל מהשר סמוטריץ' שאמר שלא יהיו מאחזים חדשים, דרך דחיית פינוי ח'אן אל-אחמר ועד הדחייה בפינוי הבניין במזרח ירושלים – ברור שישראל נענית לדרישת האמריקנים להרגיע את הרוחות.