בפעם התשיעית: המדינה מבקשת לדחות את פינוי ח'אן אל-אחמר

לאחר שכבר קיבלה 8 ארכות בעבר, המדינה מבקשת מבג"ץ לדחות שוב את תשובתה בנוגע לפינוי המאחז הבדואי הסמוך למעלה אדומים, עד 1 ביוני, וזאת "כדי ללמד על המורכבות". במשך השנים הוצאו צווי הריסה למאחז, אך המדינה נמנעה מלפנות אותו עד כה בעקבות לחץ הקהילה הבינלאומית

זמן צפייה: 02:40

המדינה הגישה היום (רביעי) לבית המשפט העליון בקשה להארכת מועד להגשת תצהיר תשובה באשר לפינוי ח'אן אל-אחמר, מאחז בדואי שנמצא סמוך למעלה אדומים, ושהוצא צו פינוי עבורו כבר ב-2018. זוהי הפעם התשיעית שמבקשת המדינה לדחות את הפינוי ואת הגשת עמדתם בנוגע לאי-מימוש צו ההריסה, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הגיש בקשת הארכה חמש פעמים בעבר, נפתלי בנט בכהונתו כרה"מ הגיש בקשת הארכה פעמיים ויאיר לפיד פעם אחת.

המדינה מבקשת לדחות את מתן תשובתה בארבעה חודשים, ל-1 ביוני, והסיבה היא, לטענתה, כיוון שהממשלה כוננה רק בסוף דצמבר, ורק בתחילת ינואר מונו שר הביטחון ושר החוץ ונכנסו לתפקידם, ולכן נחוץ להם עוד זמן כדי ללמוד את הפרטים.

חאן אל אחמר
ח'אן אל-אחמר | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

בבקשת ההארכה, שנכתבה מטעם הממשלה, נכתב כי הם מבקשים להבהיר כי "הדרג המדיני נותר איתן בעמדתו לפיה שלטון החוק מחייב לממש את צווי ההריסה במתחם ח'אן אל-אחמר. כמו כן, מאז כינון הממשלה ובמהלך השבועות הקצרים שחלפו ממועד זה, נערכה המדינה לגיבוש תשתית עובדתית עדכנית ולהכנת תצהיר התשובה".

עוד נכתב בבקשה כי היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל צחי הנגבי "נדרש לנושא זה באריכות, וזאת במטרה לקדם במהירות האפשרית עבודת מטה יסודית שתוצריה יוצגו בפני הדרג המדיני לצורך קבלת החלטתו באשר למענה שיש ליתן לצו-על-תנאי עליו הורה בית המשפט הנכבד". בהקשר זה, נכתב בבקשה כי הסוגיה הובאה גם לפתחו של הרמטכ"ל החדש, וגם הוא נכנס לתפקידו רק לאחרונה.

חאן אל אחמר
ח'אן אל-אחמר | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

"אם התעכבנו על פירוט תהליך עבודה זה, אין זאת אלא כדי ללמד על המורכבות, הרגישות והחשיבות הרבה שרואים גורמי המדינה בהידרשות לצו-על-תנאי שיצא תחת ידי בית המשפט הנכבד בהקדם; כמו-גם על הימצאותו של הנושא בסדר עדיפות גבוה", נכתב בבקשת ההארכה.

פורום 'מלוכדים' בליכוד הגיב לבקשת הדחייה והוציא הודעה בה נכתב: "לא ככה! בפעם ה-9, ממשלת ישראל מבקשת דחיה בפינוי חאן אל אחמר. זו הפעם ה-9 שממשלת ישראל לא עושה את המובן מאליו ואוכפת את החוק. בחרנו בימין, בחרנו במשילות. תעשו את העבודה שלשמה נבחרתם".

חאן אל-אחמר
חאן אל אחמר | צילום: רויטרס

סוגיית פינוי ח'אן אל-אחמר מתגלגלת ממשלה לממשלה כבר חמש שנים, וזאת בשל מורכבות הסוגיה והחשש מביקורת בין-לאומית בנושא. גם הממשלה מודעת לעניין זה, כשהיא כותבת בעצמה בבקשת ההארכה על "העניין הרב שהסוגיה מעוררת בקרב גורמים שונים בקהילה הבין-לאומית והשלכותיה על יחסי החוץ והביטחון של מדינת ישראל בעת הנוכחית".

עוד נכתב כי "גיבוש המענה המפורט לתצהיר התשובה בסוגיה כה רגישה ומורכבת, מצדיק לעמדת הדרג המדיני מתן שהות נוספות להשלמת עבודת המטה, על מנת שזו תאפשר לכלל גורמי המקצוע בקרב המדינה להניח בפני הדרג המדיני את מכלול השיקולים הצריכים לעניין בטרם יוגש תצהיר התשובה".

חאן אל אחמר
ח'אן אל-אחמר | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

בספטמבר 2021 ביקש ראש הממשלה דאז נפתלי בנט הארכה מבג"ץ, שנעתר לדחייה לחצי שנה. אז כתב בפסיקה השופט נועם סולברג: "קרב היום שבו לא נוכל עוד להשלים עם אי-בירור העתירה ונידרש להכרעה ברורה, לשבט או לחסד. לא ניתן למתוח את החבל עד בלי די. מגיע שלב שבו הניסיון הופך לביזיון".

חצי שנה מאוחר יותר, בתחילת מרץ 2022 בנט ביקש שוב דחייה, הפעם "בשל עיסוקו של ראש הממשלה במשבר הלחימה באירופה". הדחייה אושרה לשלושה חודשים, אך אז התחלפו ראשי הממשלות, ובספטמבר האחרון ביקש רה"מ דאז יאיר לפיד בקשת הארכה נוספת, עת ישראל הייתה על סף הבחירות האחרונות.