בג"ץ דחה פינוי חאן אל אחמר בחצי שנה: "הניסיון הפך לביזיון"

לאחר שהממשלה הגישה בקשה לדחייה נוספת של תהילך הפינוי, בג"ץ אישר אותה אך מתח ביקורת קשה על הממשלה: "עם הדבר הזה לא נתין להשלים - נידרוש הכרעה ברורה"

ח'אן אל אחמר | צילום: רויטרס

דחייה נוספת: שופטי בג"ץ העניקו היום (רביעי) ארכה נוספת של חצי שנה לפינוי הכפר הבדואי חאן אל אחמר, לאחר בקשת המדינה לדחות שוב את הפינוי. השופטים הזהירו במרומז שוב את המדינה כי לא תהיה דחייה נוספת.

"עוד חוזר הניגון", כתב בפסיקה השופט נעם סולברג, "קרב היום שבו לא נוכל עוד להשלים עם אי-בירור העתירה ונידרש להכרעה ברורה, לשבט או לחסד. לא ניתן למתוח את החבל עד בלי די. מגיע שלב שבו הניסיון הופך לביזיון".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

לאחר שהורשע בעבירות מין: השחקן משה איבגי נכנס לכלא

הסתיימה חקירת הבריחה מהכלא: 5 אסירים נוספים סייעו למחבלים

מחקר בארה"ב: לגליזציה של מריחואנה לא הביאה לעלייה בצריכת הסם

סולברג סיכם וכתב כי "אדגיש שוב כי גם הפעם אנו נעתרים לבקשה לשוב ולעדכן. הציפייה היא כי בתום מועד זה תוצג לפנינו הכרעה ברורה, לאחר מיצוי כלל האפשרויות. פרק מיפוי המתווים ודרכי הפעולה עומד למצות את עצמו, אחריו מגיע שלב ההכרעה".

מארגון ידידי הג'הלין, הפועל למען זכויות הבדואים, נמסר בתגובה להחלטת בית המשפט: "חבל שבית המשפט העניק ארכה נוספת ולא דחה על הסף את העתירה הפוגעת בערכי השוויון. הגיע הזמן למצוא פתרון הגון ומוסכם. פתרון לטובת הבדואים, אך לא פחות לטובת החברה הישראלית".

מתנועת "רגבים" נמסר בתגובה: "הביטוי 'אחרי החגים' מסמל דחיינות אין סופית שמבקשת להתעלם מהמציאות ומהעובדות. כעת מנסה המדינה לדחות בפעם המי יודע כמה את התחייבותה לפינוי חאן אל אחמר ל'אחרי החגים' הבא בסביבות חג הפסח. הדחיינות לא תעלים את הדרישה הפשוטה: מדינת ישראל חייבת להיאבק בהשתלטות הפלסטינית על שטחי יהודה ושומרון. חאן אל אחמר היה ועודנו מקרה הבוחן לשאלת הרוחב האסטרטגית".

חאן אל-אחמר
חאן אל אחמר | צילום: רויטרס

כזכור, חלפו שלוש שנים בדיוק מאז נתן בג"ץ אור ירוק למדינה לפנות את הכפר הבדואי השוכן ליד כפר אדומים. מאז, תחת ממשלת נתניהו ותחת ממשלת בנט, ביקשה המדינה דחייה אחר דחייה להרוס את המקום. סיבות רבות ניתנו לדחיית המקום, בין היתר גם בשל השלכות בינלאומיות.

בסוף חודש יולי האחרון העניק בג"ץ ארכה נוספת לבקשת המדינה, בשל כהונתה הקצרה של הממשלה החדשה, אך הודיע כי זו תהיה הארכה האחרונה שהמדינה תקבל.