הפיגוע בירושלים: האקרים איראניים פרסמו תיעוד ממצלמות האבטחה

קבוצת האקרים איראנית העונה לשם "מטה משה" פרסמה את תיעוד הפיצוץ בתחנת האוטובוס בכניסה לעיר ממצלמות האבטחה, שלא עבדו בזמן הפיגוע. הקבוצה, שמוכרת בישראל וזו אינה הפעם הראשונה בה היא מעורבת במתקפת סייבר, השתלטה על מצלמות האבטחה מזירות הפיגוע

זמן צפייה: 02:37

יממה חלפה מאז הפיגוע הרצחני בירושלים בו נרצח אריה שצ'ופק בן ה-16, והלילה (חמישי) קבוצת האקרים איראנית העונה לשם "מטה משה" (Moses staff) פרסמה את תיעוד הפיצוץ בתחנת האוטובוס בכניסה לעיר ממצלמות האבטחה, שכפי שפורסם אמש במהדורה המרכזית של חדשות 13 - לא עבדו בזמן הפיגוע, ועל כן - למשטרה אין תיעוד מהזירות. למעשה, הקבוצה שמוכרת בישראל וזו אינה הפעם הראשונה בה היא מעורבת במתקפת סייבר, השתלטה על מצלמות האבטחה מזירות הפיגוע.

גם הבוקר, ההערכה במערכת הביטחון היא כי המחבלים הגיעו ממזרח ירושלים, והנחת העבודה במשטרה היא שהם הכירו את האזור והזירה, ואף תצפתו עליה מבעוד מועד. במערכת הביטחון לא שוללים את האפשרות שהם אף מחזיקים בתעודות זהות כחולות. גם בשעה זו, במערכת הביטחון ממשיכים לחקור את האירוע ולפי ההערכות השונות, עושה רושם כי המחבלים הגיעו לזירת הפיגוע בשכונת רמות שעה לפני שהתפוצץ מטען החבלה בתחנת האוטובוס בכניסה לבירה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2211240625' autoplay='0' credit='' desc='התיעוד האיראני ממצלמות האבטחה' poster='' kid='1_3lk78qae' duration='']

כך או כך, במשטרה משקיעים את מירב המאמצים כדי "לתפוס" את תמונותיהם של החשודים באמצעות שימוש במצלמות האבטחה מסביבת זירות הפיגוע. בשב"כ סבורים כי בסופו של דבר יצליחו לשים את ידם על המחבלים, המשלחים וגם על מכיני המטענים.

בשונה מפיגועי עבר, הפיגוע הזה מאופיין בהתארגנות חולייתית מסודרת, תשתית, הכנת מטענים וגם סיוע בהסעה ושינוע המחבלים ממקום למקום. המטענים, היותם קטנים ולא מתוחכמים במיוחד, מעלים את הסיכויים שהם הוכנו והגיעו ממזרח ירושלים. ההערכה במערכת הביטחון היא ששני המטענים הונחו על ידי אותו מחבל, בעוד המחבל השני הסיע אותו מהזירה הראשונה לשנייה.

במערכת הביטחון סבורים כי המטען בצומת רמות הופעל באופן סלולרי, ואילו המטען בתחנת האוטובוס בכניסה לעיר - הופעל באופן ידני. לפי שעה, אף ארגון טרור פלסטיני מוכר לא לקח אחריות על הפיגועים הללו, אם כי הם כן בירכו על הפיגוע. ייתכן שמדובר בהתארגנות מקומית מזרח ירושלמית שאינה מחוברת לארגוני הטרור המסורתיים והמוכרים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2311222105' autoplay='0' credit='' desc='בחזרה למטענים: הפיגוע שהזכיר לירושלמים את ימי האינתיפאדה השנייה - כתבתה של אריאלה שטרנבך' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/t_app_16x9/v1669206009/uploads/2022/903333587.jpg' kid='1_uz3tt5h5' duration='']

כעת, במערכת הביטחון לרבות בשב"כ מנסים לתת מענה על השאלות הקשות: כיצד חמק הפיגוע מתחת לרדאר של כוחות הביטחון? מדוע לא עלה מודיעין על ההתארגנות המורכבת? האם המטענים הכונו במזרח ירושלים או שמא הגיעו מיהודה ושומרון? מהיכן הגיעו המחבלים והאם הם משויכים לארגון טרור מוכר?. אם בסופו של יום, יתברר כי הפיגוע הוכוון על ידי חמאס מרצועת עזה, בישראל ישקלו את אופי התגובה.

הפיגוע מהווה עליית מדרגה בטרור הפלסטיני. אותם מפגעים ממזרח ירושלים "ניזונו" מאווירת האינתיפאדה העוטפת את שטחי הרשות הפלסטינית. הרשות הפלסטינית שרק הולכת ונחלשת, עוצמת עיניים ומתעלמת. אין זה מקרי שרבים מהפיגועים האחרונים והמפגעים יצאו ממזרח ירושלים, בגלל הקלות היחסית שבה תושביה יכולים להתנועע ולעבור לשטחי מערב העיר.