"יש לנו שבויות": ההקלטות המפלילות של עובדי אונר"א נחשפות

דובר צה"ל פרסם שתי הקלטות מיום הטבח, בהן נשמע מורה לערבית בסוכנות הסיוע של האו"ם כשהוא מתרברב בכך ש"תפס יהודיות" - ומורה נוסף שחדר לשטח ישראל. להערכת צה"ל, יותר מ-450 מחבלי חמאס והג׳יהאד האיסלאמי ברצועה מועסקים גם כעובדי אונר"א

זמן צפייה: 02:39

דובר צה"ל פרסם הערב (שני) שתי הקלטות של עובדי הוראה באונר"א, שחדרו לישראל ב-7 באוקטובר ולקחו חלק בטבח שבוצע בעוטף עזה. בהקלטה הראשונה, ניתן לשמוע את יוסף זידאן סלימאן אלחואג'רי, מחבל חמאס שעובד כמורה לערבית בבית ספר של סוכנות הסיוע של האו"ם בדיר אל-בלח, כשהוא מתאר את כניסתו לשטח ישראל - ומציין שיש בידיו חטופות ישראליות.

"יש לנו שבויות, תפסתי אחת", סיפר המורה בהתלהבות לבן שיחו. לאחר מכן אלחואג'רי שאל את חברו האם הוא מצא משהו בשטח ישראל, והוא עונה לו "תפסתי סוסה, סוסה אצילית", כשהכוונה היא ככל הנראה לאישה ישראלית. "נכנסו פנימה, ראיתי את המראות, איך ירו להם בעיניים", סיפר המחבל מאונר"א בהתייחסות לזוועות שביצע חמאס בעוטף. "קרעו אותם, וואו מה הם עשו", הוסיף בהמשך.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2403041929' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='הקלטת מחבל חמאס שעובד כמורה באונר"א: "יש לי שבויות"' poster='' kid='1_ythq31ey' duration='134']

בהקלטה השנייה נשמע מחבל מהג'יהאד האסלאמי, ממדוח חסין אחמד אלקאק, שעובד כמורה בבית ספר יסודי של אונר"א בח'אן יונס, כשהוא מתרברב בכך שחדר לשטח המדינה. "אני אצל היהודים בפנים", סיפר לחבריו בטלפון. כשנשאל איך בכוונתו לשוב הביתה בסוף הפלישה, השיב: "אחזור כשאמות".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2403041931' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='הקלטת המורה השני' poster='' kid='1_ce38xrtd' duration='40']

לצד פרסום ההקלטות הקשות, דובר צה"ל מסר: "ארגוני הטרור ברצועה משתמשים במוסדות אזרחיים, בתי חולים, ארגוני סיוע בינלאומיים ומכפיף אותם למטרות טרור ופגיעה בחפים מפשע". לדברי צה"ל, אינדיקציות מודיעיניות מאפשרות לקבוע כי יותר מ-450 מחבלי חמאס והג'יהאד האיסלאמי ברצועה מועסקים גם כעובדי אונר"א.

בית ספר במימון אונר"א במזרח ירושלים
בית ספר במימון אונר"א במזרח ירושלים | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0403242029' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת דובר צה"ל בעקבות חשיפת ההקלטות' poster='' kid='1_mm4ri81r' duration='407']

על פי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" מחודש ינואר, מספר המחבלים שעובדים באונר"א גדול אף יותר - ועומד על כ-1,200 מתוך כלל 12,000 עובדי הסוכנות ברצועה. בנוסף, לפי הערכות מודיעיניות שנבדקו על-ידי העיתון, למחצית מעובדי הארגון יש קרובי משפחה המשתייכים לארגוני הטרור.

ב"ניוי יורק טיימס" נחשפו כבר בינואר פרטים מתיק הראיות שישראל העבירה לארה"ב נגד 12 עובדי אונר"א שהשתתפו בטבח ב-7 באוקטובר - ובהם גם מורה בבית ספר של אונר"א בח'אן יונס שחטף אישה.

בחדשות 13 נחשף כי חטופה ישראלית וחטוף נוסף ששב מהשבי הוחזקו בידי מחבלים העובדים כמורים באונר"א.  לחדשות 13 נודע כי החטופה הבינה שנשבתה בידי איש אונר"א כיוון שלדבריה, היא הועברה בין מתקנים של הסוכנות במהלך השבי, ובנוסף, על עטיפת החטיפים שקיבלה ממנו למאכל נכתב "לא למכירה" וכן "מיועד לילדי אונר"א".

מחבלים על טנדר בעיר שדרות
מחבלי חמאס על טנדר בעיר שדרות

בעקבות העדויות שנאספו, מזכ"ל האו"ם אונטוניו גוטרש הודיע כי בכוונתו למנות ועדה חיצונית שתבדוק את ההתנהלות של אונר"א. הוועדה תעריך האם הסוכנות עושה כל שביכולתה כדי להבטיח נייטרליות ולהגיב להאשמות על הפרות חמורות כאשר הן מועלות. בנוסף, הוועדה תבדוק את המנגנונים של הארגון ותציע הצעות לשיפור כדי להביא לניתוק הקשר עם חמאס.