דאגה בחיל האוויר: יותר ויותר קצינים צעירים פורשים מתפקידם

בזמן שבצה"ל נעשים מאמצים לגיוס חרדים, משבר כוח האדם נותן אותותיו, ובחיל האוויר הודו כי מתמודדים עם מחסור קשה. קצינים בדרגות סרן ורב-סרן, אפילו כאלה שסיימו קורס טיס, מספרים על מאמץ גבוה מדי וגמול נמוך, וחלקם מודיעים על פרישה. המשבר לא נמצא רק בחיל האוויר, אלא מתפשט בכל צה"ל

זמן צפייה: 01:53

בזמן שנעשים מאמצים לגיוס חרדים לצה"ל, משבר כוח האדם נותן אותותיו במי שכבר משרתים. היום (ראשון) בחיל האוויר דיברו על בעיית כוח האדם באופן פומבי, וגילו כי החיל נמצא במשבר עמוק של כוח אדם. יותר ויותר קצינים צעירים פורשים, כשהקושי המרכזי הוא בדרגות סרן ורב-סרן.

קצינים שמסיימים קורס טיס, וקצינים שמשרתים בתפקידים טכנולוגיים ובמודיעין במקצועות רגישים, מגיעים לדרגות הללו ומודיעים למפקדים שלהם שהם החליטו לפרוש משירות קבע בצה"ל. הקצינים טוענים כי התגמול נמוך, המאמץ גבוה מדי וכי גם המלחמה מוסיפה קושי. הם אומרים אמנם שימשיכו לשרת את צה"ל – אבל במילואים. למרות שהמסר יוצא מחיל האוויר, המשבר נמצא גם בצבא היבשה, ומתפשט בכל צה"ל.

מפגינים חרדים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס
מפגינים חרדים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר ששר הביטחון יואב גלנט אישר את החלטת צה"ל, כאלף צווי גיוס נשלחו החל מהיום למועמדים לשירות ביטחון מהחברה החרדית, בגילאי 26-18. ברקע המהלך, בכירים בצבא אמרו: "לא מספיק לשלוח צווים, מקיימים מאמצים לכך שבפועל אכן יתגייסו חרדים".

אגף כוח אדם בצה"ל עובד עם מאגרי מידע שונים, ומשקיע מאמצים לאתר מועמדים חרדים שקיימת סבירות גבוהה יותר לכך שאכן יתייצבו לצו ראשון, ובין היתר כאלה המחזיקים ברישיון נהיגה, כבר לא לומדים במוסדות חרדים, ובדגש על בני 18 המתאימים לבצע שירות קרבי.

במסגרת ההיערכות לגיוס אלפי חרדים, בצה"ל מתכננים להקים חטיבה שתהיה מורכבת שלוחמים חרדים שתשב בגבול עם ירדן, ותהנה ממעטפת של ישיבה ורב משלה. עוד בתכנון: פלוגה חרדית שתשב בחיספין בדרום רמת הגולן, ופלוגה נוספת שתשב בג'למה שבצפון השומרון. בצבא מעוניינים להכניס לוחמים חרדים למקומות אלו על מנת להפנות כוחות סדיר, קבע ומילואים לגזרות אחרות כמו עזה, לבנון וסוריה.