למד בישראל וניצל את הידע: אישום נגד מבצע פיגוע המטענים בי-ם

כתב אישום הוגש נגד איסלאם פרוק בן ה-26, תושב ירושלים, שביצע את הפיגוע הכפול לפני כחודש בבירה, בו נהרגו אריה שוצ'פק וטדסה טשומה. על פי כתב האישום, פרוק הזדהה עם האידיאולוגיה של דאעש, למד הנדסת מכונות במוסד ישראלי - וניצל את הידע לטרור

המחבל שביצע את הפיגוע בירושלים מלפני חודש
המחבל איסלאם פרוק שביצע את פיגוע המטענים הכפול בירושלים | צילום: רויטרס

פרקליטות מחוז ירושלים הגישה הבוקר (שישי) לפני זמן קצר כתב אישום נגד איסלאם פרוק בן ה-26, תושב ירושלים, שביצע את פיגוע המטענים הכפול בירושלים לפני כחודש, בו נרצחו טדסה טשומה והנער אריה שצ'ופק.

על פי כתב האישום, שהוגש באמצעות עוה"ד שגיא אופיר ואילן אקוקה, פרוק אימץ את השקפת העולם ופעילותו של ארגון דאע"ש ובין השנים 2022-2017 למד הנדסת מכונות במוסד ישראלי וניצל את הכשרתו למימוש כוונותיו לבצע פיגוע המוני באזור ירושלים ולהביא למותם של תושבים יהודים ברוח משנתו של הארגון ולנוכח האיבה שחש כלפי מדינת ישראל ואזרחיה.

פרוק נערך בצורה קפדנית על מנת לממש את תכניתו וכוונותיו, למד אודות הכנת חומרי נפץ ומטעני חבלה, הקים מעבדה לייצור חומרי הנפץ באזור גבעי ברמאללה, תרגל את ייצורו ויעילותו של חומר הנפץ ואיתר זירות מתאימות למימוש כוונותיו.

זירת הפיגוע בירושלים שבו נרצח אריה שצ'ופק
זירת הפיגוע בירושלים | צילום: רויטרס

במהלך חודש ספטמבר האחרון החליט לממש את תכניתו ולהוציאה אל הפועל, ולשם כך רכש במקומות שונים חומרים ועזרים מתאימים וייצר במעבדה שמונה ק"ג של חומרי נפץ. כמו כן, הנאשם רכש קטנוע משומש, צבע אותו בשתי שכבות צבע, ניסה למחוק את מספר השלדה על מנת להסוות אותו והסליק אותו בשטח נטוש באזור מח'מס שבמדבר יהודה. כמו כן, כחלק מהכנת ציר הבריחה, הסליק הנאשם בגדים להחלפה לאורך כביש מספר 1 היורד לים המלח.

לפני כחודש, בלילה שבין 22 ל-23 בנובמבר, הרכיב הנאשם מטעני חבלה ונסע עם שני מטענים לצומת רמות. בכוונתו של פרוק הייתה להטמין שני מטענים בנפרד כך שמטען אחד יתפוצץ וימשוך לזירה כוחות סיוע ומשטרה, וכעבור זמן מה יתפוצץ המטען השני ויסב נזק קשה ונרחב לכוחות המצטופפים לעזרה.

עם הגיעו הבחין בתקלה במערכת ההשהיה של מטען אחד, ולכן החליט להצמיד את שני המטענים למטען עוצמתי אחד, הסווה אותם בסמוך לגב תחנת האוטובוס וחזר לאסוף את המטען הנוסף. פרוק העביר את המטען האחרון באמצעות הקטנוע אל הגדר שנצבת בגב תחנת ההסעה שבצומת גבעת שאול והצמיד אותו לאופניים שהיו שעונים על הגדר ומיהר לעזוב את המקום.

זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים | צילום: רויטרס

לאחר מכן נסע פרוק באמצעות הקטנוע על כביש מספר 1 לכיוון מדבר יהודה בהתאם לתוואי הבריחה שהכין. זמן קצר לאחר מכן נקרעה שרשרת ההינע של הקטנוע והוא הושבת. הנאשם נטש את הקטנוע בסמוך לצד הדרך באזור חאן אל אחמר, לקח עמו את הקסדה, הנשק, המטענים והבגדים ופיזר אותם בשטח הסמוך לנקודה בה נטש את הקטנוע.

בשעה 07:03 הקדים מנגנון ההפעלה של המטען שהונח בגבעת שאול להפעיל את המטען והוא התפוצץ בזמן שנמצאו במקום נוסעים רבים ובהם אריה שצ'ופק וטדסה טשומה. מספר נוסעים נוספים ספגו פגיעות ברמות חומרה שונות ונזקקו לטיפול רפואי וכן נגרם נזק למכוניות שחלפו במקום.

המחבל איסלאם פארוח שביצע את פיגוע המטענים הכפול בירושלים
המחבל איסלאם פארוק שביצע את פיגוע המטענים הכפול בירושלים

יום לאחר הפיגוע, שלח פרוק באמצעות מכשיר הטלפון הנייד שלו הודעה באמצעות אפליקציית "טלגרם" לערוץ "נאשר ניוז" המזוהה עם הארגון ובמסגרתה נטל אחריות על ביצוע הפיגועים.

כתב האישום מייחס לו ביצוע עבירות של רצח בנסיבות מחמירות, מעשי טרור של ניסיון רצח, חברות פעילה בארגון טרור ופעולה בנשק למטרות טרור. הפרקליטות מבקשת מבית המשפט להורות על מעצרו של הנאשם עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו.

הלווייתו של אריה שצ'ופק שנרצח בפיגוע בירושלים
הלווייתו של אריה שצ'ופק שנרצח בפיגוע בירושלים | צילום: רויטרס

הלוויתו של טדסה טשומה שנרצח בפיגוע בירושלים
הלוויתו של טדסה טשומה שנרצח בפיגוע בירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

הפיגוע הכפול התרחש בשעת בוקר מוקדמת ב-23 בנובמבר, כאשר מטען חבלה התפוצץ באזור צומת הכניסה לירושלים. כוחות משטרה גדולים הוזעקו למקום, וכחצי שעה לאחר מכן התפוצץ מטען נוסף בצמוד לתחנת אוטובוס בצומת רמות. כתוצאה מהפיגוע הכפול נרצחו הנער אריה שצ'ופק בן ה-16, וטדסה טשומה, תושב פסגת זאב שהיה בשנות ה-50 לחייו ומותו נקבע שלושה ימים מאוחר יותר בבית החולים. למעלה מ-20 בני אדם נפצעו.