המסר שנשלח, והמבחן הישראלי: השלכות סבב התקיפות מול איראן

אחרי ימים של התלבטות בקבינט, ישראל הוציאה לפועל תקיפה נגד איראן, תוך שהיא מצליחה למצוא את נוסחת הזהב שתעביר את המסר הנכון, אך תשמר את הקואליציה שנוצרה ולא תביא להרחבת העימות. עם זאת, המבחן הגדול יגיע בפעם הבאה שתעלה האפשרות לחסל בכיר במשמרות המהפכה

זמן צפייה: 05:17

לאחר התגובה הישראלית הלילה (שישי) עם תקיפת בסיס חיל האוויר האיראני באספהאן, ישראל משגרת תגובה מחושבת שיש בה גם אלמנט של סימטריה: איראן ניסתה לתקוף את בסיס חיל האוויר שלנו ללא הצלחה, וכך גם אנחנו תקפנו בסיס איראני, שאף היה מעורב במתקפה בליל שבת. בנוסף ותוך כדי הפעולה, ישראל מדכאת את יכולות ההגנה האווירית באיראן ובסוריה. המסר הוא ברור: אנחנו יודעים לתקוף אצלכם ולפגוע - ובפעם הבאה התקיפה יכולה להיות כואבת הרבה יותר.

אחרי הסערה בקבינט עם התקיפה האיראנית - בישראל התעשתו. מקבלי ההחלטות הבינו שכדאי לשקול את המצב הנוכחי, ולחשוב לפני שפועלים באופן משמעותי יותר שעלול לגרום להרחבת המערכה. בנוסף, הבינו שניתן "לסחור" בתגובה אל מול ארה"ב, וניהלו מול האמריקנים דיאלוג במשך הימים עד מתקפת הנגד.

טילים איראנים מוצגים להמון בטהרן
טילים איראנים מוצגים להמון בטהרן | צילום: רויטרס

התקיפה בליל שבת, גרמה לכך שלרגע אחד ישראל לא הייתה לבדה, וסביבה נוצרה קואליציה של חיילות אוויר מערביים וגם מהאזור. לאור כך, היה ניסיון למצוא נוסחת זהב שגם תעביר את המסר לאיראן, גם לא תרחיב את המערכה, וגם לא תפרק את הקואליציה - ונראה כי הדבר צלח. לפי שעה לא נראית תגובה איראנית באופק, ובכירי השלטון אף מנסים לגמד את התקיפה.

המבחן של ישראל יגיע כשהיא תצטרך לבחור מה לעשות כאשר תהיה הזדמנות לחיסול נוסף של בכיר במשמרות המהפכה בעתיד. בישראל מבינים שמאחר שאיראן כבר תקפה בפעם הראשונה באופן ישיר משטחה, הדבר יכול לקרות פעם נוספת גם בהמשך.

חגיגות בטהרן אחרי המתקפה האיראנית על ישראל איראן
חגיגות בטהרן אחרי המתקפה האיראנית על ישראל | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדאללהיאן אמר כי "התומכים של ישראל מנסים בייאוש לנפח את מה שקרה וליצור תמונת ניצחון מהתבוסה שלה. הכטב"מים שיורטו לא הסבו שום אבידות בנפש או ברכוש".

בנוסף, גורם אמריקני בכיר מסר לרשת ABC כי התקיפה הישראלית כוונה לעבר מערך ההגנה האווירי של המתקן הגרעיני בנתנז. לדברי הבכיר, בתקיפה נורו שלושה טילים לעבר מערכת המכ"מ במקום, ולפי הערכה ראשונית היא פגעה בו והוציאה אותו מכלל שימוש.