עימות ישיר מול איראן: ישראל תקפה מטרות צבאיות באיספהאן

התגובה הגיעה? ברפובליקה האיסלאמית דווח על תקיפה ישראלית על בסיס חיל האוויר האיראני, בכיר אמריקני אישר את הפרטים ואמר שישראל עדכנה את ארה"ב מראש וציינה כי לא תתקוף מטרות גרעיניות. פיקוד העורף: אין שינוי בהנחיות לאזרחים

זמן צפייה: 03:00

עימות ישיר בין ישראל לאיראן: חמישה ימים אחרי המתקפה האיראנית על ישראל, באיראן דווח הלילה (בין חמישי לשישי) על תקיפה ישראלית באזור איספהאן, ובכיר אמריקני אישר לרשת ABC כי ישראל תקפה ברפובליקה האיסלאמית. סוכנות הידיעות הרשמית של איראן אישרה כי הותקף בסיס חיל האוויר האשטאם שיקארי הסמוך לאיספהאן, בסיס ממנו שוגרו כטב"מים לעבר ישראל במוצאי שבת, וכי מערכות ההגנה האוויריות הופעלו. כלי התקשורת במדינה דיווחו כי לא נפגעו מתקני גרעין בתקיפה. משמרות המהפכה הודיעו על כוננות עליונה בכל רחבי המדינה. מפיקוד העורף נמסר הבוקר כי אין שינוי בהנחיות לאזרחים.

הדיווחים הראשונים על פיצוצים בשמי איראן הגיעו בסביבות השעה 4:30 לפנות בוקר, וכתב רשת אל-מיאדין הלבנונית באיראן דיווח כי מערכות ההגנה האוויריות של איראן בלמו חמש מטרות בשמי המדינה. מעט לאחר הדיווחים על תקיפה, בוטלו הטיסות האזרחיות במספר נמלי בתעופה באיראן. נוסעים בשדה התעופה הבינלאומי בטהרן נקראו להתפנות מהמקום, לאחר שבוטלו כל הטיסות עד לשעה 10:30 בבוקר. שר הביטחון יואב גלנט שוחח הלילה עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין.

בסוכנות הידיעות "בלומברג" דווח כי ישראל עדכנה את ארצות הברית מראש שהתקיפה הישראלית תהיה ביממות הקרובות. ב-CNN דווח כי בכיר אמריקני אמר שישראל ציינה כי לא תתקוף מטרות גרעיניות. מקור ביטחוני אמריקני אמר לרשת "פוקס" כי התקיפה הייתה "מוגבלת". מקור מודיעיני אמר ל-CNN כי ההערכה היא שאיראן לא תגיב על התקיפה הישראלית. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) אישרה כי לא נגרם נזק לאתרי הגרעין באיראן, ומהסוכנות נמסר כי "מתקנים גרעיניים לא צריכים להיות מטרה בסכסוכים צבאיים". בכיר איראני אמר ל"רויטרס": "אין תוכנית לתגובה מיידית, לא ברור מי עומד מאחורי התקיפה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2404190759' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד: פיצוצים בשמי איספהאן' poster='' kid='1_98emt2e0' duration='57']

בישראל לא התייחסו הבוקר באופן רשמי לדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן, אך בקואליציה דווקא יש מי ש"קיבל אחריות" על התקיפה, וחברת הכנסת טלי גוטליב (הליכוד) כתבה בציוץ שפרסמה בחשבון הטוויטר שלה: "בוקר בו הראש מורם בגאווה". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, חבר הקבינט המדיני-ביטחוני, לא היה מרוצה כנראה מעוצמת התגובה הישראלית, וצייץ במילה אחת: "דרדל'ה".

יירוטים בשמי ישראל
יירוטים בשמי ישראל בזמן המתקפה האיראנית | צילום: רויטרס

כזכור, אחרי המתנה ארוכה לתגובה מאיראן על חיסול בכיר משמרות המהפכה בדמשק, המתקפה האיראנית יצאה לפועל בלילה שבין שבת לראשון, כאשר יותר מ-300 כטב"מים, טילי קרקע-קרקע וטילי שיוט נורו לעבר ישראל. בשעה 1:42 הופעלו אזעקות בעשרות יישובים ברחבי הארץ, בין היתר בירושלים, באר שבע, דימונה ובערד, וכן ברמת הגולן.

רוב השיגורים של האיראנים יורטו מחוץ לגבולות ישראל, וכמה טילים בודדים חדרו לשטח הארץ. נזק נגרם לבסיס חיל האוויר בנבטים, אך התשתית לא נפגעה, ובפזורה הבדואית בנגב נפצעה ילדה בת 7 באורח קשה משברי יירוט.

יירוטים בשמי ישראל
יירוטים בשמי ישראל בזמן המתקפה האיראנית | צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90

למחרת המתקפה האיראנית, הרמטכ"ל הרצי הלוי ביקר בבסיס נבטים שנפגע, והתחייב שישראל תבצע פעולת תגמול נגד טהרן. "שיגור של כל כך הרבה טילים, טילי שיוט וכטב"מים לשטח מדינת ישראל יענה בתגובה", אמר בשיחה עם טייסי הבסיס. דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, נשא באותו ערב את הצהרתו מהבסיס בנבטים, ואמר: "נעשה כל מה שצריך כדי להגן על ישראל - בעיתוי ובזמן שלנו". גורמים ישראלים אמרו בימים האחרונים לחדשות 13: "פעולה באיראן היא קודם כל איתות שאנחנו יכולים לפעול על אדמתם - גם באזורים רגישים"

בהכנת הידיעה השתתפו אלון בן דוד, חזי סימנטוב, צבי יחזקאלי, מוריה אסרף וולברג, גיל תמרי, נריה קראוס, לירן אהרוני, אורי שאבי ודני מולכו