מועצת חכמי התורה: "אין להיענות לצווים או להתייצב בלשכת הגיוס"

אחרי שבצה"ל הודיעו כי יישלחו זימונים לצו ראשון לכ-3,000 חרדים כבר מיום ראשון הקרוב, מועצת חכמי התורה של ש"ס קראה למיועדים לשירות ביטחון מהחברה החרדית "לא להתייצב בלשכת הגיוס - ולא להיענות לשום צו". עוד כתבו: "גורמים בהובלת בג"ץ והפקידות המשפטית פועלים לפגוע בעולם התורה"

זמן צפייה: 02:35

אחרי הודעת צה"ל שלפיה מיום ראשון הקרוב יישלחו זימונים לצו ראשון לכ-3,000 חרדים המיועדים לשירות ביטחון, מועצת חכמי התורה של ש"ס קראה הערב (רביעי) "לא להתייצב בלשכת הגיוס ולא להיענות לשום צו". את ההודעה פרסמו בעיתון "הדרך" של מפלגת ש"ס. בהודעה יצאו נגד פסיקת בג"ץ: "בעת הזו התעצמה המלחמה נגד ה' ונגד משיחו, כשיש גורמים, בהובלת בג"ץ והפקידות המשפטית, הפועלים לפגוע בעולם התורה", והוסיפו: "חזית אחידה תעמוד כנגד כל הגזירות והרדיפות".

"מרנן ורבנן רבותינו מורי ומאורי דרכנו מועצת חכמי התורה שליט"א, קיימו בימים האחרונים מספר דיונים לנוכח הרדיפה המתעצמת כנגד עולם התורה, והצעד השערורייתי המתוכנן בשליחת צווי גיוס לבני הציבור החרדי. מרנן ורבנן שליט"א הורו נחרצות, כי נכון לכעת, כשטרם הוסדר חוק חדש המסדיר את מעמד בני הישיבות, אין להיענות לשום צו גיוס או זימון ואף לא לצו ראשון, ועל כן אין להתייצב כלל בלשכות הגיוס", נכתב בעיתון.

מועצת חכמי התורה קראה לציבור החרדי להיענות לקריאתם: "מוטל עלינו כעת לעמוד איתנים כחומה בצורה, ולהבהיר קבל עם ועולם כי אין שום כוח בעולם שיצליח חלילה לנתק את בני התורה מתלמודם. יש לגבש חזית אחידה של כלל ציבור היראים ועולם התורה והישיבות, כאיש אחד בלב אחד, שכן רק כך ניתן לעמוד כנגד כל הגזירות והרדיפות". כמו כן, במועצה תקפו את הודעת צה"ל בעניין שליחת צווי הגיוס לחרדים: "מלבד הרדיפה הנבזית כנגד עולם התורה, הצעד הזה גם בעייתי מבחינה חוקית".

חרדים בלשכת הגיוס תל השומר
חרדים בלשכת הגיוס תל השומר | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

כזכור, הרב דוב לנדו, ראש ישיבת סלבודקה בבני ברק וחבר נשיאות ועד הישיבות, פרסם בשבוע שעבר מכתב דרמטי בעיתון "יתד נאמן", בו הוא קורא לתלמידי הישיבות שלא להתייצב כלל בלשכות הגיוס, ולא להיענות לזימון לצו ראשון.

השר גלנט וח"כ אדלשטיין בוועדת החוץ והביטחון
השר גלנט וח"כ אדלשטיין בוועדת החוץ והביטחון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, בישיבת עבודה של יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין עם הייעוץ המשפטי של הוועדה, עלתה הצעה לאחד את חוק הגיוס עם חוק הארכת השירות הסדיר. בייעוץ המשפטי תומכים באיחוד החוקים, והמטרה בסביבת ראש הממשלה נתניהו היא לגבש חוק תוך 3-4 שבועות, ולכנס את הכנסת במהלך הפגרה כדי להעביר אותו בקריאה שניה ושלישית.

כמו כן, ביקורת חריפה נשמעה בסביבתו של אדלשטיין וגם בסביבת נתניהו על ההחלטה של שר הביטחון יואב גלנט להוציא צווי גיוס לחרדים במיידי, "ולא להמתין כמה שבועות לחוק". נכתב כי "הצווים העלו את החרדים על בריקדות. לא ברור מה דחוף לשלוח אותם כעת, כשאפשר להמתין חודש ולא תהיה לזה שום משמעות מבחינת תאריך הגיוס. גם ככה צה"ל לא יגייס את החרדים בספטמבר".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407172049' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='ראש אכ"א: "השירות בצה"ל הוא זכות אדירה של דור התקומה - ולא נטל"' poster='' kid='1_7g3jrcfv' duration='99']

בנוסף, ראש אכ"א אלוף יניב עשור ביקר הערב בפסטיבל המתגייסים השנתי שהתקיים בפארק גני יהושע, ואמר למתגייסים: "השירות הצבאי הוא מסע שבו תגלו שיש בתוככם כוחות אדירים שלא הכרתם. בין היתר, השירות יאפשר לכם לפגוש ולהכיר חברים וחברות מכל גווני החברה הישראלית. אנחנו עמלים בחודשים האחרונים בכפוף לחוק, לגייס ולשלב באופן מיטבי את אחינו החרדים בצה"ל. השירות בצה"ל, למען ביטחון המדינה האהובה שלנו, הוא זכות אדירה של דור התקומה, זכות ולא נטל".

"כשם שפה באוהל של 'מיטב', פגשתם מש"קי וקציני מיון שעושים הכל כדי להתאים לכם שיבוץ מתאים לצרכים של צה"ל, לכישורים ולרצונות שלכם, כך אנחנו פועלים כדי לבנות מסלולים ותנאים המאפשרים לחרדים לשרת ולהשתלב בצבא. אני מאחל שבשנה הבאה, נראה את כולם משרתים יחד בכל היחידות. שבטנק המתמרן בסמטאות עזה ילחמו יחד חייל מתל אביב, מהקיבוץ בדרום, מהכפר בגליל וגם חייל חרדי מירושלים. כך גם בשולחנות המודיעין, בחיל האוויר והים, ביחידות תומכות הלחימה ובמטה", הוסיף ראש אכ"א