אחרי הפגישה עם מפקד חיל האוויר: בוטלה השעייתו של אל"מ גלעד פלד

בפגישה הבהיר אלוף-משנה במיל' פלד בפני מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, ואמר כי הוא לא מקיים התארגנות של טייסי מילואים. מפקד חיל האוויר הסכים לבטל את השעייתו ולהחזיר אותו לשירות מילואים פעיל

אלוף משנה גלעד פלד

אחר הצהריים (שישי) הסתיימה פגישתם של מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, ואלוף-משנה במיל' גלעד פלד, השניים סיכמו על חזרתו של פלד למילואים פעילים וביטול השעייתו. כמו כן, אלוף-משנה פלד הבהיר בפני מפקד חיל האוויר והבהיר כי הוא לא מקיים התארגנות של טייסי מילואים ולא מעודד אי-התייצבות של טייסים.

מצה"ל נמסר: "מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, נפגש הבוקר עם אלוף-משנה (מיל') גלעד פלד ובעקבות השיחה החליט להשיבו לשירות מילואים פעיל בחיל האוויר. אל"מ (מיל') פלד הציג את סדר התפתחות האירועים לראייתו שהביאה להשעיה והציג בפני מפקד חיל האוויר את השיח בקרב קבוצות אנשי המילואים. לדבריו פעל לאורך כל הדרך לאור דרישתו של של מפקד חיל האוויר כי יישמר ציר פיקוד ברור של מפקד חיל האוויר מול מפקדי הטייסות והיחידות, תוך השארת מחלוקות פוליטיות מחוץ לצה"ל. מפקד חיל האוויר קיבל זאת.

"בחיל האוויר נוצרה תמונה שגויה שגלעד פעל במנגנון פיקודי מקביל והגיעו למסקנה שיש לחדד את ההתנהלות הסדורה בתקופה מורכבת זו. מפקד חיל האוויר הביע את הערכתו הרבה לאל"מ (מיל') פלד וקיבל את טענתו כי לא היה מעורב בעידוד אי-התייצבות בקרב אנשי המילואים. מפקד חיל האוויר הדגיש באוזניו כי דלתו פתוחה לכל איש מילואים וכי הוא ימשיך לקיים שיחות עם נציגים מכלל הטייסות ויחידות החיל , כפי שעשה עד כה".

"בנוסף, חזר מח״א על מחויבותו בראש ובראשונה ללכידות חיל האוויר, תוך הקפדה על ציר פיקוד סדור. מפקד חיל האוויר הדגיש את הזכות של איש מילואים בהיותו אזרח להביע את דעותיו ולמחות במסגרת החוק ובלבד שהדבר לא חודר לתוך בסיסי חיל האוויר ולפעילות השוטפת של אנשי המילואים בהיותם בשירות פעיל".

Nbjnzt
מפקד חיל האוויר תומר בר | צילום: דובר צה''ל

אל"מ פלד משרת בחיל האוויר בתור טייס קרב כבר עשרות שנים, ובתקופה האחרונה היה ממובילי מחאת המילואימניקים, ובין היתר לקח חלק בארגון מחאת טייסי המילואים בחיל האוויר. מאחורי הדחתו עמדה החלטה של מפקד חיל האוויר שאושרה על-ידי הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי. הנימוק להדחה: עידוד אי-התייצבות של טייסים במילואים ומה שהוגדר בחיל האוויר כ"משבר אמון" בין מפקד החיל לאל"מ פלד.

אמש הגיב אל"מ פלד להדחתו במכתב ששלח לחבריו בחיל האוויר. "נשבענו להגן על מדינת ישראל הדמוקרטית ועל ערכי צה"ל שבין השאר באים להגן על הדמוקרטיה הישראלית", הוא כתב, "נשבענו כך ואנו נחושים לעמוד בשבועתנו. בשבועות האחרונים יחד עם כמה מחברי, אנשי המילואים מטייסות החיל, ניסינו להבין את משמעויות החקיקה עלינו כלוחמים. לצערי, החיל טרם עסק בהשלכות החקיקה הבהולה הזו".

"השלכות החקיקה הובילה אותנו לפנות למפקד החיל ולהציג לו את התמונה המורכבת", הוסיף, "במעלה הדרך מנענו כמה יוזמות לפעולה של אנשים שקיבלו מאיתנו אוזן קשבת וראו שהפערים והאתגרים סופסוף מוצפים מעלה. קבוצת הלוחמים היקרה הזו מעולם לא קראה ולא ביקשה מאף לוחם בחיל לבצע פעולה כלשהי. נהפוך הוא. רק ביקשה לשמור על לכידות החיל ולהימנע מכל פעולה".

"אנו נמצאים בתקופה סוערת ושבירה", סיכם, "אני יודע שרבים חשים סערת רגשות בעקבות השעייתי. פיקוד החיל היקר שלנו נמצא באתגר על סף הבלתי אפשרי. המשיכו לעמוד מאחורי המפקדים. הקבוצה שלנו יחד איתי תמשיך להציף את הסכנות החמורות שבתהליך החקיקה וכולנו נמשיך לשמור ולהגן על מדינה יהודית ודמוקרטית".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2303091420' autoplay='0' credit='' desc='ריאיון עם אל"מ ג′ בחדשות 13' poster='' kid='1_b6fhlqg6' duration='']

נזכיר כי בשבוע שעבר, 37 מתוך 40 טייסי מילואים בטייסת הקרב 69, המכונה גם "טייסת הפטישים", הודיעו כי לא יתייצבו לאימונים שנקבעו להם מבעוד מועד בטייסת. הטייסים הבהירו שאין בכוונותיהם לסרב להגיע לפעילות מבצעית אלא רק לאימונים שנקבעו להם לזמן הקרוב.

בשבוע שעבר אמר אל"מ פלד בריאיון לאור הלר בחדשות 13 כי "טייסת 69 של חיל האוויר היא ה-טייסת, עם הלוחמים האמיצים ביותר שיש לנו בחיל האוויר, לוחמים שחוצים קו למקומות הרחוקים ביותר במזרח התיכון ואחראים לפעילות מבצעית מהחשובה ביותר שיש".

לדבריו, "בסך הכול, כמה טייסים בודדים הודיעו שהם לא יגיעו ליום אחד מתוך שבוע של אימונים. אני אומר לך שהרחש והפעפוע והרגשות שיש בחיל האוויר הם הרבה יותר גדולים מהדבר הזה. אני לא רוצה לדמיין ולהגיע למצב שבו החיל שלנו מתחיל לרעוד. אלו תופעות שממש חשוב שנימנע מהן".

הוא הוסיף כי הטייסים חשים "שהקרקע הערכית נשמטת מתחת לרגליים שלהם. האנשים האלו קשרו את גורל החיים שלהם עם ביטחון מדינת ישראל. בכל שבוע הם יוצאים מהבית, נפרדים מהאישה והולכים לסכן את הביטחון האישי שלהם. יש להם ילדים, והם מחליטים לעשות את זה בשביל המדינה שלהם".