המבקר מזהיר: צה"ל לא ערוך לוגיסטית להמשך לחימה ביו"ש

מזגנים לא פעילים בשטח עם יותר מ-40 מעלות חום, מנת בשר אחת ביום ופגישה עם רופא אחרי שבועות ארוכים. אלה הממצאים שעולים מדו"ח בזק של מבקר המדינה שאומר: "צריך לצאת מהנחה שמבצע עשוי להימשך זמן רב ולטפל מיידית בליקויים"

זמן צפייה: 01:20

בזמן שבשטחי יהודה ושומרון המתח גואה ובצל עשרות התרעות לפיגועים בתקופת החגים, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מתריע היום (ראשון) מפני בעיות לוגיסטיות חמורות שמהן סובלים חיילים בסדיר ובמילואים ביהודה ושומרון.

דו"ח שמפרסם המבקר בעקבות ביקורת פתע שביצעו אנלגמן וצוותו בבסיס האימונים החטיבתי של חטיבת כפיר בבקעת הירדן ובמוצב יקיר בשומרון הוא חלק מדו"ח רחב על תנאי מחיה ותשתיות לחיילים בשירות חובה ובמילואים, הצפוי להתפרסם במלואו בחודשים הקרובים.

בסיור עלו ליקויים, בעיקר בתאי השירותים, במקלחות ובמטבח וכן בעיות רבות הנוגעות לתנאי מחיה ותשתיות בדגש על מחסור במתחמים מוצללים ותקלות במזגנים במגורים. דו"ח הבזק מתריע כי צה"ל לא ערוך לוגיסטית להימשכות לחימה ביהודה ושומרון.

"נקודת ההנחה צריכה להיות למבצע מתגלגל שעשוי להימשך זמן רב", כותב המבקר בדו"ח. "הממצאים דורשים טיפול ותיקון מיידי ועל צה"ל לטייב את המעטפת הלוגיסטית ללוחמים בסדיר ובמילואים באיו"ש".

אימון חיילים של הלוט''ר. ''לצאת מהנחה למבצע מתגלגל''
אימון חיילים של הלוט''ר. ''לצאת מהנחה למבצע מתגלגל'' | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

הלוחמים ציינו בביקור הפתע בפני המבקר אנגלמן כי מנת הבשר היומית מוגבלת לאחת וחסרות מנות בשריות בכמות מספקת. עוד ציינו הלוחמים כי השמירה על ההיגיינה האישית ועל היגיינת המזון אינה מספקת. הלוחמים גם התלוננו כי המענה הרפואי אינו משביע רצון ואף חולפים שבועות עד שהם פוגשים רופא.

עוד עולה מהדו"ח כי מרגע קבלת הפניה לרופא מומחה ועד למפגש עמו ומתן המענה לבעיה הרפואית יכולים לחלוף חודשים רבים. בסיור של צוות משרד מבקר המדינה בבא"ח כפיר עלה גם כי לא מוצבים מתקנים למי שתייה קרים במתחם הפלוגות והלוחמים מרבים לקנות משקאות קרים ממכונות השתייה או לחילופין מסתפקים בשתיית מים חמים מהברזים. כמו כן, התלוננו החיילים על מזגנים שאינם פעילים.

בסיור במוצב יקיר שוחחו מפקדים וחיילי מילואים עם המבקר אנגלמן, ועלה כי יש בגדוד מחסור בציוד המשמש לפעילות הגדוד, בייחוד באמצעי לחימה מסוימים ורכבים ייעודיים.

"לא ניתן לקבל מציאות שבחום של יותר מ-40 מעלות בבקעה, לוחמים לא יקבלו את המענה הבסיסי של מי שתייה שאינם בטמפרטורה רותחת וייאלצו להסתפק במזגנים לא אפקטיביים, שחלקם אינם מתוקנים בשל חוסר בתקציב. גם המציאות של לוחמים שאינם זוכים למפגש עם רופא במשך חודשים אינה מקובלת", כותב המבקר בדו"ח הבזק.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בתגובתו ציין צה"ל כי תנאי המחיה והתשתיות היו במקום נמוך ברשימת סדרי העדיפויות במסגרת התוכנית הרב שנתית "תנופה" וכי ככלל, תשתיות בא"ח כפיר מיושנות וכי מתוכנן טיפול יסודי בתחום התשתיות בשנה הבאה. עוד מסרו בצה"ל כי בגזרת פיקוד מרכז בוצע תגבור סד"כ משמעותי.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל תגבר במהלך החודשים האחרונים את גזרת יהודה ושומרון בגדודים לוחמים בכמות גדולה, אמצעים טכנולוגיים ויכולות מתקדמות כחלק ממבצע "שובר גלים" לסיכול ולמניעת טרור. צה"ל אינו מחזיק תשתיות גיבוי לכל סוגי הכוננויות וזאת בשל העלויות הגבוהות. יחד עם זאת, במקרים בהם נדרש תגבור נרחב, ישנו זמן התארגנות מוגדר לקליטת הכוחות המתגברים".

"בסיס האימונים של חטיבת כפיר החל תהליך שיפור ושיפוץ בשנה החולפת אשר יימשך גם בשנה הבאה, כפי שהוגדר עוד טרם ביקור המבקר בבסיס. צה"ל משקיע תקציבים ומשאבים רבים לשיפור התשתיות ותנאי המחייה של חיילי צה"ל, בדגש על תשתיות הדרכה, מחנות אימונים, בסיסים ומוצבים. רמת הכשירות והמוכנות של צה"ל ללחימה בכלל הגזרות גבוהה. בשני הבסיסים בהם התקיים הביקור, הליקויים שנמצאו אינם פוגעים בכשירות המבצעית ומוכנות הכוחות ללחימה. חלק מממצאי הדו"ח טופלו מיד לאחר הביקור, והיתר מצויים בטיפול".