בצל המלחמה: החלו גיוסי הלוחמים והלוחמות ליחידות הקרביות

תוך כדי הלחימה בעזה ובצפון, צה"ל פרסם את נתוני הגיוס לתפקידי הלוחמה השונים במחזור מרץ-אפריל 2024, מהם עולה כי 38% מהמתגייסים לתפקידים אלו הן נשים. 17% מהמתגייסים מגיעים ממכינות ומשנות שירות, ובין המתגייסים הקרביים החדשים גם 883 עולים חדשים. מצה"ל נמסר: "תוכניות הגיוס הותאמו לצרכי הצבא, על מנת להמשיך ולתת מענה מבצעי רציף בלחימה בגזרות השונות"

מתגייסים, בקו"ם, גיוס, תל השומר
מתגייסים, בקו"ם, גיוס, תל השומר | צילום: רויטרס

דובר צה"ל הודיע הבוקר (ראשון) כי מחזור הגיוס ליחידות הקרביות של מחזור מרץ - אפריל 2024 יצא לדרך, תוך כדי המלחמה. לתפקידי הלוחמה השונים צפויים להתגייס כ-61.76% גברים, ו-38.24% נשים.

מנתוני הגיוס שפרסם הצבא עולה כי גילם הממוצע של המתגייסים הוא 19 שנים וחודש, כשהמתגייס הצעיר ביותר הוא בן 17 שנים ותשעה חודשים, לתפקיד חילוץ והדרכה, והמבוגר ביותר הוא בן 29 שנים ושמונה חודשים, המתגייס לתפקיד רופא.

לוחמות
לוחמות צה"ל, ארכיון | צילום: דובר צה"ל

883 מבין המתגייסים הם עולים חדשים, מתוכם 557 גברים ו- 326 נשים. בנוסף, 646 חיילים בודדים יתגייסו בגיוס זה, מתוכם 370 גברים ו-276 נשים. המדינות מהן עלו הכי הרבה מתגייסים הן ארצות הברית, רוסיה ואתיופיה.

בנוסף, ממדינות רבות הגיע עולה אחד בלבד שמתגייס: בולגריה, הונדורס, טרינידאד וטובגו, לוקסמבורג, סינגאפור, צ'כיה, אירלנד, דנמרק, דרום קוריאה, ליטא, מרוקו, סרי–לנקה, פיליפינים, קפריסין וטורקיה.

מתוך כלל המתגייסים, כ-17.03% מתגייסים מתוך מכינות ומשנות שירות. כ-19.34% מקרב המתגייסים הגברים מגיעים ממכינות ומשנות שירות, וכך גם כ-13.3% מקרב המתגייסות.

לשכת הגיוס בתל השומר מובילה בכמות המתגייסים, עם כ-34.85% מכלל המתגייסים. ירושלים אחריה עם כ-21.99%, ואז באר שבע עם כ-17.01%, חיפה עם כ-16.84%, וטבריה עם כ-9.31%.

פעילות הלוחמים ברצועת עזה חרבות ברזל צה"ל
פעילות הלוחמים ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

מצה"ל נמסר כי "תוכניות הגיוס הותאמו לצרכי הצבא בכלל היחידות והחטיבות, על מנת להמשיך ולתת מענה מבצעי רציף בלחימה בגזרות השונות ולממש את מגוון המשימות של צה"ל". בנוסף נכתב כי בסיסי ההכשרות נערכו בצורה מקיפה לקליטת והכשרת המתגייסים החדשים, ויחידת מיטב נערכה על מנת לטפל באופן הרגיש ביותר במועמדים לשירות ביטחון הזקוקים לכך בשל השפעות המלחמה, תוך ליווי אישי ותמיכה.

חרדים בסמוך ללשכת גיוס
חרדים בסמוך ללשכת גיוס | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

באותו העניין, בדיון קבינט שהתכנס לפני כמה שבועות בעניין חוק הגיוס, תהו חלק מהשרים "איך אפשר לדבר על ניצחון מוחלט - ובמקביל לדלל כוחות". כמו כן, הם דנו בשאלה מדוע צה"ל מוציא כוחות מאזורי הלחימה. במהדורת השבת פורסמו אמש ציטוטים מאותו דיון.

הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי אמר לשרים: "כל החלטה על סד"כ מחייבת לקחת בחשבון התפתחויות בכל הזירות, בוודאי בזירה הצפונית". הוא הוסיף: "הייתי שמח אם היו לי בח'אן יונס עוד שתיים או שלוש חטיבות, אבל אין לי. נצטרך לקרוא לאנשי המילואים קדימה ונידרש לקחת את זה בחשבון. אני מנהל את זה באופן אחראי ושקול".