אלוף פיקוד הדרום: "גבולות של שלום הם האחרונים בסדר העדיפויות"

האלוף אליעזר טולדנו פירט את ממצאי התחקיר שהוגש לרמטכ"ל ודיבר על הכשלים שהתרחשו באירוע והיחסים מול המצרים. הוא גיבה את הלוחמים ואת מפקד האוגדה, על אף שספג נזיפה: "חשוב לומר שבתחקיר לא היו כשלים ערכיים, אלא רק מקצועיים. הלוחמים היו כפי שציפיתי מהם - ערניים, חמושים ועם ציוד מלא"

זמן צפייה: 06:44

התחקיר הביטחוני בנוגע לפיגוע בו נהרגו שלושה לוחמי צה"ל בגבול מצרים לפני כעשרה ימים פורסם היום (שלישי), לאחר שהונח על שולחנו של הרמטכ"ל הרצי הלוי. מי שחשף את תוכן התחקיר הוא האלוף האחראי על הגזרה בה התרחש הפיגוע, מפקד פיקוד הדרום אליעזר טולדנו, שלקח אחריות על האירוע והודה: "יש הרבה מקומות שיכולתי לשנות בהם את המצב לפני, אך זה לא סוד שגבולות של שלום הם האחרונים בסדר העדיפות".

למרות שהודה בכשלים שהובילו למותם של החיילים, גיבה טולדנו את מפקד אוגדה 80: "ההחלטה של מפקד האוגדה לרוץ קדימה ולסיים את האירוע קיבלה גיבוי ממני ואני שמח שכך בוצע, לפני שהמחבל הצליח להגיע עמוק יותר לשטח."

בנוסף, התייחס האלוף ליחסים מול המצרים לאחר התקרית הביטחונית: "המצרים הביעו מבוכה גדולה מהאירוע הזה והצגתי להם שאלות בצורה מפורטת מאוד. הסכם השלום בינינו לבין מצרים הוא נכס אסטרטגי כמו גם הקשרים שלנו איתם, האירוע הזה לא משהו שנעבור לידו ונבהיר את המצב עד שנגיע לתשובות, אך נמשיך קדימה כי זה האינטרס של מדינת ישראל".

מימין: סמ''ר אוהד דהן, סמל ליה בן נון וסמ''ר אורי יצחק-אילוז
מימין: סמ''ר אוהד דהן, סמל ליה בן נון וסמ''ר אורי יצחק-אילוז | צילום: דובר צה''ל

בנוגע לביקורות על הגדודים המעורבים הבהיר טולדנו: "לוחמות ישראל וצה"ל לוקחות חלק אינטגרלי בהגנה על הגבולות, ואם אתם שואלים אותי זה עוד משרה גיבורת נילי. הן עושות עבודה בלתי רגילה וראינו את זה באירוע האחרון ביריחו".

"המחבל הזה הצליח להפתיע אותנו, אך הלוחמים כפי שאני מצפה שהם יהיו - ערניים, חמושים ועם ציוד עליהם. במקומות שיש בהם שילוב של גברים ונשים, גם בתוך צבא אנחנו מסדרים את הדבר הזה בנהלים ופקודות, ואין בזה שום דבר חדש".

מחמד אברהים סלאח, השוטר המצרי שביצע את הפיגוע בגבול מצרים
מחמד אברהים סלאח, השוטר המצרי שביצע את הפיגוע בגבול מצרים

"היה מצופה מאיתנו לעלות ולהבין את זה, לצערי הרב לא עשינו את זה. הכשל השני היה בהיערכות הגדודית והפלוגתית. מצד אחד היא הייתה איכותית ונתנה מענה גבוה ויש לומר שבאירועי הברחה הפעילות היא אינה פעילות עדינה. האירועים הם אלימים ומדי פעם אנחנו משתפים את הציבור בתוצרים שלה".

אלוף פיקוד הדרום שב והדגיש את המסקנות העיקריות לגבי הכשלים: "חשוב לומר שבתוך כל התחקיר לא היו כשלים ערכיים, אלא רק מקצועיים. חובתנו היא הסקת מסקנות מכל אירוע".

יואב גלנט
יואב גלנט | צילום: ניקול לסקבי, דוברות שר הביטחון

שר הביטחון יואב גלנט מסר לאחר הצגת התחקיר: "בשבוע שעבר קיימתי תחקיר ביטחוני מקיף יחד עם הרמטכ"ל וצמרת צה"ל על הפיגוע הקשה בגבול מצרים בהר חריף. הבוקר הציג בפני הרמטכ"ל את התוצאות הסופיות של התחקיר הנוקב שהוא ערך. אנו חייבים את הדבר הזה קודם כל למשפחות והחללים, כמו גם להסקת המסקנות על מנת להשתפר בהמשך".

לסיכום אמר גלנט: "האירוע הזה לא היה צריך לקרות, וההחלטות שאנחנו ניקח בעקבות התחקיר יעזרו למנוע את האירועים הבאים, בוודאי מהגזרה הזו והכיוון הזה".