הותר לפרסום שמו של נרצח נוסף מהפיגוע בירושלים: אשר נתן, בן 14

אשר נתן בן ה-14 הוא אחד מתוך שבעת הנרצחים בפיגוע שהתרחש בליל שבת בשכונה נווה יעקב שבבירה. מוקדם יותר הותרו לפרסום שמותיהם של רפאל בן אליהו, בן 56, תושב המקום, ושל בני הזוג אליהו ונטלי מזרחי, בני 48 ו-45, שנורו גם הם למוות מחוץ לבית הכנסת "עטרת אברהם"

אשר נתן בן ה-14 אחד מהנרצחים בפיגוע בנווה יעקב

יממה של טרור: הערב (שבת) הותר לפרסום שמו של נרצח נוסף מהפיגוע מחוץ לבית הכנסת בשכונת נווה יעקב בירושלים בערב שבת: אשר נתן, בן 14 בלבד. הלווייתו תצא הערב בשעה 23:00 מבית ההספד הספרדי בהר המנוחות להר הזיתים.

מוקדם יותר היום פורסמו שמותיהם של שלושה נרצחים נוספים, רפאל בן אליהו, בן 56, ובני הזוג אליהו מזרחי, בן ה-48 ונטלי מזרחי בת ה-45. בפיגוע נרצחו שבעה בני אדם, ושלושה אנשים נוספים נפצעו באורח קשה. הלווייתם של בני הזוג מזרחי תיערך גם היא ב-23:00 בבית העלמין בבית שמש.

מנחם שטיינברג, דודו של אשר בן ה-14, נשאר בבית הכנסת לעוד זמן קצר, וכך ניצלו חייו. לחדשות 13 הוא סיפר: "שאלתי את אשר אם הוא רוצה שאלווה אותו החוצה מבית הכנסת, הוא אמר לי שלא. כנראה רצה להיפגש עם חברים, ואני הדוד המבוגר. ובזכות זה ניצלתי בעצם".

מנחם שיחזר לחדשות 13 את המראות הקשים: "אני רואה גופות. אישה, גבר עם אופנוע, כמו טבח. היה מד"א ושוטרים, אבל המחזה היה לא נעים. הבנתי שמדובר בפיגוע כי אנשים צעקו "פיגוע", האירוע התמשך זה היה חמש דקות של ירי".

שלושה פצועים נוספים פונו על ידי מד"א לבתי החולים הדסה הר הצופים ושערי צדק, בהם נער בן 15 שנמצא במצב בינוני ובהכרה, צעיר בן 20 במצב בינוני ובהכרה ואישה כבת 65 במצב בינוני.

''אישה חמה, מלאת אכפתיות ורצון להיטיב עם המטופלים'', אליהו ונטלי מזרחי שנרצחו בפיגוע בירושלים
''אישה חמה, מלאת אכפתיות ורצון להיטיב עם המטופלים'', אליהו ונטלי מזרחי שנרצחו בפיגוע בירושלים | צילום: באדיבות המשפחה

נטלי ואליהו נישאו לפני שנתיים, והם התגוררו בסמוך לבית הכנסת בנווה יעקב. אמש, במהלך ארוחת לילה השבת, שמעו בני הזוג את היריות מבעד לחלונם וירדו לסייע לנפגעים. נטלי ביקשה תחילה מבעלה שלא יירד, אך לאחר שבעלה ירד בכל זאת היא הצטרפה אליו - ואז שניהם נורו על ידי המחבל מטווח קצר.

המחבל הוא עלקם חיירי, בן 21 ממזרח ירושלים ללא רקע ביטחוני. הוא יצא מרכב טויוטה בצבע לבן בשעה 20:13, פתח בירי מטווח קצר לעבר יוצאי בית הכנסת והמשיך ללכת ברחוב ולירות בעוברי אורח. כוחות משטרה הוזעקו למקום, כאשר שוטר סיור ומתנדב משטרה הבחינו ברכב שבו המחבל כמה מאות מטרים מהזירה, כשהוא נוסע בפראות. שוטר נוסף הצטרף אליהם, והם ביצעו אחריו מרדף רכוב ורגלי. לאחר חילופי אש, המחבל נוטרל ובהמשך נקבע מותו.

רפאל בן אליהו, נרצח בפיגוע בנווה יעקב בירושלים
רפאל בן אליהו, נרצח בפיגוע בנווה יעקב בירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

לאחר הערכת המצב בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנחה הרמטכ"ל הרצי הלוי על תגבור כוחות באוגדת יהודה ושומרון בעומק ובתפר, ועל היערכות לתרחישי הסלמה במרחב. המפכ"ל קובי שבתאי הנחה על העלאת כוננות לרמה הגבוהה ביותר, והחל מהבוקר השוטרים עובדים במשמרות של 12 שעות.

במסגרת חקירת הפיגוע, במהלך הלילה ולפנות בוקר עצרו שוטרי מחוז ירושלים ולוחמי מג"ב 42 חשודים - חלקם ממשפחתו, מקרוביו וסביבתו של המחבל. מרבית העצורים נעצרו הלילה בא-טור ע"י כוחות משטרה בבית המחבל שביצע את הפיגוע.