הכנה של 36 שעות ומטוסים רבים: פרטים חדשים על התקיפה בתימן

ביממה שאחרי התקיפה הראשונה אי פעם של חיל האוויר הישראלי בתימן, בצה"ל חושפים מידע חדש מאחורי הקלעים של המבצע, שההכנות אליו נמשכו 36 שעות. המטוסים הראשונים יצאו לדרך לאחר כינוס הקבינט, והטילו חימושים שאמורים להשבית את הנמל באל-חודיידה למשך חודשים

זמן צפייה: 07:22

ביממה שאחרי התקיפה הראשונה אי פעם של חיל האוויר הישראלי בתימן, בצה"ל חושפים הערב (ראשון) פרטים חדשים מאחורי הקלעים של המבצע - בו השתתפו מטוסי חפ"ק ומטוסי תדלוק גדולים, שביצעו סבבי תדלוק למטוסי הקרב לאורך המרחק הרב שבין ישראל לתימן, במטרה שאם יהיה אירוע שיעצור את המשימה יהיה לכל מטוס מספיק דלק לחזור לישראל ללא תדלוק אווירי.

ההכנות למבצע נמשכו 36 שעות, לאחר שאושר על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. בצהריי יום שבת התכנס הקבינט המדיני-ביטחוני לאשר את המבצע, ולאחר מכן המריאו המטוסים הראשונים לכיוון תימן.

יעד התקיפה העיקרי היו שני העגורנים המרכזיים של נמל אל-חודיידה, שהיוו את ציר האספקה הראשי של החות'ים. הטייסים הישראלים השתמשו בחימושים מדוייקים כדי להבטיח פגיעה מדוייקת, שאמורה להשבית את פעילות הנמל למשך מספר חודשים. בעקבות התקיפה בתימן, חיל האוויר העלה לשיא את רמת הכוננות והדריכות בכל הזירות.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407211506' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד: רגע יציאת הטיל מהמטוס' poster='' kid='1_5mzjx45i' duration='17']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407211515' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='האזינו: רשת הקשר אחרי התקיפה' poster='' kid='1_p4tm152l' duration='8']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407211707' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד נוסף מפגיעת הכטב"ם בתל אביב' poster='' kid='1_u39m7gjj' duration='23']

תקיפת צה"ל בתימן
טייסי חיל האוויר שתקפו בתימן | צילום: דובר צה"ל

בנוסף, בצה"ל מספקים מידע חדש מתחקיר המחדל שהוביל לפגיעת הכטב"ם החות'י בתל אביב, שגבה את חייו של יבגני פרדר וגרם לפציעתם של 9 אנשים נוספים. בחיל האוויר קרובים להשלים את התחקיר בנושא, לאחר שהכטב"ם הופיע על מערכות הבקרה בארץ במשך 6 דקות, מבלי שזוהה כגורם עוין.

הכטב"ם, שעבר שדרוגים על-ידי החות'ים, טס במשך שעות בדרכו מתימן, דרך סודאן ומצרים, עד שיצא לים התיכון מסיני. לאחר שזוהה על מסך הבקרה של חיל האוויר, הבקר היה אמור לזהותו ולסווגו - בין אם כהפרעת עננים, ציפור גדולה, מטוס עויין או ידידותי, וזאת מבין עשרות ומאות מטרות שיש בשמי המרחב בכל רגע נתון.

אלא שהבקר לא הבחין בחיווי, ובעקבות זאת לא הוקפצו מטוסי קרב, לא שוגר טיל מכיפת ברזל בטווח זמן מספק - ואף נמנעה האפשרות להפעיל אזעקות. במקביל, זוהה באותו הזמן כטב"ם ממזרח, ששוגר כנראה מעיראק וטס גם הוא לעבר ישראל, אך טופל בהצלחה על-ידי חיל האוויר. לצד זאת, לא ניתן לקבוע בהכרח כי מדובר בהסטת קשב שמנעה את סיווג הכטב"ם הקטלני ששוגר מתימן.

זירת פיצוץ הכטב"ם בתל אביב
זירת פיצוץ הכטב"ם בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90
זירת פיצוץ הכטב"ם בתל אביב
זירת פיצוץ הכטב"ם בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

בעקבות המחדל החמור, בחיל האוויר הכפילו בימים האחרונים את הבקרות האוויריות, כדי להגדיל את מספר זוגות העיניים על המסכים הקריטיים, והוסיפו פטרולי אוויר של מטוסי קרב כדי לאתר איומים המתקרבים לשמי ישראל.

בצה"ל מעריכים כי שיגורי החות'ים ימשכו, אך מודים כי לא ניתן לספק הגנה הרמטית. לצד זאת מבטיחים בצא לבצע מאמצים מיוחדים כדי לספק לכל הפחות התראות לתושבים באמצעות אזעקות. "בטיסה כזו של 2,600 ק"מ אפשר לעשות מניפולציות והונאות רבות, לשנות גבהים ולחכות באוויר או להגיע מכיוונים שונים", הסבירו בצבא בנוגע למחדל הכטב"ם, "וכל זה מ-360 מעלות מסביבנו. עוד נפגוש אתגרים דומים ואנו ערוכים להם".

לפי נתוני חיל האוויר, בתשעה החודשים של הלחימה שוגרו לעבר ישראל כאלף כטב"מים, בהם כ-300 מתימן ומעיראק, כאשר רובם זוהו ויורטו מחוץ לגבולות הארץ. בסך הכל, 40% מגיחות הקרב של חיל האוויר מיועדות מתחילת המלחמה להגנת שמי המדינה. נסיעתו בשבוע שעבר של מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר לביקור בבריטניה נועדה לחזק את שיתופי הפעולה עם כוחות הקואליציה במזרח התיכון בהובלת ארה"ב.

כוחות משטרה הבוקר בזירת הפיצוץ
כוחות משטרה הבוקר בזירת הפיצוץ | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

עוד חשף הערב צה"ל פרטים נוספים מניסיון החיסול של מוחמד דף לפני כשבועיים בח'אן יונס. במשך למעלה מחצי יממה חגו צמדים של מטוסי קרב מעל שמי עזה, בכוננות לרגע בו יוחלט על התקיפה, ובכך להקטין את הסיכויים שדף וסגנו שחוסל, רפאא סלאמה, יברחו. תוך 3 דקות ממתן הפקודה הוטלו הפצצות ברגע הנכון מבלי שהיה לכך מודיעין לדקה מדוייקת.

מוחמד דף ומרחב התקיפה ברצועה שבה הותקף
מוחמד דף ומרחב התקיפה ברצועה שבה הותקף

בתוך כך, בחיל האוויר מזהים מגמת עזיבה מדאיגה של קצינים ואנשי קבע, בהם מהמערך המבצעי של הטייסות ובהגנה האווירית, ובדרגות סרן ורס"ן. משבר כוח האדם מלווה את צה"ל מזה כעשור, אך בחיל מתריעים כי כעת הוא חריף ועלול להתנגש עם צרכי הלחימה הארוכה שעלולה להתרחב. הסיבה העיקרית נוגעת לסוגיית התגמולים, הקושי והמאמץ הרב חרף המוטיבציה שלא פחתה.

"מדובר באנשי קבע צעירים וחשובים לנו, הם מצויינים, שאומרים לנו שימשיכו לתרום ולשרת אבל במילואים ובינתיים יעברו לאזרחות למקומות עבודה כמו בתעשיות הבטחוניות", מסבירים גורמים בצה"ל, "אנו נותנים להם שיפור בתנאי העבודה ומה שאנו יכולים במסגרת המגבלות אבל זה חמור יותר ממה שראינו בכל העשור האחרון".