דריכות במזה"ת: חיזבאללה פינה מפקדות, בעיראק ובתימן נערכים לתקוף

ברקע החשש הגובר בישראל ממתקפה שעלולה להוביל להסלמה אזורית, כלי תקשורת סעודי דיווח כי ארגונו של נסראללה החל לפנות ציוד צבאי ממעוזיו בביירות. דיווח לבנוני: נמשכים הדיונים בנוגע לתקיפה נגד ישראל, היערכות גם בקרב החות'ים והמיליציות בעיראק. דיווח: גורמי מודיעין במערב מעריכים כי איראן תתקוף ב-12 באוגוסט, ערב תשעה באב

זמן צפייה: 05:30

בצל ההיערכות בישראל להסלמה אפשרית בעקבות המתקפה הצפויה של הציר האיראני, בסעודיה מדווחים כי חיזבאללה החל לפנות היום (שישי) ציוד צבאי ממפקדותיו בדאחייה שבביירות. עוד על-פי הדיווח הסעודי, תושבים בבירה הלבנונית המתגוררים בסמוך למבנים של חיזבאללה התבקשו להתפנות מבתיהם. בנוסף, ברשת "סקיי ניוז" בערבית דווח כי גורמי מודיעין במערב מעריכים שהמתקפה האיראנית תצא לפועל בעת בה יציינו בישראל את תשעה באב, שיוצא ב-12 באוגוסט.

במקביל, דיווחים בעולם הערבי מלמדים על היערכות למתקפה נגד ישראל גם בקרב שלוחות אחרות של איראן ברחבי המרחב התיכון. עיתון אלא'חבאר הלבנוני דיווח מפי מקורות בצנעא כי החות'ים, להם חשבון פתוח עם ישראל מאז המתקפה האווירית של צה"ל בתימן לפני כשבועיים, נערכים להסלמה. על-פי אלא'חבאר, האמריקנים פעלו בכל הערוצים האזוריים והבינלאומיים בניסיון לדחות את התגובה נגד ישראל.

עוד דווח בעיתון הלבנוני, מפי מקור המקורב למיליציות הפרו-איראניות בעיראק, כי בשעות האחרונות נערכו פגישות אינטנסיביות בין בכירים איראניים למנהיגי פלגים לבנוניים ועיראקים, כדי לקבוע את התגובה המתאימה נגד ישראל. לטענת המקור, המיליציות העיראקיות הודיעו לבכירי הציר האיראני כי הן ערוכות לפתיחת עימות ישיר עם ישראל ומוכנות לשגר לשטחה טילים מדויקים. לצד זאת צוין כי כל הנוכחים בפגישות הסכימו שיש להמתין ולבחון את העיתוי וההיקף של המתקפה המתוכננת.

אסאמעיל הנייה עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, אתמול
אסאמעיל הנייה עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, כיממה לפני החיסול | צילום: רויטרס

בתוך כך, על רקע רוחות המלחמה המנשבות במזרח התיכון, צרפת פרסמה אזהרת מסע לאיראן, וקראה לאזרחיה השוהים במדינה להתפנות ממנה באופן מיידי.

ארצות הברית בינתיים ממשיכה לפעול כדי למנוע הסלמה אזורית, תרחיש  ממנו חששו בוושינגטון לאורך החודשים אחרונים. דיפלומטים אמריקנים הפועלים ברחבי המזרח התיכון מקיימים פגישות ושיחות טלפון שמטרתן למנוע מאיראן להגיב לחיסול הנייה בטהראן באופן שידרדר את האזור למלחמה.

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה

ההערכה בישראל היא כי התגובה אכן תגיע בימים הקרובים, וכי היא לא תהיה סימולטנית בלבד. הצפי הוא כי תגובה של חיזבאללה תגיע לפני התגובה האיראנית. בכל מקרה, בימים הקרובים הסיכון לכניסה למלחמה רחבה הוא גבוה מאוד.

אתמול איים מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה במתקפה חריפה על ישראל ואמר כי האחרונה "חצתה קו אדום". הוא הכחיש כי חיזבאללה אחראי לירי הרקטה שהביאה למותם של 12 ילדים במג'דל שמס: "זו המצאה של ישראל וארה"ב. אם היינו עושים זאת - היינו מודים בטעות". לדבריו, "אנו נגיב. אין ספק. אנו בוחנים תגובה 'אמיתית'. גם איראן לא תשתוק".

פגישת נתניהו וביידן בבית הלבן
הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו בפגישתם בבית הלבן | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

במהלך הלילה נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, והבוקר ענה לשאלות עיתונאים בבית הלבן ואמר כי הוא מאוד מודאג בעקבות חיסולו של אסמאעיל הנייה בטהראן. ביידן הוסיף כי הריגתו של הנייה לא סייעה לעסקת חטופים והפסקת אש בעזה.

מהבית הלבן נמסר כי בשיחתו עם רה"מ נתניהו אישר ביידן מחדש את מחויבותו לביטחונה של ישראל מפני כל האיומים מצד איראן, לרבות חמאס, חיזבאללה והחות'ים. עוד נמסר כי הנשיא דן במאמצים לתמוך בהגנת ישראל, לרבות נגד טילים בליסטיים וכטב"מים, וכי שני המנהיגים הסכימו כי צבא ארה"ב יפרוס כוחות חדשים במטרה להגן על ישראל. "יחד עם מחויבות זו להגנתה של ישראל", נמסר לסיכום מהבית הלבן, "הנשיא הדגיש את חשיבות המאמצים המתמשכים להורדת המתיחות באזור".