לאחר התייעצות ביטחונית לילית: כוננות שיא לקראת תקיפה

רוחות מלחמה מנשבות במזרח התיכון, והכוננות למתקפת הציר האיראני מגיעה לשיא בישראל ובארה"ב. נתניהו כינס דיון עם ראשי מערכת הביטחון, ולאחריה שוחח גלנט עם מזכיר ההגנה האמריקני. הנשיא ביידן ישוחח עם מלך ירדן ויקיים הערכת מצב בבית הלבן. איראן: "לא מעוניינים בהסלמה, אך ישראל צריכה להיענש". שרי החוץ של ה-G7 בהודעה משותפת: "חוששים מסכסוך רחב באזור, קוראים לצדדים להימנע מהסלמה"

זמן צפייה: 02:39

במסגרת ההיערכות לתקיפת הציר האיראני נגד ישראל, שעלולה לצאת לפועל כבר בימים הקרובים, ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הלילה (בין ראשון לשני) התייעצות דרמטית בהשתתפות בכירי מערכת הביטחון, ובראשם שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר. איראן בנתיים משגרת מסרים מאיימים, ודובר משרד החוץ במדינה אמר כי טהראן "אינה מעוניינת במלחמה אזורית", אך הדגיש כי לדעת משטר האייתוללות "ישראל חייבת להיענש כדי למנוע חוסר יציבות בעתיד".

במקביל, גם בארצות הברית מעלים את רמת הכוננות, והנשיא ג'ו ביידן ייכנס היום בחדר המצב בבית הלבן את חברי המועצה לביטחון לאומי כדי לדון במתיחות הגוברת במזרח התיכון. לפני כן, יערוך הנשיא שיחה עם מלך ירדן עבדאללה השני, שמדינתו סייעה כזכור ביירוט שיגורים במסגרת המתקפה האיראנית על ישראל באפריל.

לאחר הערכת המצב הלילית בתל אביב, שר הביטחון גלנט שוחח עם מקבילו האריקני, מזכיר ההגנה לויד אוסטין, כדי לדון בהתפתחויות האחרונות ולחזק את שיתוף הפעולה בין וושינגטון וירושלים לקראת התקיפה הצפויה. בהודעה שפרסם לאחר השיחה, אוסטין חזר על מחויבותה של ארצות הברית לביטחון ישראל, הדגיש כי לישראל יש זכות להגן על עצמה מול איומי השלוחות האיראניות וכן הביע תמיכה בעסקת חטופים והפסקת אש בעזה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0508242020' autoplay='0' credit='חזי סימנטוב' desc='איראן מאיימת: "ישראל חייבת להיענש"' poster='' kid='1_84im0dq3' duration='146']

חוגגים את המתקפה האיראנית על ישראל בטהרן
חוגגים את המתקפה האיראנית על ישראל בטהרן, אפריל | צילום: רויטרס

בעולם עוקבים בדאגה רבה אחר המתרחש וחוששים מהדרדרות למלחמה אזורית בעקבות איומי האיראנים. שרי החוץ של פורום G7 הציפו את דאגתם במכתב משותף שפרסמו היום, בו נכתב: "אנו, שרי החוץ של  קנדה, צרפת, גרמניה, איטליה, יפן, בריטניה וארה"ב, יחד עם שר החוץ של האיחוד האירופי, מביעים את דאגתנו העמוקה מרמת המתיחות המוגברת במזרח התיכון, דבר אשר מאיים להצית סכסוך רחב יותר באזור".

בהמשך המכתב, קראו שרי החוץ: "על כל הצדדים המעורבים להימנע מהנצחת המעגל ההרסני הנוכחי של אלימות כתגמול לפעולות אלימות אחרות, במטרה להפחית את המתיחות". לסיום קבעו: "אף מדינה או אומה לא תרוויח מהסלמה נוספת במזרח התיכון".

פגישת נתניהו וביידן בבית הלבן
הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו בפגישתם בבית הלבן | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

אמש פורסם בחדשות 13 כי בישראל מעריכים שאיראן אינה מתואמת עם חיזבאללה לקראת פעולות התגמול על חיסול ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה בטהראן וחיסול רמטכ"ל חיזבאללה פואד שוכר בביירות. חוסר התיאום נובע מכך שבארגון הטרור הלבנוני חוששים כי העברת מסרים למשטר האייתוללות תביא לחשיפת פעילותם.

בנוסף, במערכת הביטחון סבורים כי הרפובליקה האיסלאמית טרם קבעה באופן סופי את אופי ועוצמת התגובה שהיא מתכננת. לעומת זאת, בחיזבאללה מחפשים מטרה שתכאיב לישראל וישנו רצון להקיז דם, על אף שהארגון לא מעוניין להיגרר למערכה רחבה.

בישראל למעשה לא יודעים להגיד בשלב זה מתי יגיעו התגובות מצד איראן וחיזבאללה. גורם מדיני טען בפני חדשות 13 כי ישנה היערכות לתגובה משולבת, וייתכן שגם חמאס יתקוף. בימים האחרונים קיימו גורמים ישראלים שיחות רבות עם מקביליהם בוושינגטון ובמדינות מערביות וערביות אחרות שירושלים מנסה לרתום לצדה במטרה להבטיח סיוע בהגנה האווירית על ישראל ברגע האמת.

תקיפות צה"ל בלבנון
תקיפות צה"ל בלבנון | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

בתוך כך, ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח אתמול כי איראן דחתה בקשות למיתון תגובתה הצפויה, ששוגרו אליה מארצות הברית ומגורמים ערביים. לפי הדיווח, באיראן מתעקשים להגיב - גם אם הדבר יגרום להסלמת המערכה ואף למלחמה מלאה מול ישראל.

ב"וול סטריט ג'ורנל" צוין כי ארה"ב ביקשה ממדינות באירופה ומשותפות אחרות להעביר מסר לאיראן שלא להסלים את המצב, והזהירה שכל תקיפה משמעותית תגרור תגובה. עוד ביקשה ארה"ב להבהיר כי למאמצי שיפור היחסים עם המערב שמוביל הנשיא האיראני החדש, מסעוד פזשכיאן, יהיו סיכויים גבוהים יותר לצלוח אם טהראן תגלה איפוק. לפי גורמים המעורבים בפרטים, וושינגטון לוחצת גם על ישראל כדי למנוע הסלמה.