הותר לפרסום: ישראל יירטה לפני שנה מל"טים שיצאו מאיראן בדרכם לעזה

המטוסים הלא-מאוישים, שיורטו בידי מטוסי קרב של חיל האוויר במרחק גדול מן הארץ, נשאו איתם מטען קטן של אקדחים ותחמושת, ובישראל מעריכים כי מדובר בניסיון איראני "לפתוח ציר" לרצועת עזה. מדובר בהפלה מבצעית ראשונה של מטוס ה-f-35, האירוע נשמר באיפול עד עכשיו מתוך רצון לשמר עמימות מול איראן

מל"טים איראניים

ישראל יירטה לפני כשנה שני מטוסים לא מאוישים שיצאו מאיראן בדרכם לרצועת עזה, כך הותר הערב (ראשון) לפרסום. המטוסים נשאו איתם מטען קטן של אקדחים ותחמושת, ובישראל מעריכים כי מדובר בניסיון איראני "לפתוח ציר" לרצועת עזה, ולבחון האם ניתן להעביר לפלסטינים אמצעי לחימה באמצעות מל"טים.

המטוסים, שכמותם כבר נשלחו לכיוון ישראל מסוריה, המריאו במקרה הזה מדרום איראן, מרחק של כשמונה שעות טיסה לישראל. הם נעקבו בדרך על ידי מכ"מים יבשתיים, אוויריים וימיים, ולבסוף יורטו בידי מטוסי קרב של חיל האוויר במרחק גדול מן הארץ. היירוט נרשם כהפלה המבצעית הראשונה בעולם של מטוס ה-F35.

מל''טים איראניים
מל''טים איראניים

ישראל אינה חושפת את המיקום המדויק שבו יורטו המל"טים. במשך שנה הוטל איפול על האירוע, מתוך רצון לשמר עמימות מול איראן, שלא ידעה בזמן אמת מה עלה בגורל המטוסים. שר הביטחון בני גנץ חשף לאחרונה ניסיון דומה של איראן לשלוח חומרי נפץ על גבי מל"ט לפלסטינים ביהודה ושומרון בשנת 2018, והמל"ט ששוגר אז מסוריה הופל כשחצה את הגבול לישראל בעמק בית שאן.

גם בשבועות האחרונים הגביר חיל האוויר את הדריכות שלו, מחשש לניסיון איראני נוסף להחדיר מל"טים לישראל. לפני שלושה שבועות חדר מזל"ט של חיזבאללה לאזור הגליל, כאשר כיפת ברזל נכשלה בניון ליירט אותו, והמזל"ט חזר ללבנון.

מל''טים איראניים
מל''טים איראניים

בפברואר פורסם כי כוחות אמריקנים יירטו מעל עיראק שני מל”טים שהיו בדרכם לישראל. בסוף השבוע חשפה איראן בסיס תת קרקעי ענק של מל”טים מתאבדים מסוג שהאד-136, בעלי טווח של 2,000 ק”מ. האיראנים טענו כי הם יכולים לשגר מטח של 60 מל”טים בעת ובעונה אחת.

התקשורת האיראנית ציטטה אתמול דברים שאמר מפקד חיל האוויר והחלל של משמרות המהפיכה, אמיר עלי חאג'י-זאדה, לרגל חשיפת שני הבסיסים התת-קרקעיים למל"טים ולטילי קרע-קרקע, ובהם טען חאג'י זאדה כי הם מסוגלים לשגר 60 מל"טים בו זמנית.

בשנים האחרונות הפכו הכלים הלא-מאוישים מתוצרת איראן לאחר האיומים הגדולים באזור. מל"טים איראניים תקפו בערב הסעודית, באיחוד האמירויות, בעיראק ובסוריה, ובמקביל נמשך מאמץ איראני מתמיד לשלוח את הכלים הללו גם לישראל. בעבר נטען כי חלק מהתקיפות האוויריות שמיוחסות לישראל בסוריה נועדו להשמיד משלוחים של מל"טים איראניים למדינה.