חילופי אש בין ארה"ב לאיראן; טראמפ מאיים: "היא תחדל מלהתקיים"

צבא ארה"ב תקף מטרות איראניות באזור מצר הורמוז זה הלילה השני ברציפות, ואיראן תקפה בתגובה מטרות אמריקניות במדינות האזור. הנשיא איים: "ייתכן שיגיע הרגע שבו לא נוכל עוד לפעול בהיגיון"

זמן צפייה: 02:23

לילה שני ברציפות של חילופי אש במפרץ: צבא ארצות הברית תקף הלילה (בין שבת לראשון) מטרות איראניות באזור מצר הורמוז, ואיראן תקפה בתגובה מטרות אמריקניות במדינות האזור. בבחריין הופעלו אזעקות, ובכווית דווח על איומי טילים וכטב"מים. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ איים בפוסט שפרסם ברשת החברתית שלו TRUTH: "מטוסי ארה"ב תקפו אתרי אחסון טילים וכטב"מים איראניים ואתרי מכ"ם בגין הפרת הסכם הפסקת האש, שוב. ייתכן מאוד שהם לעולם לא ילמדו. ייתכן שתגיע הנקודה שבה לא נוכל עוד להיות הגיוניים, וניאלץ להשלים צבאית את המשימה שהתחלנו בהצלחה רבה. אם זה יקרה, הרפובליקה האיסלאמית של איראן לא תתקיים עוד".

בפיקוד המרכז של צבא ארה"ב (סנטקום) אישרו כי תקפו תשתית מודיעין צבאית איראנית, מערכות תקשורת, אתרי הגנה אווירית ואתרי אחסון לרחפנים, ובמשמרות המהפכה של איראן אמרו כי ארה"ב תקפה חמישה מוצבי חוף איראניים ומסרו: "כל הפרה של הפסקת האש עומדת בסתירה להסכם איסלמבאד ותביא לעצירה מוחלטת של כל התהליכים המתנהלים כעת". גורם רשמי בארה"ב אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי דווח על נפגעים אמריקנים, או על נזק משמעותי לפעילות או לאתרים אמריקניים באזור.

"על פי מזכר ההבנות של אסלאמאבאד", נמסר ממשמרות המהפכה, "סמכויות הפיקוח והסדרת התנועה במצר הורמוז מסורות בידי הרפובליקה האיסלאמית. החל מעתה, הטיפול בספינות מפרות חוק יהיה קשוח ותקיף מבעבר. כל תוקפנות פוטנציאלית מצד האויב, תחת כל תירוץ שהוא, וגם אם תכוון ליעדים משניים כפי שקרה אמש והלילה, תיתקל בתגובה מוחצת ומכריעה".

אתמול התייחס סגן הנשיא ארה"ב ג'יי.די. ואנס לגל התקיפות שביצע צבא ארה"ב שלשום בדרום איראן ואמר: "איראן חתמה על הסכם שלום, אנחנו כיבדנו אותו. אם יש חוסר הסכמה בנוגע לדרך שבה מזכר ההבנות מיושם, הם יכולים להרים את הטלפון, אבל אלימות תיענה באלימות".

במקביל התראיין ואנס בתוכנית של ביל מאהר ב-HBO, שם התייחס למזכר ההבנות עם איראן: "המזכר הזה מכוון לכך שהמיצר יהיה פתוח ושהנפט יזרום, אנחנו רואים את זה כבר עכשיו. זאת גם הפסקת אש, תמיד יהיו בעיות כשזה נוגע לאיראנים אבל אם נחתום על ההסכם הסופי אז נהדר, אם לא, אז נשמיד את הגרעין האיראני. הם הרבה יותר חלשים כמדינה, אז הגישה שלי היא שאמריקה מנצחת ככה או ככה".

על סוגיית הגרעין האיראני אמר: "הדבר שאתה צריך להרוס בתוכנית הגרעין הוא היכולת שלהם להעשיר אורניום, יכולת שהושמדה. ערכת האבק הגרעינית שנותרה היא משהו שנצרה להשיג אבל גם אם לא נשיג אותו, הוא קבור עמוק מתחת לאדמה ואין להם את היכולת להפוך אותו לנשק גרעיני, אז תוכנית הגרעין שלהם מושמדת אז הדבר שאנחנו מדברים עליו הוא האפשרות לזרוק אותם עוד יותר לאחור דרך המשא ומתן".

סגן הנשיא ג'יי. די. ואנס
סגן הנשיא ג'יי. די. ואנס | צילום: רויטרס

בהודעה רשמית של סנטקום על התקיפות שלשום נכתב: "מטוסים אמריקנים תקפו אתרי אחסון טילים, כטב"מים ואתרי מכ"ם, זאת לאחר שאיראן תקפה ספינת מטען שיצאה ממצר הורמוז. תוקפנותה הבלתי מוצדקת של איראן הפרה בבירור את הפסקת האש. התנהגותה המסוכנת חותרת תחת חופש השיט במסדרון הסחר הבינלאומי. צבא ארה"ב נותר נוכח ודרוך כדי להבטיח שכל היבטי ההסכם עם איראן יישמרו במלואם".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

מוקדם יותר הגיב הנשיא טראמפ למתקפה הלילית שביצעו משמרות המהפכה במצר ואמר: "איראן ירתה לפחות ארבעה כטב"מים לעבר ספינות שחצו את המצר". טראמפ ציין כי ספינת מטען נפגעה במתקפה, וכי למרות שנגרם לה נזק הספינה הצליחה להמשיך בהפלגה. "הפלנו שלושה כטב"מים נוספים", כתב, והבהיר: "ברור שזוהי הפרה טיפשית של הסכם הפרת האש".