נשיא איראן מאיים: "ישראל תשלם על הרג אזרחינו"

לאחר שהנשיא ראיסי האשים את ישראל בפיצוצים סמוך לקבר סולימאני, שהובילו ליותר ממאה הרוגים, המנהיג העליון חמינאי הנחה את מפקדי משמרות המהפכה "להימנע בכל מחיר מעימות צבאי עם ארה"ב". האמריקנים התנערו מאחריות לפיצוצים, ומהבית הלבן נמסר כי אין גם סימנים הקושרים את ישראל לאירוע

זמן צפייה: 04:39

איראן מטילה היום (חמישי) על ישראל את האחריות לפיצוצים הקטלניים שגבו את חייהם של לפחות 103 בני אדם אמש, בכרמאן שבדרום-מזרח איראן, סמוך לקברו של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה לשעבר, קאסם סולימאני. נשיא איראן איברהים ראיסי אמר: "ישראל תשלם מחיר גבוה על הפשע בכרמאן שיגרום לה להתחרט על ביצועו".

בתוך כך, "וול סטריט ג'ורנל" מדווח כי ישראל עדכנה את בנות בריתה שאינה קשורה לפיצוצים בכרמאן, וטענה כי פיצוצים מסוג זה אינם מאפיינים את אופן הפעולה הישראלי, הנוטה לדיוק ולא לפגיעה המונית. כמו כן, גורמים אמריקניים אמרו כי אין סימנים הקושרים את ישראל לאירוע ובנוסף, הצהירו כי גם למדינתם אין קשר לכך.

נשיא איראן איברהים ראיסי
נשיא איראן איברהים ראיסי | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 07 28 At 2
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי | צילום: רויטרס

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, אמר אמש כי "אויבנו צריכים לדעת כי מבצעי הטבח 'יזכו' לתגובה חזקה",  אך אינו האשים גורם ספציפי בניגוד לנשיא מדינתו. דבר זה מתכתב עם הוראת חמינאי למפקדי משמרות המהפכה להגביל את התקפותיהם על הכוחות האמריקניים בסוריה ובעיראק ולאמירתו כי על איראן "להימנע מכל סוג של עימות צבאי ישיר עם ארצות הברית - בכל מחיר".

מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה קאסם סולימאני
מפקד כוח קודס לשעבר קאסם סולימאני | צילום: חדשות 13

הפיצוצים אמש התרחשו בזמן טקס לציון יום השנה הרביעי למותו של קאסם סולימאני, שחוסל על ידי תקיפת מל"ט אמריקני בנמל התעופה שבבגדד. בעקבות האירוע, הוכרז היום באיראן יום אבל לאומי.